Hej,
Försökt hitta svar på forumet men det gick inte vidare.
Vi bor i ett 4 år gammalt 2-plan rådhus där vi har fjärrvärme. På bottenvåningen har vi vattenburen golvvärme och på övervåningen har vi 4 element (2 på vänster och 2 på höger sida av huset).
Golvvärme fungerar jätte bra. (har separat pump)
På övervåningen fungerar de 2 element på högersida av huset utmärkt, men på vänstersida mkt sämre. Ett är sådär (men blir inte alls varm som de på högersida) men den andra fungerar inte alls. T.o.m rören in är kall. Jag har testat lite och kommit fram till följande:
Om jag stänger de 2 som fungerar bra, då får jag värme i de som fungerar mindre bra. Det som är så där blir varmare och den minst bra blir så där. Vad betyder detta?
Vi har de nya element (hittade bild på nätet men det ser ut så) och jag har försökt justera med justerskruv med insex nyckel. Alla var helt öppna men jag tänkte om jag stryper på de som är varma så de andra mindre bra får mer värme. Säkert hel fel, eller?
Jag har kollat om det finns luft i systemet - Nej.
Jag har kollat om pinne är fast och kärvar - Nej.
Trycket i systemet ligger på 1.2
Mina grannar har inte några problem.
Hoppas på förslag, vad kan jag göra.
Försökt hitta svar på forumet men det gick inte vidare.
Vi bor i ett 4 år gammalt 2-plan rådhus där vi har fjärrvärme. På bottenvåningen har vi vattenburen golvvärme och på övervåningen har vi 4 element (2 på vänster och 2 på höger sida av huset).
Golvvärme fungerar jätte bra. (har separat pump)
På övervåningen fungerar de 2 element på högersida av huset utmärkt, men på vänstersida mkt sämre. Ett är sådär (men blir inte alls varm som de på högersida) men den andra fungerar inte alls. T.o.m rören in är kall. Jag har testat lite och kommit fram till följande:
Om jag stänger de 2 som fungerar bra, då får jag värme i de som fungerar mindre bra. Det som är så där blir varmare och den minst bra blir så där. Vad betyder detta?
Vi har de nya element (hittade bild på nätet men det ser ut så) och jag har försökt justera med justerskruv med insex nyckel. Alla var helt öppna men jag tänkte om jag stryper på de som är varma så de andra mindre bra får mer värme. Säkert hel fel, eller?
Jag har kollat om det finns luft i systemet - Nej.
Jag har kollat om pinne är fast och kärvar - Nej.
Trycket i systemet ligger på 1.2
Mina grannar har inte några problem.
Hoppas på förslag, vad kan jag göra.
Redigerat:
Hej Locke (Lost var min favorit serie ever
)
Nej, jag upplevde problemet förra året också (vår första året i huset) men hann inte göra ngt åt det.
Det blev lite bättre när det var riktig vinter. Radiatorn som fungerar sämst är den i badrummet där vi har el golvvärme så vi kompenserade med den.
Cirkulationspumpen vet jag inte mkt om utan att jag kan ställa den på 3 olika läge. Just nu är den på läge 2.
Nej, jag upplevde problemet förra året också (vår första året i huset) men hann inte göra ngt åt det.
Det blev lite bättre när det var riktig vinter. Radiatorn som fungerar sämst är den i badrummet där vi har el golvvärme så vi kompenserade med den.
Cirkulationspumpen vet jag inte mkt om utan att jag kan ställa den på 3 olika läge. Just nu är den på läge 2.
Om du tar en skruvmejsel och sätter handtaget mot örat och klingan mot pumphuset - låter det som motorn går?
Testa att ställ upp den ett steg. Ev. får du öka framledningstemperaturen - men gör en sak i taget och låt det gå ett dygn emellan. Det är tröga system.
EDIT: Ja, Lost var bra - jag hann inte se klart den men någon gång skall jag försöka se alla avsnitt. John Locke var ju en filosof också - många karaktärer i serien är namngivna efter stora tänkare. Locke är min favorit.
Testa att ställ upp den ett steg. Ev. får du öka framledningstemperaturen - men gör en sak i taget och låt det gå ett dygn emellan. Det är tröga system.
EDIT: Ja, Lost var bra - jag hann inte se klart den men någon gång skall jag försöka se alla avsnitt. John Locke var ju en filosof också - många karaktärer i serien är namngivna efter stora tänkare. Locke är min favorit.
Det räcker att bara lägga handen på pumpen så känner man att den vibrerar och att den är varm.
Så jag tror att den fungerar som det ska. Just nu är den på läge 2. Ska jag testa på den högsta hastigheten?
Framledningstemperaturen? Jag har en sån Danfoss (vad den än heter) där jag kan välja från -8 till +8. just nu ligger den på noll. Ska jag öka där?
Vad ska jag göra med justerskruv? Ska jag öppna till max på alla element?
Som du förstår det här är inte "min grej" så jag ber om ursäkt på förhand om jag är inte med på allt du skriver.
P.S. Lost var skit bra men slutet var lite framkrystat.
Så jag tror att den fungerar som det ska. Just nu är den på läge 2. Ska jag testa på den högsta hastigheten?
Framledningstemperaturen? Jag har en sån Danfoss (vad den än heter) där jag kan välja från -8 till +8. just nu ligger den på noll. Ska jag öka där?
Vad ska jag göra med justerskruv? Ska jag öppna till max på alla element?
Som du förstår det här är inte "min grej" så jag ber om ursäkt på förhand om jag är inte med på allt du skriver.
P.S. Lost var skit bra men slutet var lite framkrystat.
Ja, jag vet inte - det finns lite rörpulare här som kan detta men jag hade ställt alla element på "mitten" och ökat framledningstemperaturen några grader för att se om det blir bättre.
Men som sagt - det finns folk som är jäkligt duktiga här som kanske kan ge dig bättre råd!
Men som sagt - det finns folk som är jäkligt duktiga här som kanske kan ge dig bättre råd!
Har du kollat så radiatorerna som spökar för dig är våg så de inte lutar mot luftskruven, sen finns det på danfoss radiatorventil en justerratt/plåtring innanför termostaten som man kan ställa in kv värdet på.Montera av termostaten och kika vad ratten/ringen står på, man drar den försiktigt utåt och vrider +/- lyssna och hör om flödet ökar när du vrider.Kan vara så att ventilen är snål ställd så allt skall snurra så energibesparande som möjigt.
mvh
mvh
Här kommer lite fler bilder som kanske kan hjälpa er expterter att hjälpa en noobie.
Vet inte om det ska vara så att 40 grader skickas till radiatorerna och sen 38 grader kommer tillbaka som ni ser på bilden.
Som sagt om jag stänger radiatorerna på "bra" sidan då får jag värme på den "sämre" sidan, men om alla är öppna (jag tar tom termostarena av som ni ser på bilden) blir det inget värme.
Man blir galen på detta.
Vet inte om det ska vara så att 40 grader skickas till radiatorerna och sen 38 grader kommer tillbaka som ni ser på bilden.
Som sagt om jag stänger radiatorerna på "bra" sidan då får jag värme på den "sämre" sidan, men om alla är öppna (jag tar tom termostarena av som ni ser på bilden) blir det inget värme.
Man blir galen på detta.
På bilden med elementet och ventilen utan termostat så ser man ringen på ventilen som du skall justera. Denna drar du utat och kan sedan snurra motsols/medsols för att minska eller öka flödet i elementet. Du kan testa och justera ner flödet lite på de varma elementen på övervåningen och se om de kalla blir varmare.
Hej NetNut och tack för ditt svar.NetNut skrev:På bilden med elementet och ventilen utan termostat så ser man ringen på ventilen som du skall justera. Denna drar du utat och kan sedan snurra motsols/medsols för att minska eller öka flödet i elementet. Du kan testa och justera ner flödet lite på de varma elementen på övervåningen och se om de kalla blir varmare.
Som sagt är jag ny på detta och då skulle jag be dig precisera vilken ring du menar.
Vet du om det är ett ettrörssystem eller 2-rör? Är det ettrörssystem så kan värmevattnet vara kallare än det till övriga radiatorer.
Ursäkta den dumma frågan, men är det kallt i rummet som radiatorn sitter i?
Anledningen till att jag frågar är att jag varit med om att en del lägger handen på radiatorn för att avgöra om dom tycker att det är kallt eller inte
Ursäkta den dumma frågan, men är det kallt i rummet som radiatorn sitter i?
Anledningen till att jag frågar är att jag varit med om att en del lägger handen på radiatorn för att avgöra om dom tycker att det är kallt eller inte
Kopplet är danfoss ettrörsystem, tycker det verkar som radiatorventilen inte har ngn juster för kv enligt bild, kan ha fel också...Sen kan det vara smuts i radiatorventilen som täpper flödet sitter även bypass i ansl kopplet men det verkar som vattnet inte räcker till i nuläget att värma alla radiatorer du borde kunna justera in systemet.
mvh
mvh
Redigerat:
Precis, för att när jag stänger radiatorer på bra sidan då får jag värme i den "sämre" men som sagt trycket i systemet ligger vid 1,1. Betyder inte detta att det är tillräckligt med vatten?spekerök skrev:Kopplet är danfoss ettrörsystem, tycker det verkar som radiatorventilen inte har ngn juster för kv enligt bild, kan ha fel också...Sen kan det vara smuts i radiatorventilen som täpper flödet sitter även bypass i ansl kopplet men det verkar som vattnet inte räcker till i nuläget att värma alla radiatorer du borde kunna justera in systemet.
mvh