Y
Håller på och mäter samt justerar.
Men blir lite ställd när de två radiatorerna efter golvvärmen blir några grader kallare, medan den 3e plötsligt blir varm igen.

Nu har jag inte mätt golvet än men fått dit en strypventil i syfte att strypa golvet endel..
Men jag tycker att samtliga borde blivit kallare isf, inte stiga i graderna en bit bort?

• varme.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Y
Nu har jag laborerat förfullt och börjar göra allt mer dramatiska försök för att provocera fram förändringar.
Men någonstans måste jag tänka fel.

* Har två MMA strypventiler med 1-9 läge. 9-9 borde väl vara ostrypt, 1-9 borde väl vara helstrypt?
* behöver man verkligen ha elpush till golvvärme? kanske den som gör det så svårt för mig...

Nu ströp jag ena sidan rejält. Plus att jag sänkte cirkulationshastigheten 20%. Detta borde ju provocera fram stora ändringar i deltaT. Golvvärmen är något steg ifrån maxstrypt (mäter den på annat vis), och radiatorn efter är maxstrypt.

Nu blev det 23-24 grader inne så kanske därför jag får dåliga värden, raddarna blir inte nedkylda. Från att varit stabila 21,5-22 grader i några dagar så sänkte kruvan och tar och lugnar mig lite med fler ändringar.

Vad hade varit erat nästa steg i målet att få samma delta på allt?
fan.jpg
Skapa konto

Y
ah, upptäckte att stammens strypventiler inte alls var från 1-9 utan även tiondelar. 0.1-9.9
Inte konstigt att det inte blev någon skillnad då när jag justerade några tiondelar. =)

Y
Suck. Det känns ju inte som om siffrorna direkt förändrar sig hur jag än skruvar.
Känns ju väldigt skevt att ena stammen är ostrypt och andra är drastiskt strypt.
Testa stänga av pushen till golvvärmen ifall det kanske gick förfort, men då blev det sämre dT.

rad# = strypinställningen. 1-6

Vad ska jag göra?
(nibe 1245)

2md5d0i.png

Y
* Govvärmen i badrummet mäter jag under huset direkt på rören. En TA strypventil där nästan strypt till max. Har först nu de senaste mätningarna kommit på ett sätt som ger stabilare mätresultat då det var svårt att irmäta rören.

* Radiatorn till vänster om badrummet, i hallen vid ytterdörren, är bara hälften så stor mot de andra. Antingen är det pga det, eller en dålig ventil. Maxstrypt.

* vänstergaveln är utsatt för extra kallras då det är en trappa upp till andra våningen med en isolerad låda & dörr för skärmaav mot kallvinden.
* mycket fönster vid kök och framförallt vardagsrum. 9st

* Jag testade ju att stänga av golvvärme pushen vid ett tillfälle vilket gav usel dT ihop med nästan helstrypt ventil. Men funderar på testa att äppna strypventilen helt + avstängd pump, kanske blir bra då.

* Idag gjorde jag två mätningar, utan att haft på datorn i ena rummet samt utan allt för mycket värme i hela huset.
* Samt kompletterade tabellen med samtliga strypvärden på radiatorerna.

Blir ledsen när jag ser i manualen att man bör ha 40% cirkulationshastighet. Och jag är på 90%.
Många radiatorer väldigt strypta och ena stammen väldigt strypt.
Visst jag börjar nå balans. Men känns ju som om något är fel. Kanske dags att börja om med helt öppna radiatorer och allt och 40% CP hastighet.

(6 = ostrypt. 1 = max)

• hjelp2.png
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.