J
JOW: Jo, jag har tänkt så också... Jag ska väl försöka göra det på "rätt" sätt idag... Rent generellt så tycker jag att det krävs mycket surfande/frågande när det gäller uponors produkter. De verkar inte så duktiga på att skriva/delge information.
5 svar · 1,0k läst
pelpet
pelpet: Om huvudsyftet är att få ner de löpande energikostnaderna så kanske det är billigast att skaffa en till luftvärmepump så att nyttjandet av elradiatorer minskar. Pelletskaminer sprider också värme via luften men är troligen svåra att motivera ekonomiskt. Om du ser huset som en investering så är nog en konvertering till vattenburet + någon form av värmepump
10 svar · 1,7k läst
mexitegel
mexitegel: Ja, det räcker om det inte är allt för många radiatorer. Till GBG är det inte särskilt långt. :)
14 svar · 4,5k läst
M
mozze: Jahaa! Jag har alltid undrat hur folk kan lyckas installera sina så perfekt med tanke på längden HAHA! Där ser man :P
12 svar · 22,2k läst
·
S
Stenper: [bild] Så här ser den ut fast svart, 1,8m hög och 0,5m bred. Heter Okeanos och är köpt från VIRAB. Det finns alltså möjlighet att ansluta i alla fyra hörnen. Jag tycker det blir fult med etthålsventil i sovrummet..... Stenper
3 svar · 4,5k läst
·
K
klykan: Niklas75 sätter väl huvudet på spiken ganska bra. Att elda tar sin tid och kräver en del jobb förutom att det kostar. Men har man ved gratis och gillar att kapa, klyva osv är det ju perfekt.
4 svar · 2,4k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: För övervakning är den här kung www.logger2020.se Jag kör den på min kåk http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1
6 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Jag hade personligen valt en ALPHA-2 RSK: 5731744 Bara fördelar trots det dubbla priset mot Erik_X:s Perfekta!
2 svar · 1,3k läst
C
camli: Vi har nu snart byggt om hela vår hus och turen har kommit till att få på lite färg på murstocken. Vi hade tidigare problem med tjärgenomslag och det stank verkligen i hela huset. Enligt den skorstensexpert vi anlitade berodde det på att pelletseldning ger för låga rökgastemperaturer eller nåt i den stilen och vi har därför nu satt i ett rör i den pipan så att det ska vara tätt.
0 svar · 3,6k läst
J
JOW: [citat] Ibland läcker dem ut till under huven där du finner justerskruven, så var det åtminstone på ett element här.
10 svar · 3,2k läst
·
D
Dublin: Vill man bli av med saker bara för att slippa åka till skroten så finns www.ilovegratis.se också - där är det gratis att annonsera men då får man inte kräva nån ersättning för sakerna.
9 svar · 13,5k läst
P
pajelimo: Tack för snabba svar, känns alltid tryggt att få lite medhåll innan man sätter igång :) Min fundering var mer kring själva effektbehovet. Innebär det att maxeffekten är ca 50W/kvm? Det är ju termostaten som styr inblandningen av varmvatten in i slingan och den känner inte till framledningstemperaturen (bara rumstemperaturen).
3 svar · 4,0k läst
K
kurt01: Nja, det verkar inte hända nåt med blandningsventilen trots att jag "motionerade" den ett par gånger. Det är bara ljummet vatten in till blandaren. svar till växelventil; 1 fas
11 svar · 5,6k läst
G
Gabbe1: Passar rinkabys inloppskoppling 2859 direkt på deras ventilhus (tex 2780) så att jag får en tät övergåg till ett kopparrör? Givetvis pratar jag om den sidan på ventilen som har M22 gänga. [bild] [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
J
JOS81: Kikar lite på LK:s varianter av golvvärme till nya badrummet. I demofilmerna på youtube ser det ju ut som världens enklaste sak att lägga ut färdig spårade skivor i ett fyrkantigt rum och trampa ner slangen. När jag föreställer mig mitt eget badrum blir jag inte klok på hur det ska dras. I första varvet vid väggen blir det ett avbrott för skitstolen. Sen går det några vändor till
0 svar · 1,1k läst
V
växelventil: [citat] Hej! Bra att det löste sig:)
8 svar · 1,4k läst
V
växelventil: [citat] Hej! okej Det låter bra att det inte är från själva ventilen utan du har säkert slottsventiler och dom brukar inte ha problem med differenstrycket.Du skriver att det har gjorts justering och om du vet vad dom gjort så kan det vara intressant för jag fattar det som att det inte har varit problem med den nya cirkulationspumpen innan justering?Och det kan ju vara så enkelt att det
3 svar · 5,7k läst
Natalia B
Natalia B: Tack för alla råd och all hjälp. Det får bli en utbyggnad av bergvärmen (någon gång i framtiden).
10 svar · 10,3k läst
GzO
GzO: [citat] Definiera en längre sammanhängande tid. Man skall hålla i åtanke att köksspisen, med den dåliga verkningsgraden, brann så gott som hela dagen, 7 dagar i veckan. Det blir en hel del värme, som även tar sig ner till grunden. Hälsn. Jonas, som eldade sin Högfors Siro Maja igår så att svetten rann. :)
7 svar · 9,2k läst
A
AndHay: Förra sommaren så klämde jag in dessa termostater: http://www.evbutiken.se/radiatortermostat-danfoss-link--living-eco--p-14764-c-1165.aspx Jag är väldigt nöjd med dessa. Dom är tysta och håller en jämn temperatur. Vi brukar elda i braskaminen och man känner på elementen att regleringen fungerar i dom rum som påverkas av braskaminen. Jag har haft dom ganska precis ett år nu, tänkte
6 svar · 16,3k läst
Y
Yrrol: Överkurs är kul,. Detta är ju egentligen mest en fråga om nördpoäng. :) Fast kommer få göra om alla fästena för större än 40 isoleringen. Då kanske det bättre att jag tar 40 sen spikar upp takisolering samt bäddar in rören ytterligare med detta.
10 svar · 3,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Det är inte vad du använder rummet till utan det är vad det är byggt/klassat för. Garaget är registrerat som garage i fastighetsregistret.
4 svar · 2,9k läst
G
Gunder H: Fyllde på systemet och luftade det när jag kom hem, då höll ventilen tätt i två dagar men har nu åter börjat droppa! Är kanske som snaggletooth säger att packningen är gammal och torr! Förstår bara inte var all luft kommer in i systemet och varför den öppnat när pannan blivit kall! Kanske hög tid att byta ut den
6 svar · 1,2k läst
O
Oppe: Bättre köra mot utomhuskurva. Annars får du som någon var inne på kallt i vissa rum som ligger långt från kaminen. Jag kör så att termostaten i badrummet är fullt öppen och har övriga väldigt lågt ställda. FLVP kör ju med flytande kondensering så behövs inte energi så gör den ingen. Den står ju inte å brassar på mot en acctank oavsett momentant energibehov
17 svar · 5,3k läst
S
DIY_freak: Varför luktar det fränt för att vatten rinner ner på kaminen? Vattenånga luktar väl inte speciellt? Jag har en premodul-skorsten och hade också problem med att det kom några vattendroppar genom skarvarna i yttermanteln ibland som lämnade fula spår på den svarta plåten. Kom till slut fram till teorin att det var varm inomhusluft som läckte igenom yttermanteln upp till den
2 svar · 3,0k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Tackar för svaret! :)
2 svar · 1,1k läst
M
Mats i Malmö: Jag har ett liknande projekt i källare där jag vill lägga nytt golv (klinker) med vattenburen golvvärme under. Vill slippa bila upp det gamla golvet av flera skäl: Dels är jag orolig för sättningar då huset är byggt -31 och står på lera, dels har vi dränerat och isolerat källarväggarna och dräneringen ligger i denna delen av huset inte så djupt som det hade blivit om vi grävt
38 svar · 34,1k läst
P
Pannlampa: [citat] För mig är en av dom stora fördelarna att man inte behöver ha öppet dörrar och fönster så man slipper få in massa insekter så vi håller normalt dörrar och fönster stängda. Vi har igång våran dygnet runt, mest ekonomiskt eftersom om huset redan är svalt behöver den bara puffa till lite ibland medans sätter man bara igång den på kvällen så får den jobba väldigt
22 svar · 4,5k läst
V
Vargklo: Jag pratade med min rörmokare idag. Han säger att någon isolering inte behövs för värmens skull, då Siporexen är självisolerande nedåt. Däremot behövs det tydligen en betongkaka, eller träbjälklag, för att stabilisera Siporexelementen ( de gungar mot varandra om man hoppar på dem). Han trodde att en 5 cm kaka med armering och ingjuten värmeslang skulle duga. Jag får prata med
5 svar · 2,7k läst
·
Husplaner
Husplaner: [h=5]Få en dröm trädgård – anlägga gräsmatta? Vad vore en trädgård utan en gräsmatta. Alla vill vi väl ha en gräsmatta som är tät, grön, mossfri och ogräsfri. En jämn gräsmatta för utomhus aktiviteter, tex. krocket och kubb.[/h][h=5]Ogräset har fullständigt tagits över och nu skulle jag vilja få bort dom och så gräsmatta. Hur gör man detta enklast? Vad är bäst att så
0 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.