@JBladh
Ditt värmesystem verkar vara injusterat efter den så kallade "Kiruna-metoden" som föreskrev hög framledning och hård strypning (lågt flöde). "Nackdelen" med denna metod var b.la. annat den inte funkar så bra när man kör med vp, men det gör ju inte du.

Ett reglersystem med både ute & inne-givare (förutsatt att det finns ett bra centralt rum att sätta den i) är att rekommendera & kostar ingen förmögenhet (2-3.000:-)

För injustering av radiatorer rekommenderas http://www.tourandersson.com/Documents/Handbooks/TA_Handbook_3_SE.pdf

http://www.tourandersson.com/Documents/Handbooks/TA_Handbook_3_SE.pdf

växelventil skrev:
Hej vedfyrer En liten fråga varför vill du ha ett delta på 3grader mellan tur/retur?Hade du haft 2a-tankar som laddar mellan dom så kan 3grader gälla.Vart mäter du när du menar 6-8grader.Om du vill ha 3grader borde du inte kunna höja cirkulasionspumpen (hastigheten och vad jag fattar det så kör du på lägsta hastigheten nu).Men jag förstår inte riktigt varför du vill ha en diff på 3grader för du har väll ett 80-60system(högtemp)
Skulle selvsagt vært 35 grader (minst), ikke 3. Slik kunne jeg fått nyttet akkumulatortankene skikkelig.
Det er riktig at det er et høytempsystem 80-60 som det visstnok kalles (pga at framledningstemp skal være mellom 80 og 60?)
Jeg måler turtemp like etter cirkpumpe, og returtemp et par meter før shuntet (dvs at temperaturmålerne står ved side av hverandre).

Redigerat:
Vedfyrer skrev:
Beklager å diskutere mitt problem i en annens tråd, men når spørsmålet blir stilt:

Cirkulasjonspumpen går på laveste trinn.
Nei, jeg har ikke strypt radiatorer (ennå), men tviler på om det vil ha noe videre virkning så lenge jeg har radiatorventiler som sender minst 50% av turvannet "videre", dvs i mitt torørssystem direkte i returen. Denne bypassfunksjonen er jo aktiv selv om jeg stryper selve radiatoren, og dersom jeg skulle stenge av radiatoren helt så vil i mitt hode 100% av flødet til radiatoren gå i returen. For selv om man stryper igjen en radiator helt i et ettrørssystem, som mine ventiler er designet for, så skal jo neste radiator på strengen likevel få varme?
Ved bytte av panna og acker (Effecta Lambda som du har - kommer til å spørre litt om bruken av denne i en annen tråd jeg legger opp), så har jeg montert strypeventil for den samlede returen. Denne har jeg ikke forsøkt å strype ennå, ettersom jeg eldade i pannan første gang på lørdag.
Hej okej då förstår jag.Om du skulle hamna på ca 10-15grader diff tycker jag är ok men 35:(är väll lite väl häftigt.När du skriver att du har monterat strypventil på returen menar du att du har satt dit en tryckregleringsventil så att du kan få konstant flöde tycker jag att du kan skruva in den så returen sänks och du får en större diff mellan framledningstemperaturen och returen.

Jag tackar alla för tips och råd samt länkar, Ska nu sätta mig och läsa på lite om allt innan jag börja justera systemet.
Återkommer säker med fler frågor under arbetets gång :)

MVH
Jan B

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.