4 490 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
2 rörsystem lågt retur vatten????
Sida 1 av 2
Hej.
Har problem med mitt värmesystem.
Jag får inte mer än 35g i retur vattnet, fast jag har 70g varmt tillopps värme.
Har bytt från elpanna till konstant ved eldning och tror att det behöver justeras in men är inte säker.
Har upptäckt att om jag öppna mina termostater på max så får jag 65g i retur. Men så fort jag börja ställa in termostaterna så vi hamnar på 20-21 grader i dom olika rummen så faller returvärmen till 35g.
Jag har manuell 3-vägs shuntventil från Esbe.
Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
Med vänlig hälsning
JanB
Har problem med mitt värmesystem.
Jag får inte mer än 35g i retur vattnet, fast jag har 70g varmt tillopps värme.
Har bytt från elpanna till konstant ved eldning och tror att det behöver justeras in men är inte säker.
Har upptäckt att om jag öppna mina termostater på max så får jag 65g i retur. Men så fort jag börja ställa in termostaterna så vi hamnar på 20-21 grader i dom olika rummen så faller returvärmen till 35g.
Jag har manuell 3-vägs shuntventil från Esbe.
Är tacksam för all hjälp och tips jag kan få.
Med vänlig hälsning
JanB
Hei
Må innrømme at jeg ikke skjønner problemet.
Høres ut som en drøm for meg. Jeg har også torørssystem, men radiatorventilene har bypass tilpasset ettrørssytem som skal sørge for varmtannsleveranse til neste element. Men i et torørssystem fungerer jo dette da som at vannet som skulle ha vært "spart" til neste element, i stedet går rett i returen. Resultat: Delta t på kun 6-8 grader mellom tur/retur, og alt for varmt vann som går inn på akkumulatortanken igjen og dermed dårlig utnyttelse av varmekapasisteten i denne. Så jeg skulle gjerne hatt en Delta t på 3 grader.
Høres ut som en drøm for meg. Jeg har også torørssystem, men radiatorventilene har bypass tilpasset ettrørssytem som skal sørge for varmtannsleveranse til neste element. Men i et torørssystem fungerer jo dette da som at vannet som skulle ha vært "spart" til neste element, i stedet går rett i returen. Resultat: Delta t på kun 6-8 grader mellom tur/retur, og alt for varmt vann som går inn på akkumulatortanken igjen og dermed dårlig utnyttelse av varmekapasisteten i denne. Så jeg skulle gjerne hatt en Delta t på 3 grader.
Jag tycker att du ska försöka få ner returtempen ännu mera, ju lägre returtemp med bibehållen rumstemp är bättre.
Om det nu är vedsystem vi talar om.. Min retur ligger på ung 28-30 grader
DU bör skaffa dig en automatisk shuntstyrning, det underlättar mycket..
Ju lägre temp du har i nedre delen av tanken ju mera energi har du utnyttjat..
Om det nu är vedsystem vi talar om.. Min retur ligger på ung 28-30 grader
DU bör skaffa dig en automatisk shuntstyrning, det underlättar mycket..
Ju lägre temp du har i nedre delen av tanken ju mera energi har du utnyttjat..
Redigerat:
Har du verkligen strypt in radiatorerna så att flödet genom dem sänks? Vilken hastighet kör du cirkpumpen på?Vedfyrer skrev:Hei
Hej på er!
Jag behöver bara elda en gång per dygn, och det vill säga att jag tänder upp pannan och fyller upp den när det blivit tillräckligt med glöd, sen sköter den sig själv med att starta laddomatern osv. sen stänger den av sig själv. Är en är en Maga panna med sugande fläkt och automatisk kylning vid för hög temp.
Är nöjd med systemet osv tills vi kommer med detta med retur värmen,
Jag är inte så hemma på detta med att strypa in radiatorerna och hur man gör detta.
Jag kör cirkpumpen på steg 1.
Är medveten om att en automatisk shunt skulle vara lättare att ha. Men är inte aktuellt just nu.
Om jag försöker förtydliga mig lite mer om mitt system för er.
Nere från tankarna så går rören ut på 2 håll. Ena slingan om man kallar det så går upp i hallen och där finns 1 element och grenar sig av till 1 element i badrummet. Och vid elementet i hallen fortsätter det upp till toan var det finns 1 element.
Den andra slingan delar sig sen ut på 3 håll.
Ena delen går till ett vardagsrum och ut till 2 element och vidare upp till 1 element.
Andra delningen går till ett rum och 1 element där och vidare till nästa med 1 element.
Tredje delen går till köket var 1 element finns och sedan upp till 1 rum med 1 element och vidare till sista rummet med 1 element.
På alla elementen finns nya Danforss termostater.
Och sen på returen tillbaka på alla element finns ju en returkopplin med avstängning.
Jag har inte rört dessa returkopplingar på elementen, utan dom står som de va när vi köpte huset.
Om jag har eldat och har jämn och fin temp i ack tankarna och runt 70g ut på stammen med cirk pumpen på steg 1 och ställt in tempen i varje rum med termostaterna till ca: 21grader. Så får jag inte mer än runt 35g i retur.
Har läst runt en del här och på andra sidor och lite från inlägg till inlägg så finns det dom som rek en 60g i retur, vet inte vad som är rätt eller fel.
Sen är det detta med att strypa in radiatorerna som jag inte förstår mig på.
Skulle gärna vilja att någon kunde vara vänlig att förklara för en hur man gör!
Vill ju gärna få ut så mycket av systemet som möjligt.
Och jag upplever att när jag kör med systemet in justerart med termostaterna så vill det bilda sig luft i cirk pumpen även om jag har luftat o luftat, som om det blir ett vakuum sug eller hur jag nu ska
förklara det. Men kör jag med öppna termostater så får jag ca 60g i retur och slipper denna upplevelsen med luften i cirk pumpen .
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu i detta för mig helt okunniga område som jag försöker förstå mig på.
Är som sakt väldig tacksam för alla tips och förklaringar till hur jag ska gå till väga med detta är stort välkommet.
MVH
Jan B
Jag behöver bara elda en gång per dygn, och det vill säga att jag tänder upp pannan och fyller upp den när det blivit tillräckligt med glöd, sen sköter den sig själv med att starta laddomatern osv. sen stänger den av sig själv. Är en är en Maga panna med sugande fläkt och automatisk kylning vid för hög temp.
Är nöjd med systemet osv tills vi kommer med detta med retur värmen,
Jag är inte så hemma på detta med att strypa in radiatorerna och hur man gör detta.
Jag kör cirkpumpen på steg 1.
Är medveten om att en automatisk shunt skulle vara lättare att ha. Men är inte aktuellt just nu.
Om jag försöker förtydliga mig lite mer om mitt system för er.
Nere från tankarna så går rören ut på 2 håll. Ena slingan om man kallar det så går upp i hallen och där finns 1 element och grenar sig av till 1 element i badrummet. Och vid elementet i hallen fortsätter det upp till toan var det finns 1 element.
Den andra slingan delar sig sen ut på 3 håll.
Ena delen går till ett vardagsrum och ut till 2 element och vidare upp till 1 element.
Andra delningen går till ett rum och 1 element där och vidare till nästa med 1 element.
Tredje delen går till köket var 1 element finns och sedan upp till 1 rum med 1 element och vidare till sista rummet med 1 element.
På alla elementen finns nya Danforss termostater.
Och sen på returen tillbaka på alla element finns ju en returkopplin med avstängning.
Jag har inte rört dessa returkopplingar på elementen, utan dom står som de va när vi köpte huset.
Om jag har eldat och har jämn och fin temp i ack tankarna och runt 70g ut på stammen med cirk pumpen på steg 1 och ställt in tempen i varje rum med termostaterna till ca: 21grader. Så får jag inte mer än runt 35g i retur.
Har läst runt en del här och på andra sidor och lite från inlägg till inlägg så finns det dom som rek en 60g i retur, vet inte vad som är rätt eller fel.
Sen är det detta med att strypa in radiatorerna som jag inte förstår mig på.
Skulle gärna vilja att någon kunde vara vänlig att förklara för en hur man gör!
Vill ju gärna få ut så mycket av systemet som möjligt.
Och jag upplever att när jag kör med systemet in justerart med termostaterna så vill det bilda sig luft i cirk pumpen även om jag har luftat o luftat, som om det blir ett vakuum sug eller hur jag nu ska
förklara det. Men kör jag med öppna termostater så får jag ca 60g i retur och slipper denna upplevelsen med luften i cirk pumpen .
Vet inte om jag är helt ute och cyklar nu i detta för mig helt okunniga område som jag försöker förstå mig på.
Är som sakt väldig tacksam för alla tips och förklaringar till hur jag ska gå till väga med detta är stort välkommet.
MVH
Jan B
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det verkar som du är bra på cyckling. Dina termostater kommer att strypa när det är lagom varmt i rummet och cirkulationen upphör. När sedan elementen svalnar till ca 35 grader så öppnar termostaten lite och släpper iväg lite 35 gradigt vatten därför har du bara 35 grader i retur.
Överväg en shuntstyrning den kommer att släppa ut kanske 40 grader med 35 i retur. Nu har termostaterna fullt schå att hålla emot.
Man bör väl inte släppa ut mer än 55 grader på grund av risken för brännskada.
Jag tror att du har ett icke problem. Du gasar och bromsar samtidigt. Om du sänker framledningen så öppnar termostaterna och problemet med cirkulationspumpen löser sig självt.
Protte
Överväg en shuntstyrning den kommer att släppa ut kanske 40 grader med 35 i retur. Nu har termostaterna fullt schå att hålla emot.
Man bör väl inte släppa ut mer än 55 grader på grund av risken för brännskada.
Jag tror att du har ett icke problem. Du gasar och bromsar samtidigt. Om du sänker framledningen så öppnar termostaterna och problemet med cirkulationspumpen löser sig självt.
Protte
Det blir väldigt svårt att hälpa dig före du har en shuntstyrning som reglerar framledningstempen åt dig..
Men för att du ska kunna strypa in radiatorerna så får du ta bort alla termostater under injusteringen.
Om du har en förinställningsventil på radiatorn så underlättar det när du ska strypa, annars är det en skruv innanför locket på kopplet som du får justera..
Nu när alla radiatorer är utan termostat så börjar du med att känna på radiatorerna om dom är genom varma eller inte, i ett korrekt justerat system så är botten på radiatorn kall(gärna rumstemp).
Börja sedan att strypa alla radiatorer som är genomvarma lika mycket och känn på dem igen. Observera att när du stryper ett koppel så kommer flödet bli starkare i dom andra, så det tar en stund innan man får till balansen.
Det är grunden till ett injusterat system..
Men för att du ska kunna strypa in radiatorerna så får du ta bort alla termostater under injusteringen.
Om du har en förinställningsventil på radiatorn så underlättar det när du ska strypa, annars är det en skruv innanför locket på kopplet som du får justera..
Nu när alla radiatorer är utan termostat så börjar du med att känna på radiatorerna om dom är genom varma eller inte, i ett korrekt justerat system så är botten på radiatorn kall(gärna rumstemp).
Börja sedan att strypa alla radiatorer som är genomvarma lika mycket och känn på dem igen. Observera att när du stryper ett koppel så kommer flödet bli starkare i dom andra, så det tar en stund innan man får till balansen.
Det är grunden till ett injusterat system..
Hej Protte och ichgary.
Får ta mig en funderare på detta med shuntstyrningen.
Men tills detta är inköpt osv. så måste jag göra något åt det.
Jag vet inte om jag har en förinställningsventil, om så vet jag inte var den sitter.
Men säg att jag inte har det.
Då ska jag ta bort alla termostater.
Och förutsett att elementen är värma.
Ska jag då skruva in all skruvar under locket på kopplen och ex skruva ut dom ex 3 varv och sen avvakta och se om jag får mer värme uppe än nere.???
Och så håller jag på tills jag får alla lika i mitt system.
Med vänlig hälsning
Jan B
Får ta mig en funderare på detta med shuntstyrningen.
Men tills detta är inköpt osv. så måste jag göra något åt det.
Jag vet inte om jag har en förinställningsventil, om så vet jag inte var den sitter.
Men säg att jag inte har det.
Då ska jag ta bort alla termostater.
Och förutsett att elementen är värma.
Ska jag då skruva in all skruvar under locket på kopplen och ex skruva ut dom ex 3 varv och sen avvakta och se om jag får mer värme uppe än nere.???
Och så håller jag på tills jag får alla lika i mitt system.
Med vänlig hälsning
Jan B
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tror du ska ha en med utgivare, sedan får du börja med alla termostatventiler på MAX. Sedan får du följa injusteringsanvisningen och ställa kurvlutning och hela kört. En injustering tar minst 1 år då det ska fungera för alla utetemperaturer.
Att köra med alla strypningar helt öppna är nog en bra grund, blir det för varmt så tar termostaten hand om det (sedan automatshunten är justerad).
Meningen är att t.ex. Det är 0 grader ute så ska framledningen vara 40 grader, är det -10 så ska framledningen vara 50 grader.
Är det +20 ute så ska framledningen vara +20.
Nu kan det vara så att ditt hus är bra isolerat och då får man använda en annan kurvlutning än 1
Protte
Att köra med alla strypningar helt öppna är nog en bra grund, blir det för varmt så tar termostaten hand om det (sedan automatshunten är justerad).
Meningen är att t.ex. Det är 0 grader ute så ska framledningen vara 40 grader, är det -10 så ska framledningen vara 50 grader.
Är det +20 ute så ska framledningen vara +20.
Nu kan det vara så att ditt hus är bra isolerat och då får man använda en annan kurvlutning än 1
Protte
Innegivare är det du ska köra med till ditt vedsystem, just för att framledningstempen inte ska bli onödigt hög för blir den det så kan det hända att en termostat stryper i onödan och ökar således flödet genom andra radiatorer med högre retur som följd..JBladh skrev:
Ska du ha en konstant låg returtemp är enda sättet att strypa radiatorerna manuellt och sedan ha termostaterna på radiatorerna enbart för att strypa vid ev. solinstrålning eller för att sänka tempen i tex sovrummet
Innegivare är extremt mycket enklare och fungerar direkt, dock tar väl instrypningen lite tid..
Nu har du 2 alternativ, det blev väl bra
Beklager å diskutere mitt problem i en annens tråd, men når spørsmålet blir stilt:ichgary skrev:
Cirkulasjonspumpen går på laveste trinn.
Nei, jeg har ikke strypt radiatorer (ennå), men tviler på om det vil ha noe videre virkning så lenge jeg har radiatorventiler som sender minst 50% av turvannet "videre", dvs i mitt torørssystem direkte i returen. Denne bypassfunksjonen er jo aktiv selv om jeg stryper selve radiatoren, og dersom jeg skulle stenge av radiatoren helt så vil i mitt hode 100% av flødet til radiatoren gå i returen. For selv om man stryper igjen en radiator helt i et ettrørssystem, som mine ventiler er designet for, så skal jo neste radiator på strengen likevel få varme?
Ved bytte av panna og acker (Effecta Lambda som du har - kommer til å spørre litt om bruken av denne i en annen tråd jeg legger opp), så har jeg montert strypeventil for den samlede returen. Denne har jeg ikke forsøkt å strype ennå, ettersom jeg eldade i pannan første gang på lørdag.
Som nämndes så vrid ner esbe-shunten din tillsvidare, så du bara kör ut 40-50gradigt vatten
Hej vedfyrer En liten fråga varför vill du ha ett delta på 3grader mellan tur/retur?Hade du haft 2a-tankar som laddar mellan dom så kan 3grader gälla.Vart mäter du när du menar 6-8grader.Om du vill ha 3grader borde du inte kunna höja cirkulasionspumpen (hastigheten och vad jag fattar det så kör du på lägsta hastigheten nu).Men jag förstår inte riktigt varför du vill ha en diff på 3grader för du har väll ett 80-60system(högtemp)