1 995 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Pelletspanna
Hej,
Jag har en CN-panna 25 kw som jag upplever bara strular. Så många saker som ska fungera tillsammans, givare, skruvar, lambdasond, pelletskvalitet, askning och inte minst vilken belastning pannan går på. Vid högt effektuttag fungerar pannan delvis bättre.
Pannan är tre år gammal och jag funderar på att byta ut den.
Har någon erfarenhet utav en pelletspanna som kräver lika lite service och underhåll som en gammal oljepanna?
Känns som pellets är väldigt omodernt med tanke på den arbetsinsats som krävs för att håll varmt i huset jämfört med jordvärme osv...
Jag har en CN-panna 25 kw som jag upplever bara strular. Så många saker som ska fungera tillsammans, givare, skruvar, lambdasond, pelletskvalitet, askning och inte minst vilken belastning pannan går på. Vid högt effektuttag fungerar pannan delvis bättre.
Pannan är tre år gammal och jag funderar på att byta ut den.
Har någon erfarenhet utav en pelletspanna som kräver lika lite service och underhåll som en gammal oljepanna?
Känns som pellets är väldigt omodernt med tanke på den arbetsinsats som krävs för att håll varmt i huset jämfört med jordvärme osv...
Den ser enkel ut. Kan vara ett bra alternativ, tack.
Nej pellets är ingenting för lata börsklippare utan en viss arbetsinsats behövs.Lantmästaren skrev:
En pelletspanna arbetar vanligtvis med en effekt så förstår inte riktigt det där med pannans belastning.
Ariterm Biomatic 20+ är väl rätt underhållsfri och har inga askskrapor som juckar och åker fram och tillbaka tills de en dag fastnar. Slussvingar behöver bytas efter 2-3 år.
Vill man absolut inte göra någonting så finns det ju markvärme. Fungerar tills pumpen ger upp men även där uppstår problem som man inte kan reparera själv.
Pelletseldning har fördelen att man sköter reparation och underhåll själv.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men lantmästarn, VAD är det som händer och inte händer, vad är det som strular.
Jag har en Ariterm som först fick för brant siloskruv, för krokig slang, inloppet på skruven lite fel och att det stog 2 pellets på varandra som skymde fotocellen.
MEN det var enkla lösbara problem.
Protte
Jag har en Ariterm som först fick för brant siloskruv, för krokig slang, inloppet på skruven lite fel och att det stog 2 pellets på varandra som skymde fotocellen.
MEN det var enkla lösbara problem.
Protte
Pannan går bättre vid en lite högre belastning för där är alltid fyr i den. Vid ett lågt effektuttag brinner den lite för lite och för långsamt. Det resulterar i att askningen inte fungerar och hindrar fyren.
Vad som havererar:
Lamdasonden kass efter tre säsonger och fick bytas ut.
Pelletsskruv utmattad efter tre säsonger vilket gjorde att den small av och fick bytas.
Problem med att få pannan tät från tjuvluft vilket störde matningen och resulterade i skruvstopp.
Drivningen till en pelletsskruv lossnade och rev isönder en del plåt och plastdetaljer.
Nivåvakter som styr buffertlagret utav pellets sotar igen vilket stoppar matningen och pannan stannar.
I allmänhet kräver pannan en erfaren förare som kan sköta, serva och reparera pannan. Reparationerna är inte dyra eller jätteavancerade och man kan göra det själv men! Alla haveri händer när du ska göra något annat som sova, gå på fest eller till arbetet.
Jag har fler hus och värmeanläggningar. Min erfarenhet säger att jordvärme läggs in, används i 25 år och sen byter man ut den till en ny osv.
Hade pelletsuppvärmningen varit billigare kunde det varit ett alternativ men det är svårt att få timlön. Ved anser jag isf är bättre, då vet man att man måste elda och det är billigt.
Vad som havererar:
Lamdasonden kass efter tre säsonger och fick bytas ut.
Pelletsskruv utmattad efter tre säsonger vilket gjorde att den small av och fick bytas.
Problem med att få pannan tät från tjuvluft vilket störde matningen och resulterade i skruvstopp.
Drivningen till en pelletsskruv lossnade och rev isönder en del plåt och plastdetaljer.
Nivåvakter som styr buffertlagret utav pellets sotar igen vilket stoppar matningen och pannan stannar.
I allmänhet kräver pannan en erfaren förare som kan sköta, serva och reparera pannan. Reparationerna är inte dyra eller jätteavancerade och man kan göra det själv men! Alla haveri händer när du ska göra något annat som sova, gå på fest eller till arbetet.
Jag har fler hus och värmeanläggningar. Min erfarenhet säger att jordvärme läggs in, används i 25 år och sen byter man ut den till en ny osv.
Hade pelletsuppvärmningen varit billigare kunde det varit ett alternativ men det är svårt att få timlön. Ved anser jag isf är bättre, då vet man att man måste elda och det är billigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Då har man kanske haft en stor tur, min termia bara går och går och jag tankar 6 ton pelletsper år.
Värmepump är inte bekymmersfri heller och går något sönder så blir det ofta dyrt.
Jag är inne på min andra VP så jag har väl ett ben i var läger.
Protte
Värmepump är inte bekymmersfri heller och går något sönder så blir det ofta dyrt.
Jag är inne på min andra VP så jag har väl ett ben i var läger.
Protte
Klicka här för att svara