Jag håller på och dimensionerar radiatorerna till mitt hus.
Men det slog mig nu att man på övervåningen där har man ju ett varmt golv.
så man borde inte behöva lika stora element där som på undervåningen där är det krypgrund under stor del.

Finns det nån tumregel här. jag har 220mm isolering i golvbjälklaget mellan våningarna.
nu är det ca 8°C ute 23°C på bottenplan och ca 17°C på övervåningen och där finns i dagsläget inga radiatorer och trappan upp är täkt med byggplast och ingen ventilation.

Jag dimensionerar för låg framtemp och vill kunna styra värmen enbart med framtempen då behöver ju radiatorerna vara rätt dimensionerade i förhållande till dom andra... Jag kommer iof. ha strypventil på stigarna till övervåningen så jag kan justera ner flödet dit för att trimma in anläggningen rätt..
Men om jag tänker utseende och praktiskt så vill man ju ha ca 15cm mellan golv o radiator
och lite andra parametrar så jag vill hålla ned storleken på radiatorerna om det går.. Men jag vill inte
riskera att jag underdimensionerar.

Är det VP eller Vedpanna du har?

Varför inte lagom stora..MEN dubbelpanel;)

:-) lagomstora

Jag använder Purmo Kompaktradiatorer C22 vill inte använda tjockare
och jag vill helst använda 450mm höga och inte gå upp till 600mm, men i några fall blir jag nog tvungen att använda 600mm höjd, bredden sätts ju av fönstren inte så snyggt att ha längre radiatorer än vad fönstren är breda och helst 20cm smalare tycker det är snyggare så.

ichgary Jag har pellets panna.

Förmodligen skulle jag ha närmare 20°C på övervåningen nu om det var rätt isolering mot vinden
men jag har bara 120mm på halva ytan och 220 på resten men det skall bli 400.
Så förmodligen behövs endast stödvärme på övervåningen. Vad säger ni som har tvåplans hus
hur är era erfarenheter här?

Det brukar behövas bra mycket mindre värme uppe precis som du tror hur men hur mycket mindre ? Radiatorerna kan inte bli för stora för du kommer att kunna strypa flödet i radiator kopplen men för små vill du inte ha. För dom som har golvvärme nere brukar det funka med samma framledning till raddar på övre plan och då ger en radiator inte så mycket effekt. Så tyvärr har inget klart besked att ge.

Nej dom kan inte bli för stora effektmässigt men för stora visuellt... :-)
Och det är just det visuella jag är ute efter... Nu kommer vi iof. ha sovrum på övervåningen och jag har räknat på 22°C inne när det är -21°C ute... och 40°C framtemp så jag har ju över dimensionerat lite "smått" så om man skulle bli tvungen att sänka till 18°C på övervåningen så mår jag bara bättre men övriga familjen kommer klaga. Visst vi skall även ha biljardrummet på övervåningen men man får väl springa några varv runt bordet så håller man sig varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.