Jag har en Classical 5 kökspanna med en laddomat 10. Termostatpatronen är på 72 grader. Till detta har jag 2st 750l acctankar, varav jag kan välja att koppla bort den ena.

Mitt problem är att även om jag eldar på bra så får är det väldigt segt att få upp temperaturen i tankarna. Innan så hade jag en 52 graders patron och trodde det var problemet men när jag byter till 72 så kvar står problemet.

Jag började att mäta olika temperaturer på olika rör och kom fram till följande:
Även om jag har en 72 patron så är vattnet in i botten på pannan 40 grader, ut får jag ca 60. Testade att sänka hastigheten på cirkulationspumpen men jag höjde bara intemperaturen med ca 5 grader.

Jag misstänker att det kan finnas luft i systemet då det smäller i pannan vid uppstart.

Laddomaten är rengjord och cirkulationspumpen ska jag ta imorgon när pannan är kall.

Är det någon som har något förslag på vad som kan vara fel?

Låter som om passagen från botten på tankarna inte är stängd från början, så det hela tiden tas kallt vatten därifrån.
Kanske pröva att stänga den unionsventilen en stund för att se om tempen går upp.

Sitter termostaten nog långt in? Kikade på termoventilers pdf och där ser man att risken finns att styrningen trycks in för långt annars.

Stänger jag inkommande vatten från tankarna så stiger temperaturen i pannan. Jag vet att förra ägarna har bytt cirkulationspumpen en gång. Min teori är att laddomaten vid detta tillfället gått varm och fått sig en smäll, det medför att den inte fungerar normalt efter det.

Tror du slog huvudet på spiken, den borde dock klarat värmen, men man vet ju aldrig..
Borde gå att byta innandömet i laddomaten, om inte annat plocka isär o se vad som är snett och om det går att laga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.