Jag har diskuterat detta med flera rörmokare utan att få något klart svar.

Vad händer om man skiftar plats på tillopp och retur till radiatorkopplet (vanligt MMA-koppel)? Märker man nån skillnad? Spelar det nån roll?

Det spelar roll! Man får ut mindre effekt och i värsta fall kan man få missljud.

Om rördragningen är knepig att få till finns det en korskoppling man kan sätta på kopplet för att få byta plats på anslutningarna.

Anders Johansson skrev:
Det spelar roll! Man får ut mindre effekt och i värsta fall kan man få missljud.
På vilket sätt blir det mindre effekt?

Missljud kan jag förstå eftersom vattnet går baklänges genom ventilen.

Demmpa skrev:
På vilket sätt blir det mindre effekt?

Missljud kan jag förstå eftersom vattnet går baklänges genom ventilen.
När kopplet är fel vänt så rusat vattnet rakt upp, och effekten minskar väldigt mycket.

Jag kopplade fel till övervåningen (kastade om slangarna) och det resulterade i hela elementet vart inte varmt (hela vindan) och har för mig att det spolade i elementen

Jag vet inte exakt vad som händer men har faktiskt frågat MMA om detta en gång. Svaret jag fick var att den avgivna effekten minskar men att minskningens storlek kan variera från fall till fall. Jag fick uppfattningen att det kan vara ganska stor skillnad mot full effekt.

Krilleman
30-50% minskning kan man räkna med, samt att termostaten kan börja "hoppa" (ett slag-ljud kan uppstå)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.