Värme allmänt
växelventil: Hej Chaddie Du kan väll prova ta bort termostaten och trycka piggen in och ut med lite olja på och se om det hjälper.
darkg: Jag tror att jag avvaktar och tar detta senare. De flesta övergolv kan väl flyttas undan och i badrummet - ja se det fick bli en ny tråd det.
Stenper: [citat] Jag var nog litet oklar menade klämringskoppling 143:40! Har beställt mjuklod och övningsmaterial från Rinkaby så får jag se om jag blir nöjd med resultatet! Hos mig har "proffsrörisarna" monterat LK-PAL till solfångare och vattenmantlad vedkamin. "Högsta tillåtna kontinuerliga drifttemp. +70 º, högsta tillåtna momentana drifttemp. +95 º". Det känns inte som rätt rör
zenobia: Skrämmer liv i en gammal tråd... Innebär detta att det är bättre att skippa acktankarna och låta (ex.vis) NIBE City värma direkt mot radiatorslingan? Det innebär ju isåfall en klar förenkling vad gäller driftsättandet av en tänkt panna från Blocket.
cem77: [citat] Om du plötsligt släpper trycket så kommer självklart inte allt vatten att förvandlas till ånga för att trycket och kokpunkten sjunker. :D Då det åtgår 2260 kJ/kg för att förvandla vatten till ånga och temperaturfallet på 25 grader endast innehåller 4,18 kJ/(kg * 25) = 104,5 kJ/kg vilket räcker till att föränga + 0,046 kg om jag räknar rätt. :S
Krilleman: Vad har du för dimension?! Kan du inte bara sätta en trumstos sen en frånluftsventil?! Fast frånluftsventilen behöver vara en CKSF för fjäderinfästning! Verkar inte finnas hos ventilationsbutiken.se?! Tilllägg... Till CKS finns det att köpa till en fästram så man slipper fjäderinfästning...
GK100: [citat] Det funkar så som du har det också, men bakvänt enligt eventuella siffer eller färgmärkningar på skalan. 0-blått blir i ditt fall max värme och 10-rött ingen värme. Det är bara att se till att ställmotor och regulator jobbar på rätt håll enligt det så har det ingen betydelse.
kolvas: En luft/vatten hade jag satsat på trots den låga elförbrukningen, elpriset kommer knappast gå ner de närmsta 5-10 åren och priserna på värmepumpar kommer inte heller att gå ner
Pebitt: Släppte mina spistankarför ett tag,men nu är det insatt en Jötul I150 som passade perfekt! Det blev även ett rör och isolering i skorstenen! Har precis fått den godkänd o nu är den proveldad. Vilken skillnad, nu blir det varmt när vi eldar o inte efteråt! Dessutom slipper vi all kall luft som rusade in när vi tände den öppna "varianten"! Nu kan vi få varmt o gott!
sysifos: den såg jag men jag uppfattade aldrig at det handlar om varv utan på en skala på de nyaste anordningar..
Intendenten: Hej! Vi har precis installerat en Hwam 30/45 i murstocken och är mycket nöjda hittills. Några saker vi noterat: - Rutan måste rengöras efter användning. Väldigt enkelt då rutan går att fälla. Tips: Använd tidningspapper och aska (Tips från murarna). - Lacken på kassetten lossnade när murarna tog bort skyddstejpen, iakttag försiktighet.
Avemo: Jag har representerat skeptikerna till dessa element några gånger. Jag tvivlar inte på att de fungerar till att värma hus med. Jag tvivlar inte heller på att de kan vara komforthöjande genom att hålla golven varmare. Min skepsis kommer sig av att Infraswede låtsas som om det är något annat än direktel. Dessutom påstår de att det blir en stor besparing, men kan inte förklara hur det
addee: Det är ju just det jag försöker minimera risken för, att CP eller strömmen går eller säkring/JFB löser ut och man inte är hemma på en 4 dagar. Är ju inte så lätt heller att få ngn att åka dit och byta när man inte är hemma. Är det -20 ute och vattnet står stilla så är det mindre kul just vid porten. Ska kolla om jag inte drar in slangen ca 2m från porten bara ist. Klurar på
Krilleman: Om ahlsell och dahl har utrustningen som visas på bild, finns det ju flera sätt att komma över godset, Lättaste är ju helt enkelt att knata ner till sin närmaste VVS-butik och beställa, leverans dagen efter!Ddom kan ev ha dom hemma med. Svårare än så behöver det inte vara... Vill man spara en hundrig på köpet och man inte har tidspress, lusläser man alla sidor som säljer VVS eller
superpaco: Kom på att jag kanske skulle svara på mina tidigare frågor om pressningen också. Fick ett kanontips som jag följde: dra ett sträck även längs med kopplingen så du ser att den inte vrider sig sen kan man böja ut eller plocka loss hur stora sektioner som helst. Kryssen syns bra på en av bilderna i inlägget ovan.
lordi: Det går inte att byta givaren tyvärr. Ett annat tips är att montera en trådlös termostat, men då behöver du en mottagarenhet och ett ställdon istället för termostaten. Det kostar ju iofs en bra slant, men är ett alternativ. Då slipper du borra
Second: [citat] Fasen Fredrik!! d^_^b Det är ju det här som är så fantastiskt med forumvärlden! Hade aldrig hört talas om eller sett den lösningen men den är ju exakt vad jag behöver! Äntligen ett problem mindre med köksrenoveringen. Tackar tackar! /Second
eviljava: Ja, går den konstant så kommer den ju att suga luft ur huset (med allt vad det innebär). Det finns säkert olika lösningar som skulle kunna funka i ditt fall, men testa först att öppna ett fönster nästa gång du eldar. Ryker det inte in då borde du kunna dra slutsatsen att de befintliga tilluftsventilerna inte är tillräckliga. Att sätta in ett nytt tilluftsdon är billigare än en
johanpelle: Ska du värma ett hus med kamin i stället för en panna så är ju först och främst en panna billigare än en bra kamin. Sedan måste det vara en stor kamin och då blir det kanske 30 grader i det rum det eldas. För det tredje är ett hus utan riktigt värmesystem svårt att sälja. Nästa ägare får installera normal värme och sådant är inte gratis.
johnblund: Förr körde man utan termostater dvs helt öppet alla elementen och lät shunten i pannan styra lite väl varmt på våren vissa tider på hösten när solen lyser in och värmer i rummen kan justeras med ute / inne temp och mekaninsk shuntstyrning på pannans shunt...
Gulfxx: Själv har jag andelar sedan 2006 i www.svef.nu Det är ett vindkraftskoperativ och förening . Vi äger kraftverken i lag ;) Fins beräkningar om besparingen på deras hemsida .
BobbaFett: Nja, en fläkt är ju inte effektivare, men det blir jämnare värme, 2 1000w infravärmare värmer ju 2000w vilket är samma som en värmefläkt, om du inte har 3 fas och kan köra en byggfläkt. Skulle nog oxå rekomendera gasol då du kan ta ur betydligt mer effekt, tex Julas för 1495:- ger 13000w. [bild]
MathiasS: Man brukar föreslå 90-100m slang per slinga och det motsvarar 25 kvm (4m slang per kvm för 20mm slang). Det går antagligen utmärkt att köra detta på en slinga men temperaturfallet blir lite större över slingan, dvs skillnaden mellan varmaste stället på golvet och kallaste blir lite större. Å andra sidan kan det ju vara enkelt att göra fördelaren lite längre och köra två slingor
BobbaFett: Om du inte har någon acktank och termostatrarna stänger har ju värmen ingenstanns att ta vägen och det kommer koka. (tror jag iallafall)
sojason: Gammal tråd men intressant ändå, jag är också inne på att använda något annat än Uponors termostater. En fråga som smyger sig på är hur ställdonet beter sig om det konstant har spänning på? Förutsatt att vi köra on/off-rglering: Säg att det är mitt i smällkalla vintern och golvvärmen måste vara på i stort sätt konstant - vad händer med ett termoelektriskt ställdon då?
Hus-kvarna: Har förstått det, dock hittar jag inget "sträck" eller markering som man ska sätta "n" mot så det blir väl till att gissa sig fram ;)