Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
En glad amatör som snart ska flytta in i hus, kunskapen är begränsad men nyfikenheten stor!
Ät det någon som har lust att förklara murstocken eller rättare sagt från hugget vedträ, genom vedpanna i källaren, vidare upp till gameldags vedspis i köket och sen vidare upp mot himlen!
Kan man använda samma murstock på 3 våningar men med olika "förbrännare"
Kontrollluckor har jag läst om, vad innebär det?
I vårt blivande kök sitter en gammaldags vedspis, en klassisk Husqvarna med nåt nummer, vad behövs rent krasst för att elda i den, som det är nu är den inmurad i en jättekoloss av vad jag förmodar är tegel som är vitmålad på något vis.
J
Ät det någon som har lust att förklara murstocken eller rättare sagt från hugget vedträ, genom vedpanna i källaren, vidare upp till gameldags vedspis i köket och sen vidare upp mot himlen!
I vårt blivande kök sitter en gammaldags vedspis, en klassisk Husqvarna med nåt nummer, vad behövs rent krasst för att elda i den, som det är nu är den inmurad i en jättekoloss av vad jag förmodar är tegel som är vitmålad på något vis.
J
Till 99% så har varje eldstad var sin rökkanal upp genom murstocken. Sedan något år tillbaka så få man dela rökkanal till två (ev fler) eldstäder.FinurligeFabian skrev:En glad amatör som snart ska flytta in i hus, kunskapen är begränsad men nyfikenheten stor!
J
Om du går upp på taket och tittar ner i skorsten så lär det finnas lika många rökkanal som eldstäder plus en kanal för köksfläkten och antagligen en kana för varje frånluft i badrum, toa, tvätt etc.
På ritningen över varje våningsplan på huset brukar man kunna se all kanaler i skorsten/murstocken.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Den vita klumpen som kommer ner genom taket är själva murstocken med bl.a. rökrören i.FinurligeFabian skrev:
Den klump som går snett utåt är själva im/rök-kåpan, huvudrökröret från vedspisen går i väggen bakom vedspisen, det sitter ett rökspjäl, där det hänger lite saker på.
Stekoset (och en del rök) går upp via im-kåpan upp genom en egen kanal i murstocken.
Klicka här för att svara