Så här ligger det till - I toaletten på ovanvåningen så har jag en liten radiator på 2-rörs system, precis innan rören träffar radiatorn så sitter det ett T till en lite större och ännu fulare radiator i hallen.
Dom är gamla och fula och dom skall bort - Men istället för att ersätta dem med nya så tänkte jag sätta ett T på inkommande stigare som idag matar dessa två och dela ut till två individuella slingor golvvärme.

Matningen ligger idag i bjälklaget rakt under badrumsgolvet och jag tänkte mig att då golvet ändå skall ut så kunde man ju bygga en liten inkapsling med en insp.lucka i källartaket som även fungerar som läckageindikation och sätta en LK Minifördelare för golvvärme som detta exempel. På så vis kan jag ju köra golvvärmen på radiatorslingan tillsammans med resten av huset - Eller blir det helt sonika för varmt? :x

Eller ska jag tänka framåt mot den nya pannan (Bergvärme eller LVVP) och lägga dessa golvslingor hela vägen ned till pannan och ansluta dessa tillsammans i en Värmekretsfördelare med golvvärmen i badrummet på källarplan och tvättstuga på källarplan och bara lägga ned tankarna om att använda stigaren till golvvärme? Avloppet kräver en gubbe likaväl så jag skulle kunna förlägga slangen i sulan utan problem hela vägen ned.

Rören sitter trots allt inte helt fel för att använda till en radiator på väggen i trapphuset där det idag saknas en....

Dessa problem!

Hej .. Det är just poängen att det inte får bli för varmt samt att vattnet orkar runt i golvvärmeslingan. Är pumpen någorlunda med i matchen kan kanske något sånt här fungera:http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Golvvarme/Renovering-enstaka-rum/ Har en sån M5 själv för tambur och wc och den ska räcka till 5m². Poängen är just att ingen pump behövs. Nu hade du två utrymme så det kan vara värt att kolla med LK om det går beroende på hur det ser ut.

Tack för svar - Precis som jag trodde.
Men hur bör jag lägga slangen? Ska jag förlägga den i golvet och sedan bara en meter ned i källaren för framtida anslutning eller skall jag dra samma slang genom källaren till pannrummet.

Funderat ett par dagar om jag skall ringa över rörisen för att gå igenom hela den tilltänkta planen så man får allt svart på vitt hur jag skall göra - Han kommer ändå att få jobba i samband med stora badrummet/tvättstugan samt för att koppla ihop allting så det skadar ju inte att han får tala om hur han vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.