Byggahus.se

Vedpanna med elpatron

1. D
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag övertog för ca 1 år sedan ett fritidshus. Helt okunnig som jag är, är värmepannan ett mysterium för mig. Jag behöver hjälp för att fatta hur den fungerar (installatören har gått i pension och kan inte hjälpa mig).

Dagtid eldar jag med ved. Men under natten skulle det givetvis vara skönt att sätta på elpatronen (vattenburen värme). Kan jag göra det trots att veden fortfarande brinner i pannen när jag lägger mig eller kan man inte elda och ha elpatronen på samtidigt? Verkar ju lite konstigt om man måste vänta tills elden brunnit ut och värmen på vattnet i pannan gått ned till 0 grader innan man sätter på elpatronen.

När utlöses överhettningsskyddet på elpatronen? Om den är inställd på 30 grader och jag eldar med ved så att vattentemperaturen i pannan kommer upp till 70 grader - utlöses överhettningsskyddet då?

Senast jag var i huset eldade jag med ved och satte på elpatronen för att ha grundvärme i huset (vattenburet värmessystem) när jag åkte därifrån och stängde för vintern. Trots att vattentemperaturen i panna låg på 65 grader när jag satte på elpatronen och ställde in den på 30 grader började elmätaren "blippa". Jag trodde att pannan skulle börja dra el först när vattentemperaturen i pannan kom ned till under 30 grader. Rimligen borde det väl vara så att elpatronen går i gång och värmer upp vattnet till 30 grader för att sedan slå av och gå på igen när temperaturen understiger 30 grader? Fattar någon av er varför elmätaren "blippar"/blinkar?

Jag vet att mina frågor är urdumma. Men snälla alla kunniga Forummedlemmar, jag behöver hjälp...
    :)

2. E
    Medlem Nivå 3
    Blinkar gör nog elmätaren hela tiden. Du kan ha elpatronen på även när du eldar. Elpatronen stänger när inställd temp. uppnåtts. Har själv en ackumulatortank med elpatron där tanken även värms upp av en solfångare. Elpatronen är inställd på c:a 70grader för att undvika legionellabakterietillväxt i systemet. När det blir varmare slår elpatronen ifrån.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Hej erertb och tack för ditt svar. Skönt att jag kan ha elpatronen på när jag eldar.:) Men jag oroar mig ändå för elämaren - den blippar/blinkar, som du säger, även när jag bara har cirkulationspumpen på. Men ju fler elkällor som är på ju snabbare blippar/blinkar den. Och den blinkar snabbare när jag sätter på elpatronen, trots att vattentempen ligger över den inställda. Konstigt eller hur?

4. S
    Medlem Nivå 13
    Om du har elpatron på 70 grader kan du väl inte få mycket från solen ?

5. E
    Medlem Nivå 3
    Elpatronen sitter högre i acktanken än slingan från solfångaren och på sommaren är elpatronen helt avstängd.
    Dessutom startar pumpen till solfångaren när det är 5grader varmare i solfångaren än i botten på tanken där det idag var c:a 27grader. Solfångaren var uppe i 76grader idag mitt på dagen. Jag är rätt nöjd kan jag säga. Som en parentes kan jag säga att vår totala energiförbrukning förra året låg på 1640SEK i snitt. 1,5plans hus på 180m2 plus verkstad på 24m2.

6. E
    Medlem Nivå 3
    Glömde en sak; ha även en pelletskamin.

7. S
    Medlem Nivå 13
    Betallar du 1640 kr för elen inkl elöverföring så kan du knappt ha lyset på. Hur många kwh förbrukar du ?

8. J
    Medlem Nivå 8
    1. Man kan inte förbruka energi.
    2. Energi mäts inte i SEK

Men jag förstår hur du menar, och antar att det bara är att gratulera till låg elförbrukning.

9. J
    Medlem Nivå 8
    Läste mitt eget inlägg och vill bara tillägga att det inte var meningen att verka dryg. Uppfattades det så, så ber jag om ursäkt.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 7
    Som du själv säger, ju mer elförbrukare du har igång, desto snabbare blink. Själva styrningen till elpatronen drar också lite ström, trots att inte elpatronen är på, men det skall inte bli nån extrem skillnad på blinket för det. Du kanske har nån lampa på elpatronens styrning som säger ifall elpatronen värmer?

11. E
    Medlem Nivå 3
    Jag uppfattade inte dig alls som dryg, men faktum kvarstår att kostnaden för den energi vi förbrukar låg på 1640SEK/mån i snitt. När det gäller att man inta kan förbruka energi så syftar du antagligen på att energi uppstår när ett ämne övergår från ett stadium till ett annat. Årsförbrukningen av el är beräknad till c:a 9000KWH.

12. S
    Medlem Nivå 13
    Jag trodde du menade en årskostnad på 1640kr vilket hade varit grymt lågt. 9000kwh är inte en låg förbrukning för en vedeldare men helt ok om man kör elpatron en del.

13. J
    Medlem Nivå 8
    Haha, det var vad jag trodde också.. När jag snålade och eldade pellets låg jag på 3850kWh/år.

14. J
    Medlem Nivå 8
    Nej, jag syftade på att energi varken kan skapas eller förbrukas, den kan däremot omvandlas i olika former. Hade en professor på ltu som hotade med livstids underkänt om man uttryckte sig felaktigt kring detta. Energi använder vi däremot allihop.