2 304 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Vad är fel? Ni som kan! Radiatorn i ena rummet är mycket svalare än resten...
Mät temperatur in och ut från alla dina radiatorer.
De som har låg temperatur differens eller ingen alls har för högt flöde relativt de andra radiatorerna.
De kan strypas för att balansera flödet, det medför då att just den radiatorn som du har strypt ger lite mindre värme.
Men i gengäld kan den manövern medföra ett ökat flöde i övriga radiatorer.
Det kan även vara som andra har skrivit, att det kalla elementet är för mycket strypt, då får man öppna lite på den strypningen för att få ökat flöde genom.
Men ta och mät upp alla radiatorerna först, för att få en överblick om läget före justering.
De som har låg temperatur differens eller ingen alls har för högt flöde relativt de andra radiatorerna.
De kan strypas för att balansera flödet, det medför då att just den radiatorn som du har strypt ger lite mindre värme.
Det kan även vara som andra har skrivit, att det kalla elementet är för mycket strypt, då får man öppna lite på den strypningen för att få ökat flöde genom.
Men ta och mät upp alla radiatorerna först, för att få en överblick om läget före justering.
Helt beroende av vilket fabrikat det är på radiatorventilen. Prova funktionen genom att först stänga ventilen genom att stänga av med termostaten. Vänta tills elementet kallnat. Ta sedan bort termostaten så att stiftet fjädrar ut=ventilen öppnar. Om röret under termostaten blir varmt igen, och även elementet, har du ett ok flöde. Har du ingen termometer att mäta framledningstemperaturen med kan du ändå jämföra med något element du upplever vara ok och varmt. Som sagt stiftets slaglängd behöver inte avgöra hur bra radiatorventilen öppnar och stänger...Dede77 skrev:
Hur mäter jag det?
JOW skrev:Mät temperatur in och ut från alla dina radiatorer.
I resten av huset får jag den värme jag vill ha. Men säg att jag vill ha 20 i vardagsrummet, då ligger temperaturen på ca 17 grader i sovrummet vid läggdags. Det är för kallt för en annan...
lordi skrev:
Klicka här för att svara