6 665 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Thermomatic CBJ?
Jag har en Thermomatic CBJ på min (bivalanta)shunt i acken. Enkel modell av shuntautomatik med inomhusgivare, enkel att montera och den har funkat felfritt i fyra år för mig.
Beror på vad du har för värmesystem. Är du tvungen använda inngivare så är den bra.
Jag har installerat en sån till min pelletspanna och är mycket nöjd. Vinsten är väl att man alltid har en jämn inomhustemperatur. När jag hade manuell shut så kunde man ju vissa dagar ha kallt inne när man kom hem och vissa dagar varmt. Nu är det alltid det värde jag ställer in på inomhus givaren. Jag var lite tveksam till att reglera ett helt hus med bara en givare men det fungerar riktigt bra.
Men de flesta har ju redan termostatventiler på radiatorerna och då gör inte innegivaren någon nytta.
Vem vill ha exakt samma temperatur i hela huset och med bara en mätpunkt?
Frågan blir ju bara intressant och möjlig att svara på om det framgår vilken sorts uppvärmning det är, finns termostatventiler och går värmeledningarna i ytterväggarna eller inne i huset.
Värmepumpsägare är så illa tvingade att ha innegivare men exempelvis pelletseldare har full frihet att också välja utegivare + termostatventiler.
Frågan blir ju bara intressant och möjlig att svara på om det framgår vilken sorts uppvärmning det är, finns termostatventiler och går värmeledningarna i ytterväggarna eller inne i huset.
Värmepumpsägare är så illa tvingade att ha innegivare men exempelvis pelletseldare har full frihet att också välja utegivare + termostatventiler.
Det är inte många värmepumpar som styrs av enbart innegivare vad jag vet endast comfortzone men det finns kanske nån till. De andra styr efter utetemp med ibland en kompletterande innegivarejohanpelle skrev:Men de flesta har ju redan termostatventiler på radiatorerna och då gör inte innegivaren någon nytta.
och termostater till vp är inga problem även om det ofta är onödigt med en väl fungerande styrning.
Det var bara dumt.johanpelle skrev:Men de flesta har ju redan termostatventiler på radiatorerna och då gör inte innegivaren någon nytta.
Ställ alla termostater på max. Stryp ner de element som ger för hög värme till den nivå man vill ha. Skulle inte värmen räcka i nåt rum, så ökar man flödet i den element kretsen med strypventilen. När det väl är intrimmat så är det jämn temperatur hela tiden.
Enkelt.
Men vad ska du då med innegivare till? Termostatventilerna ordnar allt utan hjälp.
Utegivare passar ihop med termostatventiler. Innegivare ska sköta regleringen själv.
Tyvärr kan värmepumpar inte framställa varmt vatten och där ar man tvungen att få ned framledningstemperaturen med innegivare.
Elfors har du tagit några bärs? Eller blev du påtrugad innegivare?
Utegivare passar ihop med termostatventiler. Innegivare ska sköta regleringen själv.
Tyvärr kan värmepumpar inte framställa varmt vatten och där ar man tvungen att få ned framledningstemperaturen med innegivare.
Har både en cbj samt systermodellen ERA.
Båda har fungerat mycket bra har inte haft några problem förutom att transformatorn gick sönder.
Men funderar nu att byta ut den ena till deras nya modell EC home
http://www.laddomat.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic&produkt=thermomatic_ec_home
Båda har fungerat mycket bra har inte haft några problem förutom att transformatorn gick sönder.
Men funderar nu att byta ut den ena till deras nya modell EC home
http://www.laddomat.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic&produkt=thermomatic_ec_home
Öl är jättegott!johanpelle skrev:Men vad ska du då med innegivare till? Termostatventilerna ordnar allt utan hjälp.
Men den får nog vänta till fredag.
Nu vet jag inte TS har för värmesystem utöver en ev. cbj shuntautomatik. För en sån arbetar endast med innegivare.
I ett ackumulator baserat värmesystem som tex mitt, hade det varit förkastligt att ställa shunten på max och låta termostaterna sköta all värmereglering. Det hade inneburit at man körde skollhett vatten runt runt i systemet på full kräm till ingen större nytta utom när acktanken var i närmast tom eller när det hade varit 25grader kallt. det hade sabbat skiktningen å det grövsta!
Men med en shuntautomatik skickas bara såpass mycket o så pass varmt vatten som huset just nu behöver och termostaterna får finreglera i de rum som har lite för stora eller lite för små element i förhållande till rumsytan.
Retur tempen hålls så låg som möjligt och skiktningen hålls så bra som möjligt och värmen räcker mycket längre.
Klicka här för att svara