Har börjat planeringen inför att sparka liv i husets värmesystem. Det visade sig att fem av radiatorerna hade tydliga tecken på att ha frusit. Så de lär vi ta loss för att provtrycka och ev. svetsa.

Acc-tank tycks vara ett villkor.

För ca ett år sedan köpte vi en beskrivning från Tenico om hur man bygger om den gamla oljetanken till en tre kubikstank. Verkade inte alltför svårt.

Är det någon som gjort det och i så fall hur fungerar det? Var det svårt i praktiken?

Har gjort det och det är inte svårt om man kan svetsa. Jag borrade hål genom tanken med ca 50cm avstånd trädde genom ca 8 mm rundjärn svetsade från utsidan provtryckte sen tanken med vatten så den var tät byggde även en rostfri beredare till tanken som hänges upp inuti. Och ska du provtrycka använd vatten luft är farligt. Hur skulle man göra enligt Tenico ?

Har just nu inte deras beskrivning här men grundprincipen var om jag förstod det rätt att inte trycksätta tanken utan ha ett separat tryckkärl a la bilmodell.

Återkommer när jag hittat beskrivningen

Förlåt en okunnig men vad är en TVA?

Tappvatten automat är en grej som tar det varma vattnet från toppen av acktanken och kör det genom en värmeväxlare för att sedan fylla på det tidigare varma nu kalla vattnet till botten på tanken det blir en mycket bra skicktning samt normalt bra vv kapacitet nackdelen är att det är en cirkpump och givare inblandad så det är mera som kan krångla. Vet att www.sfinx.se har sålt till bra pris men vet inte hur dom funkar.

Tenicos beskrivning ger väldigt dåli lagringskapacitet och är inte att rekommendera.

Varför ger den sämre lagringkapacitet ?

Instämmer med föregående.

Varför?

3000 liter varmvatten bör väl lagra en hel del energi.

Om man inte lyckas så bra med isoleringen kan man väl slopa radiatorerna i källaren?

Hej

Innan du sätter fart med bygger bör du kolla tanken mycket noga. Jag hade själv tänkt bygga om våran gamla oljetank till ackumulatortank. Men kom fram till att det skulle passa bättre med en vanlig acktank. Tog in en firma som skar ut den gamla tanken. När dom lyft ut botten fick jag se vad som kunde slutat med 3000l vatten i källaren och en massa pengar till ingen nytta.
Hela botten på tanken var nästan helt sönder rostad max 1mm plåt kvar.

/Peter

smurfen72 skrev:
Varför ger den sämre lagringkapacitet ?
Lagringskapaciteten är proportionell mot tempskillnaden man kan utnyttja. När man värmeväxlar vattnet på det sättet kommer tanken att vara ganska varm när det är dax att elda igen. Dvs förhållandevis liten energilagring.

Det är mycket bättre att bygga ett lågtryckssystem enligt mina anvisningar.

Beror helt på hur man växlar. Men varför växla bygg en riktig tank av den under förutsättning att den är fräch annars är det bara att lägga ner.

Om man växlar enligt Tenico, vilket jag svarade på...

Jag gjorde detta för c:a 15 år sedan.
Vi körde trycklöst, hällde c:a 100l paraffinolja på toppen av vattnet för att inte få korrosion i expansionsområdet i tanken (vi fyllde tanken till c:a 90% med vatten/olja & lät den översta biten vara expansionsutrymme).
För laddning/urladdning så satte vi ned ett riktigt gammalt vv-batteri stående mitt i tanken med ett sifon-rör runt. 2 motriktade pumpar skötte laddning/urladdning. Massor av isolering!

Funkade perfekt i c:a 10år, sen började rosten komma, men då var tanken över 40år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.