27 277 läst ·
18 svar
27k läst
18 svar
Elda ny kamin innan provtryckning
Sida 1 av 2
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag snattar tråden lite. Jag har fått en braskamin+modulskorsten installerad av en erfaren firma som har följt alla konstens regler, men sotaren är försenad och jag sitter i samma dilemma och kan inte elda. Nu sa killen på firman som satt ihop allt att han ger mig tillåtelse att smygelda. Jag litar till fullo på att allt är säkert och riktigt då de vet vad de pysslar med och är "godkända" av fejarmästaren, men vad kan kan hända? Finns det något juridiskt jag bryter mot (förutom faktumet att brinner kåken ner så faller ansvaret på mig)? Något annat än det?
Enligt denna tråd som är några dar gammal så framkommer det att sotaren tvärtom uppskattar om kaminen används innan besiktning: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/159927-elda-innan-besiktning.html
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Och som du ser längst ner så kan försäkringsbolaget ha synpunkter OM nåt skulle hända 
Och jag tror inte det hör till vanligheterna att sotarn rekommenderar eldning före provtryckning/besiktning.
Och jag tror inte det hör till vanligheterna att sotarn rekommenderar eldning före provtryckning/besiktning.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Nej det tror inte jag heller, men vafan, jag eldar på nu så får vi se vad som händer. Blir jag utskälld så blir jag, än så länge har inte kåken brunnit ner. Däremot drog brandvarnaren igång.. det luktar ju inte direkt hallon av en nyinstallerad plåtskorsten.FredrikR skrev:
Jag kan också medge att jag eldat innan provtryckning i två kaminer vid olika tillfällen och min sotare sa ingenting om det dom gångerna. Men om det hade hänt något innan provtryckningen och huset hade brunnit ner så tror jag det hade varit svårt att få ut något på försäkringen.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
jepp, mkt tack för era svar.
jag har trots allt nyttjat en extern part i detta fall o de vet vad de pysslar med.. så här eldans det för fullt, får se om jag blir utskälld av någon instans
jag har trots allt nyttjat en extern part i detta fall o de vet vad de pysslar med.. så här eldans det för fullt, får se om jag blir utskälld av någon instans
Kommunen kan/kommer lägga vite om dom får reda på att det har eldats innan alla papper är OK (provtryckning mm, papper påskrivna av installatör och sotare) alla papper ska in till kommunen, sedan godkänner dom installationen.