8 340 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Elpanna med vattenburet - byte till bergvärme?
Hej, som sagt... jag har elpanna idag och vattenburet värmegolv. Går det hyfsat enkelt att konvertera till bergvärme? Jag behöver ju inte köpa nya radiatorer eller likn.
Tips och erfarenheter?
Tips och erfarenheter?
Golvvärme är det som bergvärme passar bäst till.
Du kan ofta klara dig med 35 graders framledning.
En bergvärme pump tar plats som ett stort frysskåp, dessutom behövs expansinsbehållare tar ca 40 x 40 cm och 100 cm hög med ventiler och alt.
Rör ut genom grunden till borran.
Jag kör med vatten buren golvvärme 20 och 17 mm slangar.
även tunnare slangar fungerar men kan kräva högre temperaturer. Det ser du vid fördelaren.
Min framledning har aldrig varit över 35 grader.
ca 7500 kW el till all uppvärmning
Du kan ofta klara dig med 35 graders framledning.
En bergvärme pump tar plats som ett stort frysskåp, dessutom behövs expansinsbehållare tar ca 40 x 40 cm och 100 cm hög med ventiler och alt.
Rör ut genom grunden till borran.
Jag kör med vatten buren golvvärme 20 och 17 mm slangar.
även tunnare slangar fungerar men kan kräva högre temperaturer. Det ser du vid fördelaren.
Min framledning har aldrig varit över 35 grader.
ca 7500 kW el till all uppvärmning
Beräknat har jag va 18000 kWh/år, men jag tror det är mer när jag eldar på i min elpanna
Ska bli kul att se... Mitt energibolag har bra statistik så jag kan se timmar/dagar/veckor/månader/år.
Har endast 100+50kvm där 50 är biyta fast egentligen fullt inrett med vattenburen golvvärme och badrum.
Har endast 100+50kvm där 50 är biyta fast egentligen fullt inrett med vattenburen golvvärme och badrum.
Körde ditt exempel i ett dimensioneringsprogram, du säger att du förmodligen är uppe i över 18 000kw/h så jag räknade med ca 20 000.
Så här bör det se ut:
Före byte till VP:
Energikostnad: 22 626:-
Underhållskostnad: 1 000:-
Fast avgift El: 2 625:-
Total: 26 251:-
Efter byte till VP:
Energikostnad: 6 089:-
Underhållskostnad: 500:-
Fast avgift El: 2 625:-
Total: 9 214:-
Årsbesparing: 17 038:-
Låt oss säga att investeringen kostar 160 000:-
och att du gör ROT-avdrag på detta, (ROT 24 000
Så blir investeringskostnaden 136 000:-
Du får då en Payoff-tid på ca 8 år.
+
*Avsevärt mycket billigare
*Du har möjlighet att via brine-sidan koppla in ett kylsystem i kåken
*Med de flesta pumpar kan du även välja tillbehör som gör det möjligt att styra värmesystemet via mobilen när du inte är hemma
-
*Livslängden, en elpanna håller generellt längre än en värmepump.
*Ljudet, en värmepump låter mer än en elpanna, även ifall dagens pumpar är väldigt tysta så är det en liten skillnad men fortfarande en skillnad.
Hoppas du blev lite klokare i valet !
Byter du till bergvärme så kan du ju även skryta för dina vänner med att du har just bergvärme, det ger lite pondus
Så här bör det se ut:
Före byte till VP:
Energikostnad: 22 626:-
Underhållskostnad: 1 000:-
Fast avgift El: 2 625:-
Total: 26 251:-
Efter byte till VP:
Energikostnad: 6 089:-
Underhållskostnad: 500:-
Fast avgift El: 2 625:-
Total: 9 214:-
Årsbesparing: 17 038:-
Låt oss säga att investeringen kostar 160 000:-
och att du gör ROT-avdrag på detta, (ROT 24 000
Så blir investeringskostnaden 136 000:-
Du får då en Payoff-tid på ca 8 år.
+
*Avsevärt mycket billigare
*Du har möjlighet att via brine-sidan koppla in ett kylsystem i kåken
*Med de flesta pumpar kan du även välja tillbehör som gör det möjligt att styra värmesystemet via mobilen när du inte är hemma
-
*Livslängden, en elpanna håller generellt längre än en värmepump.
*Ljudet, en värmepump låter mer än en elpanna, även ifall dagens pumpar är väldigt tysta så är det en liten skillnad men fortfarande en skillnad.
Hoppas du blev lite klokare i valet !
Byter du till bergvärme så kan du ju även skryta för dina vänner med att du har just bergvärme, det ger lite pondus
Hmm...pondus med bergvärme..???
Golvvärme bör värmepumpen lätt klara med 3,7 i värmefaktor annars är det klen golvvärme
Vet du vilken dimension rören är 12 - 20 mm är vanligast
Ligger det 17 eller 20 går det ofta att köra riktigt låga temperaturer. Har du otur och bara har 12 kan det bli sämre årsvärmefaktor då du behöver höja kurvan.
Vet du vilken dimension rören är 12 - 20 mm är vanligast
Ligger det 17 eller 20 går det ofta att köra riktigt låga temperaturer. Har du otur och bara har 12 kan det bli sämre årsvärmefaktor då du behöver höja kurvan.
Vet inte riktigt vilken dimension det är... Enda jag vet och är säker på är att det blir billigare än min elpanna som drar 80-100kWh/dygn som det är nu... Blir det -5 eller kallare så lär den öka ytterliggare, hoppas på en mild för-vinter innan bergvärmen är på plats 
1000 kr för underhåll av elpanna och 500 för bergvärmepump? Vad hade han tjänat om det räknats på luft/vattenpump som många anser idag är det bästa alternativet? Läs ex. artikeln i Bygga hus som redovisar de olika alternativen. Bra att du även redovisar energikostnaden på begvärmepumpen som vissa påstår är en försumbar summa. Ta även med + och minus med det alternativet. Fungerar luft/vatten pump i alla typer av vattenvärmesystem, enkelrör etc?
Klicka här för att svara