Jag tänkte dra prisolrör 15mm (med 2-rörsteknik) upp till övervåningen där jag vill ha två element. Jag vill givetvis inte dra 2 slingor utan elementen får klara sig på en slinga.

Hur kopplar jag in elementen lämpligast på slingan?

Jag ser två alternativ:

1) Att låta slingan gå genom första elementet till andra elementet och sedan efter andra elementet tillbaka i returen.

2) Att splittra slingan på både tur och retur och låta båda elementen få varsin avgrening.

Definitivt alt. 2. lite beroende på hur långt det är till den andra radiatorn så kan du behöva strypa lite på den första så att inte all cirkulationen hamnar där.

Ja, det var vad jag trodde. De ska sitta nära varandra under var sitt fönster på en och samma vägg.

Det var just att vattnet tar enklaste vägen genom bara ett av elementen jag var lite rädd för men det borde som sagt gå att justera. Tackar!

Jag har en liknande lösning, rör upp genom golvet till en radiator, kopplingar mellan golv och rad. Till en annan radiator ca. 3m rör. Inga problem trots att jag inte rört strypningen.

Precis så blir det! En T-koppling på rören från golvet som grenar iväg till respektive element...

Alternativ 2 är det rätta som skrivits ovan. Alternativ 1 blir en 1-rörsslinga och då behöver du 1-rörskoppel till radiatorerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.