Har haft min Mitsubishi FH35 VEHZ en vecka nu. Den går fullt 24/7 och elförbrukningen har sjunkit från 160-170 kWh per dygn till cirka 80. Då har jag kollat när det är cirka 12 minus på natten här i nordöstra Göteborg.

Vad är nästa steg? Om pumpen drar 800 Watt som Mitsubishi säger skulle den stå för bara 20 kWh per dygn. Kan kombipannan plus hushålls el verkligen dra 60 kWh/dygn? Jag och min fru använder inte särskilt mycket varmvatten. Kan ju vara att pumpen drar mer, skall köpa en mätare och plugga in (pumpen är ansluten via stickpropp till ett uttag i tvättstugan).

Jag funderar på om jag skall satsa på pelletsbrännare (har pannrum med kompbipanna CTC 265B med extern elpatron och gott om plats) eller en LLVP till (behöver mer värme) samt en elektrisk VVB. Men om kombipannan har hiskeliga tomgångsförluster är det ju ingen idé eftersom även pellets kostar pengar.

Någon som har input? Vad kan man räkna med att 265:an drar i tomgångsförluster? Elpatronen är en extern NIBE ELK13.

/Anders

peternicklas
Låter som din pump är för liten och måste ha mycket stöd av elpatronen för att kunna hålla värmen.

Mår huset bra av att du slutar elda i pannan?

Elpatronen i kombipannan är på men shunten är nedvriden till noll (har igång cirkulationspumpen) och framledning=retur=19 grader så jag tror inte radiatorkretsen drar något. I så fall är det om LLVPn har elpatron.

Ja, LLVPn är för liten för detta hus men det visste jag. 149 + 72 kvm varav kanske 170 kvm är uppvärmd yta från 1974 drar man inte runt med en enda pump. Fujitsu Nocria är ju starkare men jag tror en LLVP per våning behövs.

Skorstensargumentet är ju bra, helt klart bra med varm skorsten.

/Anders

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.