Jaa.
Har vattenburen värme, med en gammal kombipanna och pellets.

Frös duktigt senaste vintern och lär frysa igen för temperaturen i sovrummet är minst -2 grader kallare än resten av huset!

Radiatorn känns svalare än resten av radiatorerna.
Plockade bort termostaten - hjälpte inte.
Det är luftat.

Är det trasigt? Eller vad är det annars för fel? Vet inte om det hör till saken men det är det element som är allra längst bort från pannan....

Nån idé?

Kanske det är pinnen som termostaten styr som kärvar? Sedan kanske du kan höja trycket i systemet?

Ja kolla om stiftet rör sig som det ska och fjädrar tillbaks efter du tryckt in det. Om inte så knacka lite försiktigt på det med en hammare

Redigerat:
Stiftet funkar tror jag, när man trycker in det så åker det ut med en gång igen.
Finns det något rekommenderat tryck i systemet?

Radiatorerna ska vara balanserade. Nere vid golvet sitter (med största sannolikhet) en strypventil. Prova att öppna den något.

Om radiatorn i stort sett får samma temp i övre som undre delan så är det inga begränsningar i flödet, varken i termostatventil eller retur. Är det däremot så att övre delen blir klart varmare än nedre så är flödet genom radiatorn begränsat av någon anledning.

Känner tyvärr ingen skillnad, det är lika svalt uppe som nere..

Är det svalt eller kallt?

Dvs, det verkar gå lite värme genom det vad jag kan förstå och då är det säkert den justeringen på vägen ut från radiatorn.

Öppna den lite!?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Det är svalt. Det ger alltså lite värme men inte i närheten av de andra elementen i husen.
Det är alltså inte iskallt.

Det tolkar jag som att det är flöde genom det men inte tillräckligt mycket.

Nörbjag hade problem med "piggen" som inte åkte ut så var det noll flöde. Dvs iskallt.

Jag hade kikat på den reglersaken i botten om det finns som är typ 19" eller något sånt.

Har aldrig själv behövt reglera en radiator där men läst en del om det. Så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Men forumet är fullt med grymt kunniga damer och herrar.

Kan kanske hjälpa att lägga upp en bild så man kan se vad det är för en variant?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Är det denna? Vilken del ska jag skruva på? IMG_1333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den hylsan där uppe så ska det väl vara någon reglersak där under.

Tydligen kan det komma en del vatten där men inte så mycket vad jag har förstått.

skickat från mina gigantiska dumlur

mecese83 skrev:
Är det denna? Vilken del ska jag skruva på?
Ja, det är strypventilen. Muttern längst opp är ett lock. Det ska väck. Under den sitter själva ventilen. Troligen med en invändig sexkant. Prova att öppna den. Ta det lite i taget, ett varv åt gången kanske. Avvakta och känn om det blir någon skillnad.

Var också beredd på att det kan läcka vatten när du lossar locket eller börjar greja med ventilen.

Vatten vill ta den lättaste vägen. Eftersom problemet är på radiatorn längst bort från pannrummet kan det mycket väl bero på att radiatorerna före har för hög genomströmning. Genom att strypa flödet på returventilerna till de radiatorerna kan du flytta trycket och tvinga vattnet att istället gå till radiatorn längst bort som är kallt. Det är alltså en injustering vi pratar om här! Prova dig fram att strypa dem lite grann så kanske värmen kommer på det kallare elementet! Som redan sagts så förutsätter det att radiatorventilen är ok och att inte stiftet sitter fast i den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.