C
cecar33: Vi hade Renässans 102 men den var klädd med stora betongliknande skivor som hade den ornamenteringen men uppbyggnaden bakom var lika som för kakelklädd.
3 svar · 3,2k läst
V
växelventil: [citat] Hej Tycker det inte verkar vara någon större skillnad.Tyvärr så är dom inte billiga heller:(
7 svar · 9,2k läst
L
LaT: [citat] Vad är flödet över radiatorerna då? Hur stor area ska radiatorerna värma?
15 svar · 5,2k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: [citat] Sommarläge! Då får du väl bara varmvatten i kranen? Bör ju rimligen ställas om till Värmeläge (vinterläge) nu.
13 svar · 2,4k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] ...eller sluta i mitten av huset. Precis som man projekterar sedan 30 år tillbaka. :)
9 svar · 2,0k läst
V
vilpi: Nibe F750 klarar ca 6,5kW med kompressorn och maximalt luftflöde. Behöver huset mer effekt så skulle jag ha valt en annan värmekälla, alternativt kompletterat den med en vattenmantlad kamin.
2 svar · 1,4k läst
F
Flanharry: Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
2 svar · 1,7k läst
L
LocTite: Har du ingen manual till pannan att läsa i? Såhär står det i manulen på Trebemas hemsida; 8.3. Maxtermostat Löser ut om pannvattentemperaturen når ca 110° C. Återställning görs när pannan svalnat till 90° C, genom att gänga av den svarta skyddshatten och trycka in knappen. Ett svagt klickande ljud ska höras vid återställning. Länk; http://www.trebema.se/instruktioner.html
1 svar · 1,8k läst
Gulfxx
Gulfxx: Ja det var en urusel bild ! Men man ser ju lite iallafall :cool: Kolla över så det är vatten och sådant med i expansjonskärlet innan du eldar pannan ;) Är det länge sedan du eldade i kökspannan ??
6 svar · 1,6k läst
F
fredde_o: Även jag har planer på att flytta lite värme mellan våningsplanen. Jag måste dock transportera luften genom en kallvind. För att slippa kondens och värmeläckage så tänker jag isolera rören och kanalfläkten. Det handlar om ca 8 meter mellan intag och utblås. Eftersom detta inte ligger i mitt expertområde så har jag lite frågor: 1 Kan jag isolera fläkten utan risk att den blir för
14 svar · 7,6k läst
·
B
BobbaFett: Ja det kan du, stoppa den ända i botten bara och var försiktig med kabeln som inte är en kabel utan ett rör fyllt med någon vätska. Om du vill vara säker på att den visar rätt så täta med lite silicon eller liknande längst ut så det inte kan komma in kall luft.
3 svar · 1,1k läst
C
ChristianDB: Hej, Jag har vad man kallar ett enrörssystem från Fjärrvärme på över och nedervåning. [bild] När jag stängde av alla enskillda radiatorer flöt det fortfarande 162 L/h i systemet. Det jag får betala för fjärrvärmen är den effektförbrukning jag har som räknas ut från TempIn-TempUt x Flöde (antar jag utan att ta med densitet på vatten osv). När jag har "nollat" termostaterna
0 svar · 950 läst
Krilleman
Krilleman: Matss lösning på problemet fungerar fin fint! Har gjort det själv på massor med krånglande ventiler som kunder inte velat byta...
5 svar · 2,2k läst
Gulfxx
Gulfxx: Tackar för svar d^_^b
3 svar · 1,2k läst
A
Artec: Tackar för svar! Jag kom precis in och läste ditt svar, var ute och fipplade lite med shuntventilen.. :) Fick tag i denna, inte exakt min men samma stillverkare: http://www.lkacaso.se/Global/LK_Acaso/Produktdatablad/TERMOMIX%20DS_CS%20(SE)%20200408.pdf Rörkrökaren hade satt min i läge "Fördelning", d.v.s. att den styrde tankvattnet mer eller mindre MOT returen... När allt tankvatten
14 svar · 6,0k läst
Ludwig
Ludwig: Vår CP från typ slutet 80-tal kan man ställa i tre effektlägen. Det lägsta (1) är på 35W och räcker bra för vårt 2-planshus med källare. Tystare blev den också jämfört med läge 2 som gick förut. 100W låter häftigt för en sådan pump tycker jag?
6 svar · 12,6k läst
A
andenwee: Hej! Jag skall lägga el värme i min hall hemma och underlaget är betonggolv. Vilket alternativ är det bästa för att fästa elkabeln mot betongen? Har hört talas om att man kan prima och sen tejpar en dubbelhäftande tejp som man sedan lägger elslingan på sen tejp ovanför och sedan flytspackel. Är det någon som har nån erfarenhet att lägga elslingan på detta sätt? Är det
0 svar · 3,1k läst
K
kaka84: Inte för jag är någon golvvärmeexpert (håller på att läsa in mig på området, ska snart lägga), men har du någon bypass ventil på din fördelare? Kan det vara den som piper och ljudet sedan sprider sig i systemet?
1 svar · 2,2k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Det var för många frågor i en enda tråd. Jag svarar på din första fråga med en följdfråga, sedan rekommenderar jag att du ställer dina andra frågor i separata trådar. Hur gammal är värmepumpen? Med flera år, menar du 5, 10, 15 eller 20 år? Vad är det som säger att den inte fungerar?
1 svar · 1,9k läst
L
LocTite: Bygger nytt hus och funderar på om en golvvärmefördelare alltid skall monteras i skåp med tät botten, täta genomföringar och dräneringsrör som läckageindikering, eller om det inte krävs om den placeras utanför vägg? Har läst reglerna i "Säker Vatten" som jag gissar att försäkringsbolagen lutar sig på i sina bedömningar och kommit fram till att det inte krävs om
0 svar · 1,3k läst
joflopp
joflopp: Inom en rimligt snar framtid ska varmvattensystemet ses över, om inte annat i samband med att ett nytt toalettutrymme ska byggas och badrummet renoveras. Idag består värmesystemet av en CTC-panna för olja och koks från tidigt 70-tal som under senare år har fått oljebrännaren utbytt mot en pelletsbrännare från Ulma. Även om väldigt mycket originaldokumentation för pannan finns kvar
0 svar · 1,7k läst
L
LaT: Det förekommer mycket frågor/tyckande om termostatventiler och inreglering av radiatorventiler så här kan det kanske passa med en bra handbok i ämnet:wow: Jag har inte läst hela i detalj men TA kan det härd^_^b Den del som de kanske inte har med är hur man beräknar den nödvändiga effekten på radiatorn, men där kan man säga ungefär så här: Välisolerat hus med energifönster
0 svar · 1,4k läst
M
mulpac: Självklart går det, så om det inte finns någon speciell anledning till att du frågar kan du byta frågetecknet mot ett utropstecken.
3 svar · 1,6k läst
G
gunnar blomkvist: Jag renoverar tvättstugan. Golvet är betong, vattenburna rör 20 mm fräses ner i befintlig betong. Behövs fiberspackel för avjämning eller duger det med ett billigare alternativ?
0 svar · 758 läst
H
hamarai: 62_an: Har läst att man spikar eller skruvar plåtarna i sick-sackmönster. Fråga; funkar samma fräsförläggning á la holper/scubasteve med ett 21x95 mm spontat golv? Eller måste jag då ha en bärande spånskiva ovanpå? skall ha tunt laminatgolv och vill ju inte att det blir svajigt...
61 svar · 36,2k läst
·
H
Hercules841: Jag menar T2 Basic så klart! --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.410843,13.894613
1 svar · 2,1k läst
jojjeblom
jojjeblom: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=144808976 Här är en riktbar fläkt som tydligen ska kunna monteras på vägg, då borde väl takmontering även kunna funka.
2 svar · 2,2k läst
A
Annyy: testar det också. för att knacka ovanpå gav inga resultat
32 svar · 19,4k läst
·
Ranchn
Ranchn: Tackar och bugar d^_^b
4 svar · 1,4k läst
R
refero: Då är frågan, ska man välja en ComfortZone eller en NibeFighter och ska man behålla tilluft via spaltventiler eller kosta på sig en FTX (heter det så) med till- och frånluft som kopplas till pumpen??
0 svar · 716 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.