G
goranas: Hej, OK. Trodde annars att det kanske saknades en nolla :D Ska kolla upp att köpa från Polen. Har en polsk kollega som lovat hjälpa mig kolla upp den polska marknaden. Men först ska målningen bli klar...... Hälsar Göran
13 svar · 4,9k läst
Andper
Andper: Vad är att rekommendera gällande säkerhetssystem på en mantladkamin? Räcker det med en säkerhetsventil på 2,5bar eller ska man även fälla in en syrventil som släpper ut varmvatten vid 97° och kastar in kallt?
15 svar · 7,1k läst
·
meriks
meriks: Jag får väl ta in en rörmokare som kollar över elementen då, kan ju vara trevligt att kunna slå på värmen i höst :-)
9 svar · 1,4k läst
J
JOW: Jag ringde till Uponor. Svaret på frågan är att skära bort ringen. Ev. värma med varmluftspistol, dra av slangen från nippeln.
1 svar · 727 läst
G
Granito: Jag hade en läckande övertrycksventil på min gaspanna förra vinter. Vet inte om det finns på fjärrvärmesystem men på min rann det varmvatten rakt ut i avloppet dygnet runt. Det blev dyrt! Passar ju även med din höga sommarförbrukning. [bild]
23 svar · 7,0k läst
·
G
gorran: Hej. Vi har lagt gv på befintligt spånskivegolv. Vi köpte remsor av 19 mm spånskiva (bredd ca 200 mm). Vi skruvade remsorna med en plåt mellan för att få rätt avstånd. mvh göran Sent from my GT-S5830 using Byggahus
3 svar · 4,2k läst
HiddenDingo
HiddenDingo: [citat] Tror fastighetsägaren inte har särskilt stor koll på värmen, det är som sagt en väldigt liten förening och jag har nog mest koll på hur det ser ut i rummet med värmecentralen, vattenfall (som är dom som är fjärrvärme leverantörer) skulle ändå komma tillbaka och titta till något så ska be dom kolla på hur styrningen av framledningstempen ser ut innan jag byter termostat.
17 svar · 9,2k läst
N
Noseone: En batteribackupp kopplad till din cirkulationspump?
1 svar · 1,7k läst
novi
novi: Hej vad tror ni om detta upplägg? Jag har ett betongbjälklag om drygt 100mm ovan en oisolerad krypgrund. På detta tänkte jag lägga 50 cellplast sedan armeringsmatta elgolvvärme iform av T2 blå. Armeringen och golvvärmen flytspacklar jag in drygt 30 mm tjock så den blir självbärande därefter fix och klinker. Funkar det eller är det bättre att köra med T2 reflector platta? Total yta
0 svar · 672 läst
Silly Bear
Silly Bear: Tack för alla svar såhär långt. Jag måste nästan ringa och fråga säljaren, men rent logiskt så känns det ju som att den borde vara varmare upptill. Hur varmt får det lov att bli innan det blir farligt för systemet?
5 svar · 1,6k läst
F
frimson: Gammal tråd men jag chansar. Joel, vad menar du med att bara själva kanalen ska vara isolerad. Är det där du sågat igenom väggen?
21 svar · 27,4k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Köpte flexrör hos elektrikern.
5 svar · 878 läst
Cujo
Cujo: Självklart blir det så när man precis har börjat elda, men borde det inte jämna ut sig efter ett tag, om man eldar varje dag? Om man hela tiden "laddar upp" innerväggarna så borde de till slut bli mättade, och börja släppa igenom (tillräckligt med) värme, eller?
2 svar · 1,5k läst
Y
Yrrol: Ska montera min utegivare nu och är nyfiken på om nya erfarenheter finns bland er angående placeringen. Har hört 230/240cm upp. 4cm ut från vägg. 2/3delar av hushöjden lät intressant fast tänk om man har rätt lågt eller högt hus så då blir ju givarplaceringen väldigt annorlunda? 0,5+ från fönster och annat läckande lät bra, för det stod jag och grunnade på förut, tänkte
9 svar · 18,8k läst
H
HansR: Det står ju i rapporten att värmepumpar ger en mindre last vid kall väderlek jämfört med annan eluppvärmning men inte jämfört med andra icke elbaserade uppvärmningsalternativ. Alltså borde belastningen bli högre med värmepumpar. Jag vill gärna veta var förslaget kommer ifrån.
3 svar · 2,7k läst
T
thomasx: [citat] Spelar ingen roll, vi är ju överens :)
10 svar · 5,7k läst
·
B
Bios: Ja det verkar det ju vara :) Tack så mycket för hjälpen.
2 svar · 3,2k läst
·
gadeberg
gadeberg: Kolla vad försäkringsbolaget säger. Vissa menar på att råttor/möss käkar upp pexen. Blir varmt och gott vid slangen så de bygger bo där och käkar lite. Själv kör jag med pex.
13 svar · 8,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Rekommendera du att han ska lägga in elvärme i hela huset?! Ekonomiskt... Lättast är att du ritar upp din planlösning Ritar in din värmekälla, alltså var pannan står. Skickar in detta till dom några golvvärmetillverkare, jag rekomenderar att du iaf skickar den till Thermotech, Uponor, & LK! Dom dimensionerar ditt system och kommer med lösningar just för ditt behov alldeles gratis!
3 svar · 1,2k läst
P
pr95: Ja! det fungerar med fläkt ;varmluften stiger uppåt en fläkt gör att luften "blandas " lättare Öppen planlösning (pax i rum längre bort )
1 svar · 6,2k läst
N
norrbottenstorpet: Om TS gillar att jobba själv är en konvertering till vattenburen värme ett bra hemmapul som du tjänar riktigt bra på. Som det redan sagts ovan kan det kosta i storleksordningen 5000-6000 kr/radiator att få det gjort. Samtidigt köper du radiatorn plus termostat, rör och kopplingar för kanske max 2000kr/rad. http://www.rinkabyror.se/artiklar/varme/radiatorer-element/vattenburna-radiatorer/
10 svar · 25,8k läst
Krilleman
Krilleman: Kan även vara bultarna på undersidan mot elpatronen som behöver efterdras lite... http://www.nibeonline.com/pdf/611940-8.pdf
9 svar · 12,7k läst
Suhagg
Suhagg: [citat] Är det någon CE märkning eller annat papper som jag måste ha när jag köper en direkt från fabrik? Kommer sätta min i ett nytt hus och jag antar sotaren kanske kräver något intyg eller liknande när anläggningen ska kollas första gången. Vad är det för tillbehör jag behöver? Har tillluft från ett 110 rör så någon övergång till insatsen behövs. Denna modell verkar
11 svar · 8,0k läst
·
J
jtkarlsson: [citat] Jag erkänner att jag inte vet hur mycket jag kan skruva på returskruven innan/om fen ramlar ur. Du kanske kan upplysa mig.
39 svar · 15,9k läst
S
smurfen72: Om man ska stänga av värmen i en del av huset och har värmepump bör man för att undvika för mycket start stopp se till att man har vp ansluten via en arbetstank av lämplig storlek beroende på storlek på vp och radiatorsystem.
6 svar · 2,6k läst
A
AcidSleeper: Eldas det i öppenspisen: JA, under vinterhalvåret eldas det ganska friskt. Flera eldstäder: Nej Ska testa i vinter...
2 svar · 1,7k läst
H
Hasti: Hej! Tack för svaren, jag får se hur det blir för nu är den murade spisen jämnad med marken. Skorstenen var av vid taket samt att det var en lång spricka i "insatsen".... Blir en contura eller liknande istället.
5 svar · 2,1k läst
F
flaektrem: Vafan!! [bild] [bild]
4 svar · 2,2k läst
·
Lasse245
Lasse245: Tanken med beredare bör vara högst, då finns det VV kvar längst!:thumbup:
5 svar · 1,1k läst
·
S
smurfen72: Det finns ju ackumulatortankar som har inbyggd beredare där vv värms genom att det omkringligande radiatorvattnet värmer vv beredaren som ligger inuti. Sen finns det vv beredare som värms genom en slinga där hett radiator vatten cirkulerar och värmer vv. En ackumulatortank används för att lagra varmt radiatorvatten en beredare används för att värma och lagra vv.
3 svar · 21,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.