Värmer huset med en centralt placerad pelletskamin. För att bättra på värmespridningen har jag monterat en PAX 250 med värmeflyttarpaket mellan allrummet och köket, se bilden. I vardagsrummet blir det trots närheten till kaminen lite svalare. Beror nog på att det är tre ytterväggar kring det. Jag har tänkt att montera en till PAX-fläkt mellan vardagsrummet och allrummet, se bilden, men är osäker på vilken riktning jag ska ha på fläkten:
  1. En högt placerad PAX-fläkt som blåser in varm luft i vardagsrummet.
  2. En lågt placerad PAX-fläkt som "drar" ut sval luft i allrummet. Troligtvis/förhoppningsvis skulle naturlagarna hjälpa till att fylla upp underskottet av luft med varm luft från allrummet.
Spontant känns ju det första alternativet att föredra, varm luft in i vardagsrummet. Det som talar emot är att det borde ju inverka negativt på förbränningen i kaminen. PAX-fläkten blåser 90m³, det borde ju bli ett ännu större undertryck i allrummet. Den första PAX-fläkten drar ju luft från allrummet.
Jag är helt övertygad om att någon här kan hjälpa mig med riktningen.

• Värmeflyttning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har input på detta?

Både 1 & 2 kanske?

Är inte risken stor att "insuget" med varm luft till vardagsrummet går direkt ner till "utblåset"?

• Gilla
Kevin Hedlund
  • Laddar…
hur gjorde du?

Det ser ju ut som om det inte finns någon dörr mellan vardagsrummet och allrummet? Då kommer fläkten inte att göra någon nytta.

mycke_nu skrev:
Det ser ju ut som om det inte finns någon dörr mellan vardagsrummet och allrummet? Då kommer fläkten inte att göra någon nytta.
Huh??? Du har både rätt och fel; Det är ingen dörr mellan vardagsrum och allrum och det är klart att den högt placerade PAX:en som blåser in varmluft i vardagsrummet gör nytta!

men mycket marginellt. Förflyttaren ger i bästa fall (med högsta varvtalet) 80 kbm luft/tim. Antag att luften i kaminrummet är 28 grader så kan du föra över ca 200 watt. Värme mindre än tv:n avger. Med dörren öppen är det inte ens troligt att det är 28 grader under taket då dörröppningen i sig själv har evakuerat mycket av värmen.Som sagt både rätt o fel men även marginellt.

Jag kontaktade PAX innan jag monterade fläkten och ställde frågan om de båda alternativen. Jag blev rekomenderad att blåsa IN varmluften i vardagsrummet. Det räckte för mig.

Rozeman. Den här tråden har jag missat. Hur gick det?

Jag har som jag blev rekomenderad monterat PAX-fläkten att blåsa IN i vardagsrummet. Jag är nöjd med resultatet. Rent vetenskapligt kan jag väl inte direkt säga hur mycket den förbättrade, men rent subjektivt är det skillnad nu med PAX:en.

För att testa effekten på en sån där värmeflyttare behöver man inte mer än två termometrar, sätt en i vardera rum och elda igång och sätt på fläkten. Ett annat intressant test är att kolla lufttemp i det varma rummet högt och lågt - en termometer lågt på golvet och en högt vid taket. Har också en PAX värmeflyttare och har experimenterat en del med att flytta varm luft från ett rum med en kakelugn till köket bredvid. Visst, det funkar väl och det märks skillnad men ingen succé. Dessutom låter det störande. I mitt fall är det inte aktuellt att köra paxen på fullt blås, det låter alldeles för mycket. Får att få detta att funka bra måste STORA mängder luft kunna flyttas och det skall ske tyst (= stora dimensioner på rören och rejäl och tyst fläkt och rejäl ljuddämpning i övrigt).Vid alla sådana här experiment, liksom vid luftvärmepumpar, konstaterar jag för övrigt alltid att vattenburen värme fortfarande är en helt oslagbar uppfinning i all sin enkelhet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.