Hej!

Jag har en liten fundering angående vedpannan i mitt nyköpta hus. Det är en antik panna med en elkassett på 7 kW ansluten som komplement. Ingen acktank. Huset är på 200 kvm i två plan och byggt i lättbetong. Bottenvåning har värmen i princip avslagen.

Eldar jag upp pannan med ved till 70° och slår över till elkassetten på kvällen så håller pannan ca 35° på morgonen och det har blivit betydligt kallar inomhus. Elkassetten går för fullt kan jag se på elmätaren som visar att effektförbrukningen är ca 8 kW, elkasset plus resten av huset.

7 kW tycker jag borde räcka för att hålla värmen i huset om det bara är nollgradigt ute? Eller är jag helt ute och cyklar? :) Kommer att bli väldigt dyrt med elkassetten i så fall.

Ska du köra elkasetten och då värmer även pannan måste du stänga spjäll på luckor och till skorstenen. Annars går mycket värme ut den vägen.

Jo, har stängt draglucka och rökgasspjäll men verkar inte hjälpa. I morse knölade jag dessutom rökgången full med trasor för att stoppa draget helt om det sugs tjuvluft fast spjällen är stängda. Samma sak ändå.

Konstigt är det men det enda jag kan se är att värmen går ut via skorstenen. Om nu inte energiprincipen slutat gälla :)

Hm.. Men har du varmt på elementen då?

Nja, elementen är inte iskalla utan det känns att det går ut en del värme till dem men inte tillräckligt för att hålla temperaturen inomhus.

Om du tätat till skorstenen ordentligt och elpannan går för fullt hela tiden så verkar det så att ditt hus inte klarar sig med den effekten.
Du har ingen kulvert eller så som värmer nåt garage eller uthus?
Har du fått nån uppgift från förra ägaren angående energiförbrukning?

Inga kulvertar eller dylikt utan det är bara huset som värms.

Enligt energideklarationen så ska energiförbrukningen ligga på ca 40000 kWh per år. Det kan ju iofs tänkas att man inte har varit helt ärlig där utan att huset drar väldigt mycket mer än så.

Hittade en tabell på Strömnäspannans hemsida (http://www.stromsnaspannan.se/inkopplingsforslag.shtml) där det står att ett hus som drar 50000 kWh per år behöver 6 kW vid 0° utetemperatur. Det var den jag utgick ifrån när jag tänkte att 7 kW borde räcka.

Drar samma slutsats som lordi ovan och fyller på med fler tips
Självdragsventilation? Minska draget i luftventiler nu under den kalla tiden då draget kan bli kraftigare än behovet :). Täta fönster och dörrar, byt gamla tätningslister. Många bäckar små ... :)
gaia

Det låter lite surt men det är nog som ni säger. Ska täta läckor och försöka övertyga äkta hälften om att det faktiskt är skönt att ha lite svalt inomhus :)

Få se efter helgen hur det ser ut då. Trevlig helg på er!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.