M
mpl: pre.cjk { font-family: "DejaVu Sans",monospace; }p { margin-bottom: 0.21cm; } Hej, I samband med installation av kamin undersöker vi möjligheten att koppla på tilluft till kaminen utifrån via krypgrund. Kommer då behöva borra håll för detta i golvet (skulle gissa på ca 70-80mm i diameter). Golvet är ett laminatgolv och under det ligger foliemattan. Jag har hört att el-foliemattor
0 svar · 1,6k läst
S
saabdea: Ok, min tanke var ju att kanske funkade inte den stora beredaren som den ska.
3 svar · 773 läst
Enk Projektet
Enk Projektet: I nu läget är det nog billigare att värma med direkt el istället för olja, kör med den olja som finns kvar sedan med elradiatorer...
11 svar · 6,5k läst
Y
Yrrol: Fast är den till för fast installation? Känns som om något en hemmapulare inte får dona med?
2 svar · 7,8k läst
B
bergenudd: Det står "Roth" och "electronic" på den också har den en ratt utan gradering plus en lysdiod.
2 svar · 3,0k läst
S
Sten S: Jag har tänkt installera elektrisk golvvärme på ett befintligt vilnylgolv. Jag vill också ha vinylgolv högst upp som färdigt golv, kan man ha det?. Är tacksamm för tips och råd och kanske allra bäst med en länk till en passande byggbeskrivning.
0 svar · 2,5k läst
J
jomany: Det stämmer precis det och det var den detaljen som ställde till det. Jag fick nämligen för mig att de vänt både på pumphus och själva pumpen för att få önskad flödesriktning och kopplingsdosan för el åt rätt håll. I själva verket hade de bara vänt pumpen upp o ner. Återigen, tack för hjälpen. ///t
8 svar · 7,3k läst
L
LaT: @kan lite skit Om du läser trådstarten så nämns ingenting om vad som är OPTIMALT FÖR EN VP, utan vad som är optimalt för radiatorsystemet! Om man som standard installerade VP med tekniktank/ack. (allt vad det kallas) eller motsvarande så att man lät BÅDE VP och radiatorsystem jobba utifrån sina förutsättningar så skulle det nog bli mindre gnäll om dåligt fungerande
74 svar · 85,1k läst
thomas33
thomas33: Varm luft stiger uppåt, så är det öppet till övervåningen så kommer även där att bli varmt. Har du däremot flera rum, som är stängda, så kommer inte värmen in i dem. Då kan du montera fläktanläggning, som flyttar värmen från kaminen till de platser du vill ha den.
1 svar · 1,5k läst
V
växelventil: Hej fredrik Den skalan mellan 1-7 är den temperaturen som du ställer in och läge 1,2,3 är hastigheten på cirkulationspumpen 1=låg hastighet 3=hög skalinstälning 1-7 1=20 grader 2=25 grader 3=30 grader 4=35 grader 5=40 grader 6=45 grader 7=50 grader Om du tycker att värmen pendlar för mycket mellan kallt golv och varmt golv kan du skruva ner termostaten på pumpshunten.
3 svar · 2,1k läst
Gulfxx
Gulfxx: Det är ettrörs system . Kan ta en bild vid element för säkerhetsskull och visa er . Vet det för jag tog bort ett element i hallen förut för nått år sedan och då var det inte bara att plugga inte , utom vart tvungen ha en särskilld koppling så vattnen gick vidare . Elementet här ovan är slutstationen på denna slingan så returen är den ena här .
6 svar · 2,3k läst
J
Jörgen Nilsson: Har efter att ha läst en avhandling i ämnet av Per olov Johansson vid lunds tekniska högskola (se länk nedan) beställt fläktar till 4 st element. Ska bli väldigt intresant att att få hem dom och provköra. Har gamla enpanels raddar gjorda för oljeeldning och värmer idag huset med en l/v . Sidorna om elementfläkten är 147-154
14 svar · 4,9k läst
S
sysifos: Skulle vilja få höra om erfarenheter från personer som har kobinerad heltäckningsmatta med golvvärme. Jag har redan bestäm mig att jag skal ha det (sovrum i källare) så vill helt enkel veta om vilka fabrikta, tjocklek ni har använd och vad ni tycker.
0 svar · 846 läst
S
sysifos: Tackar! Verkar vara bra ..får ta reda på mer om det. 16m2 inte hela världen om nåt skulle gå fel...
2 svar · 1,0k läst
S
StHö: Har ett äldre hus där föregående ägare la in golvvärme utan plåtar. Det är direkt uruselt. Det blir väldigt dåligt. Vi måste använda elelement som komplement för att det skall fungera. I angränsande rum med radiatorer har vi 20-22 grader men där golvvärmen ligger har vi 14-16 på vintern.Kommer att bryta upp golven och göra om det hela. Så snåla inte på vare sig plåtar eller
21 svar · 3,7k läst
N
Niklas9: [citat] Om du kör gles ska det väl inte behövas nåt mer på det än parkett/laminat. Känns ju lite spännande att skruva på ett lager till när man inte ser vart slangen går exakt. Skulle ju kunna limma ett flytgolv i så fall. Använder du spårad golvspån så strunta i dom svindyra vändskivorna och fräs egna spår.
1 svar · 935 läst
GK100
GK100: Får du problem kan du sänka trycket ytterligare, du har ju knappast någon höjd i din anläggning så du behöver mycket lite förtryck. Då utnyttjar du kärlets volym bättre om det behövs. Har du skaffat en hydropress för en brunnspumpanläggning med tanke på förtryck ca: 3bar?
13 svar · 1,8k läst
T
tysken: Ja den satt ju liksom där när vi flyttade in för 2 veckor sen ......har inte hunnit kolla på alternativ .......det får bli på sikt eller nästa år..
2 svar · 3,1k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Verkar som jag får beställa ett... Då kan jag ju lika gärna passa på att få till'et riktigt bra! Har kollat runt lite vad roke mfl förordar och skissat på ett expansionskärl som jag tänkte uppdra åt nån firma att svetsa: Kall anslutning. Paraffinolja för att förhindra syresättning. Se skiss! Synpunkter? [bild]
4 svar · 4,9k läst
·
L
Linjebuss: Weber 610 om jag minns rätt. Fick blanda med 1 dl mer vatten en deras rekommendation för att de skulle fungera att stryka ut. Gick då åt 1,3 l vatten till 5 kg bruk istället för 1,0-1,2 l. Varför så länge? Ska ju bränt klart efter en vecka. Vad är det som man måste vänta på så länge?
2 svar · 1,5k läst
I
Indus: Det verkar vara en M22 gänga med 1,5 mm stigning på gängorna.
9 svar · 6,0k läst
·
clain
clain: [citat] Jodå det fungerade hyfsat innan vi bytte också, med de Purmo C22 kompaktradiatorer vi fick monterat vid installationen av bergvärmeanläggningen. Dessa ersatte då de enkla panelradiatorer vi dessförinnan hade i 3 rum. Problematiken uppstod i när vi bestämde oss för att plocka ur alla fönstren (som var utbytta på 70-talet) och sätta in äldre mer autentiska som vi köpt och
17 svar · 8,3k läst
·
E
emma09: Tack för era svar, och ursäkta att jag inte svarat förrän nu, sonen har legat på sjukhus. Vi har två termostater på själva "lådan" inne i pannan, den nedre har vi inte rört, men den övre termostaten har varit inställd på 70 grader (enl instruktion från föregående ägare). Vi har märkt att när vi sänker den, så löser inte överhettningsskyddet ut lika frekvent. Har också
3 svar · 4,1k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Lite beg alternativ: http://www.blocket.se/kristianstad/Lager_rensning_Hoststadning_36932074.htm?ca=18&w=3 http://www.blocket.se/dalarna/500L_Acc_tank_37103125.htm?ca=18&w=3
15 svar · 5,2k läst
P
paddeman: Vi har nu kört med pellets i cirka en månad. Och jäklar vad bra det funkar i vår CTC1100! Men då vi bor i ett sutteränghus skulle jag vilja hjälpa pelletsen med en luft/luft på nedanvåningen. Dels under vinterhalvåret för att värma och dels för att ha lite shysst klimat sommartid. Vad säger ni om det? Är det lönt? Skulle jag tjäna något på det? Eller tjänar jag mer på att
0 svar · 1,6k läst
Gulfxx
Gulfxx: Ni tittar på hus skriver ni . Fins det murstock så behöver ni ev inte köpa skorsten om det fins en ledig kanal . Murspisar är nog lite dyrare att leja montering för skulle jag tro mot vanlig kamin . I övrigt stämmer jag in i andras råd :cool:
4 svar · 7,9k läst
M
mulpac: [citat] Om du fotar godingen och får med lite rör som är anslutna till den kanske någon kan se om det finns någon shunt och var den i sådana fall sitter.
26 svar · 53,6k läst
H
Hercules841: Hej! Jag har ett Uponor golvvärmesystem med sex slingor på 30-90m. Tre av slingorna är kopplad till en termostat T-55 vilket styr kök/vardagsrum (öppen planlösnibg) och de andra två T-55 styr entreerna. Badrummet är "tomgångsslinga". Just nu är slingorna manuellt flödesjusterade och jag undrar om det är värt att investera i en I-76 manöverpanel? Hur mycket enklare/bättre blir det?
0 svar · 3,1k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Vad hade du för framlednings temp på den gamla pannan?
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.