pr95 skrev:
Börja med att byta -du märker snart skillnaden mot en ny pump
dessa gamla pumpar ger inget vidare flöde/tryck
Mmm... jag hade iofs tänkt byta allt på en och samma gång.. men det kanske skulle vara en idé att bara ta pumpbytet på huvudpumpen separat bara för att se om det blir en skillnad...
(jag har redan den pumpen liggandes på pannan inkl samtl. flänsar...)...:|... hmm...

andypandy skrev:
Såå... nu har ni sett hur den ser ut....
Ökar den, i sig själv och med sin konstruktion..., framledningsdraget... eller blir det + - noll?
Brukar finnas en skruv där du kan strypa hur mycket vatten som återcirkulerar. Stänger du den så går allt flöde från framledning till retur och resultatet brukar bli att pumpen suger baklänges genom närmaste radiator, så nog orkar den pumpen suga allt.

noa skrev:
har själv en sån här
[länk]
även om den går på otroligt låga 5 watt får jag cirkulation i hela huset
Länken fungerar inte längre. Du har ingen ny länk eller namn på vad pumpen heter? Jag har ett element längst ut, dit cirkulationen inte räcker fram. Skulle behöva förlänga trycket 5 meter (15 mm för) mha av en energisnål pump.

Köp inte julas pump, en bekant till mig gjorde det misstaget och den pumpen började brinna efter nån månads drift. Det finns billiga alternativ som är bättre. Typ perfecta och DAB t.ex.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.