Jag måste fixa en ny vedpanna till mitt hus som jag håller på att renovera.
Huset är 110kvm stort, två våningar med källare + vind (tegelklätt trähus från 20talet)
Min fråga är då, hur många kw måste jag ha på vedpannan?
Kan man veta sånt beroende på hur stort huset är eller är det andra faktorer som spelar in?
Och en annan fråga i samma ämne, är det ett måste att ha radiatorer/element under varenda fönster?
Dom som sitter där nu är inte i något vidare skick, tror jag. Ska be en fackman kolla upp dem.
(tömt system + kallställning 1gång per år..)
Huset är 110kvm stort, två våningar med källare + vind (tegelklätt trähus från 20talet)
Kan man veta sånt beroende på hur stort huset är eller är det andra faktorer som spelar in?
Och en annan fråga i samma ämne, är det ett måste att ha radiatorer/element under varenda fönster?
Dom som sitter där nu är inte i något vidare skick, tror jag. Ska be en fackman kolla upp dem.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Så här tänker jag och genomför just nu: Se till att eldningen blir bekväm: pannans effekt har som sagt mindre betydelse (hög effekt=kortare eldningsfas men oftast ngt sämre verkningsgrad) men ett stort vedmagasin i pannan är bra (ger färre ilägg). Om jag gissar lite kring ditt effektbehov så tror jag inte att du behöver bry dig om pannor över 60 kW (där över nånstans ställs högre krav på uppställningsplatsen: kolla m sotarn!)Rauur skrev:Jag måste fixa en ny vedpanna till mitt hus som jag håller på att renovera.
Till detta en stor ackumulatorvolym med bra skiktning (ger färre eldningar och flexibilitet: du kan elda när du har tid, inte när du måste) Du kan räkna på husets effektbehov om du vill men erfarenheten säger att du ska tänka stort.
Börja i den änden! Hur stor ackumulatorvolym får du plats med? Helst i en enda stor tank. Offra ett rum, ta ner en vägg, vadsomhelst. Om skiktningen och isoleringen funkar kan du gärna ha över 3 kubikmeter (m3)
Radiatorerna kan säkert vara ok, dessutom troligen snyggare än nåt du kan hitta nu (lägg gärna upp bilder!) Inte fel att ha under varje fönster: minskar kallras. Provtryck (fackman?) och tänk efter igen innan du skrotar. Kan ju vara en del rostflagor i dem med tanke på tidigare behandling: spola ur o sätt in smutsfilter på radiatorreturen.
Gissar att du har ett öppet expansionssystem nu? Behåll det om du ska elda med ved.
Kolla runt i alla kloka foruminlägg på byggahus.se!
Lycka till!
Tack så mycket för svaret!
Stort vedmagasin, menas det med att man kan ha i längre vedpinnar i pannan?
Acktank håller jag på att leta, försöker hitta en så stor som möjligt. Då det står en gammal oljetank längs en halv vägg i källaren som ska bort så kan jag få plats med en hel del där inne!
Vissa element vet jag att dom läker (från där man reglerar värmen så det rinner ner längs röret)
Endel element är borttagna så det finns inte under varje fönster. Dom elementen som finns nu är jättefina enligt mitt tycke. Men något stygg i färgen och finns lite rost på utsidan, kan ju vara rätt rostiga invändigt då denna kallställning + tömning har pågått i ca 5-7år. Huset har stått obebott sen 2004 så jag har egentligen inte riktigt så stor koll på när det började att användas som sommarhus.
Jag kan slänga ut en bild på ett av elementen, dock ganska dålig bild.
Det är tjocka rör så dom är själv cirkulerande tydligen. Är de det som menas med öppet expansionssystem?
Kanske syns lite dåligt ...
Stort vedmagasin, menas det med att man kan ha i längre vedpinnar i pannan?
Acktank håller jag på att leta, försöker hitta en så stor som möjligt. Då det står en gammal oljetank längs en halv vägg i källaren som ska bort så kan jag få plats med en hel del där inne!
Vissa element vet jag att dom läker (från där man reglerar värmen så det rinner ner längs röret)
Endel element är borttagna så det finns inte under varje fönster. Dom elementen som finns nu är jättefina enligt mitt tycke. Men något stygg i färgen och finns lite rost på utsidan, kan ju vara rätt rostiga invändigt då denna kallställning + tömning har pågått i ca 5-7år. Huset har stått obebott sen 2004 så jag har egentligen inte riktigt så stor koll på när det började att användas som sommarhus.
Jag kan slänga ut en bild på ett av elementen, dock ganska dålig bild.
Det är tjocka rör så dom är själv cirkulerande tydligen. Är de det som menas med öppet expansionssystem?
Kanske syns lite dåligt ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bygg om oljetanken till acktank och sätt ett öppet expansionskärl på vinden med 5-10% av totala vattenvolymen.
om du skaffar en baxi 50kw med 4-5m3 ackvolym kommer du att bli skitnöjd.
Skaffar du en pluttpanna med 1500l ackar kommer du vara missnöjd, eller borde vara missnöjd.
om du skaffar en baxi 50kw med 4-5m3 ackvolym kommer du att bli skitnöjd.
Skaffar du en pluttpanna med 1500l ackar kommer du vara missnöjd, eller borde vara missnöjd.
Har precis tagit min effecta Woody 35 kW i drift. Har eldat ca två veckor nu mot en tank på 2,5 m3. Jag är helnöjd. Temperaturen har legat på minussidan ett par dagar nu och då har jag eldat var tredje dag. Det jag kan säga att jag ser redan nu är att jag skulle kunnat ta större ackvolym. Typ 3,5 kubik hade varit grymt. Glöm många panntillverkares rekommendationer om att elda mot 1500 Liter eller så där, tänk mycket ackvolym det var en av de saker jag tyckte var en gemensam nämnare hos många här på forumet. Lycka till
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Långa vedpinnar är bra: mer rationell vedhantering med halvmetersved (eller längre). Moderna pannor har ett vedmagasin, dvs du laddar i en rejäl omgång ved och det brinner lite i taget i flera timmar.Rauur skrev:
Som sagt: kolla möjligheten att använda oljetanken som ackumulator. Den är inte byggd för höga tryck och kanske inte klarar av att du kopplar in den direkt till radiatorsystemet. Det finns flera sätt att ordna detta, kolla runt i trådarna!Rauur skrev:
Snygg radiator, de borde ju inte vara hopplösa att renovera!?Rauur skrev:
Självcirkulation innebär att hetvattnet når radiatorerna "automatiskt" utan pump, genom att hett vatten utvidgar sig och stiger.
Expansionssystemet ser till att inte systemet sprängs sönder när vattnet utvidgas. Öppet expansionssystem innebär att systemet har kontakt med fria luften via expansionskärlet, vattnet stiger upp i kärlet. Detta i motsats till slutet expansionssystem där utvidgningen tas upp av ett membran, utan kontakt med fria luften.
Vid närmare efterforskning så är oljetanken hälften "skrotad", är bara skalet kvar eller vad man säger.
Trist om man ev hade kunnat gjort en acktank av den! Men jag får spana vidare
Ja dom är fina elementen, men om dom skulle vara hemskt rostiga invändigt, hur fixar man sådant?
Trist om man ev hade kunnat gjort en acktank av den! Men jag får spana vidare
Ja dom är fina elementen, men om dom skulle vara hemskt rostiga invändigt, hur fixar man sådant?
Klicka här för att svara