Något har hänt med vår Thermomatic - den öppnar för fullt utan anledning och stänger inte när man sänker temp på innegivaren. Efter man startat om jobbar den normalt i en lång period för att öppna igen i sommarvärmen. Har hänt 4 gånger och nu är den bortkopplat.
Misstänker att åskan har skadat den.
Skrotta och köpa nytt eller .....?
gaia

Kan man inte mäta upp innedelen (givaren) och se om det är den eller shuntstyrningen (motordelen)det är fel på, fast det är klart vid överspänning (blixtnedslag) borde det väl va motordelen eller? Jag har löst det med min simpla dator UPS finns inbyggt överspänningsskydd, kopplat shuntstyrning,pannfläkt + 3 cirkpumpar till denna, detta för att undvika sådana tråkigheter.

Lödnings fel/glapp kontakt/ kuggar som slirar?
Ålders relaterat !

Har en Thermomatic CBJ som ligger och "skräpar" hemma. Du kan få den billigt för innegivaren saknas, men det hade du väl en egen?

Är det inte framledningsgivaren som fått sig en smäll? På min nyinstallerade CBJ så sitter ett åskskydd byglat i anslutningen till framledningsgivaren.

Tack BiFuel men just nu vet jag inte vad som är fel ... och det kan ju vara innegivare :).
Den är 5 år gammal så det är kanske slitet trots låg ålder .... och saknar tydligen åskskydd ...
Hoppades på att det var en känd fel och enkel att åtgärda.
No ja, det blir en oväntat utgift innan vintern för man har ju blivit bekväm och van att regleringen sköter sej själv :).
tack för svaren!
gaia

Ett tips är att byta elektrolytkondensatorn på 470uF/50V i hörnet på kretskortet. En hygglig lödkolv och lite lödvana så ersätter du den ganska enkelt med tex en 67-042-32 från Elfa. Min CBJ fick helspader efter 5år och öppnade och stängde konstant men piggnade till igen efter kondensatorbyte. Från fabrik sitter tyvärr en lågkvalitativ 85C variant som åldras snabbt i värmen, nämnda ersättare från Elfa är en 105C som bör hålla minst 10 år....

• Gilla
Processengine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.