872 läst ·
1 svar
872 läst
1 svar
Idéer och tankar ang. solpanel+acktank+LVVP mm.
Hej alla...
Sitter idag med ett gammalt hus som i nuläget har en pelletsbrännare installerad i källaren i bostadshuset som är kopplat till vattenvärme.
Mina tankar har under ganska lång tid kretsat runt att byta ut och förnya hela värmetillförseln i huset. Huset är relativt litet, c:a 60m2 bottenplan + c:a30m2 vind/övervåning.
Det finns även två mindre uthus varav det ena är en mindre gäststuga samt ett litet större uthus med carport där jag placerat acktank o solpaneler.
Min tanke är att använda solpaneler placerade på uthuset som värmer en acktank och när inte de räcker till använda en luft/vattenVP (beg. NIBE Fighter 2010 6kW) detta kopplas sedan via en kulvert (11m) in till bostdshuset. Acktanken har jag redan och den är på 750liter och har en solslinga samt två slingor för tappvatten.
Jag har i nuläget fått upp 3 st paneler (från Solkungen) på taket och håller på med att placera acktanken på plats.
Sitter idag med ett gammalt hus som i nuläget har en pelletsbrännare installerad i källaren i bostadshuset som är kopplat till vattenvärme.
Mina tankar har under ganska lång tid kretsat runt att byta ut och förnya hela värmetillförseln i huset. Huset är relativt litet, c:a 60m2 bottenplan + c:a30m2 vind/övervåning.
Det finns även två mindre uthus varav det ena är en mindre gäststuga samt ett litet större uthus med carport där jag placerat acktank o solpaneler.
Min tanke är att använda solpaneler placerade på uthuset som värmer en acktank och när inte de räcker till använda en luft/vattenVP (beg. NIBE Fighter 2010 6kW) detta kopplas sedan via en kulvert (11m) in till bostdshuset. Acktanken har jag redan och den är på 750liter och har en solslinga samt två slingor för tappvatten.
Jag har i nuläget fått upp 3 st paneler (från Solkungen) på taket och håller på med att placera acktanken på plats.
I uthuset fanns en gammal skorsten som är nedriven då den var totalt obrukbar och har köpt en ny som kommer att muras upp vid tillfälle (nästa år förmodligen)
Min tanke var att flytta den befintliga pelletspannan från källaren ut till just uthuset och koppla in den i den nya skorstenen och acktanken. Detta dels pga. att få en vettig lösning med all värme på en och samma plats, källaren kan då även användas till ett annat projekt i framtiden
men jag har börjat att fundera lite på att kanske låta pannan stå kvar nere i källaren för att ha den som en slavtank från acktanken i uthuset, någon som har synpunkter på detta?
Jag har kikat runt på nätet för att finna liknande lösningar men det är svårt att sålla bland alla inlägg
så jag startar den här tråden och hoppas på att det finns folk som har erfarenhet från liknande upplägg.
Jag vet att solpanelernas slinga är betydligt varmare än vad en Värmepump är och kan därför inte ligga på samma slinga, men jag uppfattar det som om pumpen kan kopplas in som en vanlig radiator och därmed värma acktanken, är det rätt uppfattat?
Jag är även en stor vän av bastu och eldande i kamin på uteplatsen och har även en tanke på att koppla in slingan från solpanelerna via dessa två, någon som har en tanke eller åsikt om detta?
Låter detta virrigt? I såfall har jag förklarat helt rätt
//Jörgen
Min tanke var att flytta den befintliga pelletspannan från källaren ut till just uthuset och koppla in den i den nya skorstenen och acktanken. Detta dels pga. att få en vettig lösning med all värme på en och samma plats, källaren kan då även användas till ett annat projekt i framtiden
men jag har börjat att fundera lite på att kanske låta pannan stå kvar nere i källaren för att ha den som en slavtank från acktanken i uthuset, någon som har synpunkter på detta?Jag har kikat runt på nätet för att finna liknande lösningar men det är svårt att sålla bland alla inlägg
så jag startar den här tråden och hoppas på att det finns folk som har erfarenhet från liknande upplägg.Jag vet att solpanelernas slinga är betydligt varmare än vad en Värmepump är och kan därför inte ligga på samma slinga, men jag uppfattar det som om pumpen kan kopplas in som en vanlig radiator och därmed värma acktanken, är det rätt uppfattat?
Jag är även en stor vän av bastu och eldande i kamin på uteplatsen och har även en tanke på att koppla in slingan från solpanelerna via dessa två, någon som har en tanke eller åsikt om detta?
Låter detta virrigt? I såfall har jag förklarat helt rätt

//Jörgen
Klicka här för att svara