En glad amatör som snart ska flytta in i hus, kunskapen är begränsad men nyfikenheten stor!

Ät det någon som har lust att förklara murstocken eller rättare sagt från hugget vedträ, genom vedpanna i källaren, vidare upp till gameldags vedspis i köket och sen vidare upp mot himlen!

Kan man använda samma murstock på 3 våningar men med olika "förbrännare"
Kontrollluckor har jag läst om, vad innebär det?

I vårt blivande kök sitter en gammaldags vedspis, en klassisk Husqvarna med nåt nummer, vad behövs rent krasst för att elda i den, som det är nu är den inmurad i en jättekoloss av vad jag förmodar är tegel som är vitmålad på något vis.

J

Samma skorstensstock är ok men olika kanaler är att rekommendera. I varje fall vad vår sotare säger.

FinurligeFabian skrev:
En glad amatör som snart ska flytta in i hus, kunskapen är begränsad men nyfikenheten stor!

Ät det någon som har lust att förklara murstocken eller rättare sagt från hugget vedträ, genom vedpanna i källaren, vidare upp till gameldags vedspis i köket och sen vidare upp mot himlen!

Kan man använda samma murstock på 3 våningar men med olika "förbrännare"
Kontrollluckor har jag läst om, vad innebär det?

I vårt blivande kök sitter en gammaldags vedspis, en klassisk Husqvarna med nåt nummer, vad behövs rent krasst för att elda i den, som det är nu är den inmurad i en jättekoloss av vad jag förmodar är tegel som är vitmålad på något vis.

J
Till 99% så har varje eldstad var sin rökkanal upp genom murstocken. Sedan något år tillbaka så få man dela rökkanal till två (ev fler) eldstäder.

Om du går upp på taket och tittar ner i skorsten så lär det finnas lika många rökkanal som eldstäder plus en kanal för köksfläkten och antagligen en kana för varje frånluft i badrum, toa, tvätt etc.

På ritningen över varje våningsplan på huset brukar man kunna se all kanaler i skorsten/murstocken.

ImageUploadedByByggahus.se1353274514.446951.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut, vad behövs egentligen av den här vita murade klumpen egentligen?

FinurligeFabian skrev:
Såhär ser det ut, vad behövs egentligen av den här vita murade klumpen egentligen?
Den vita klumpen som kommer ner genom taket är själva murstocken med bl.a. rökrören i.
Den klump som går snett utåt är själva im/rök-kåpan, huvudrökröret från vedspisen går i väggen bakom vedspisen, det sitter ett rökspjäl, där det hänger lite saker på.
Stekoset (och en del rök) går upp via im-kåpan upp genom en egen kanal i murstocken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.