14 243 läst ·
57 svar
14k läst
57 svar
Granne vill ha driftsförsäkran av hans bergvärme
Behöver inte räkna min vp har loggning
och det tar ca 10 minuter men då körs botten tempen upp till 55 grader och den har en 180 liters beredare. Även om vp avrundar kan det inte öka en timme varje gång om den inte kör hela legionella körningen med elpatron min börjar med kompressorn så länge det går och sen tar elpatron över.
Bygger man en anläggning för att klara 200 kvm och sedan utökar till 350 kvm så måste anläggningen dimensioneras om med större värmepump och troligtvis ytterligare borrhål.etiol skrev:
Gör man inte det så blir det garanterat flera driftstimmar med elpatron eller komplettering med annan värmekälla när det är kallt. Förutsättningarna har förändrats och kan inte vara referens för att bergvärme fungerar dåligt.
Man skulle kunna jämföra med att du behöver 25m3 ved till 200 kvm och bygger du ut till 350 kvm behöver du 40m3, samt även här se över om värmesystemet räcker till med acktankar, etc. Och kompletterar du inte här med mera ved så blir det kallare inne eller så får även denna anläggning köras med elpatroner.
Skrev du fel där?????etiol skrev:Hej ..... där jag bor har så många borrat efter värme så nu tar dom ut varandra och ger inte längre avsedd effekt.. och vissa av dom har nu fått komplettera med annan värmekälla för att det skall fungera med värmen i deras hus och så var det inte tänkt från början..så mitt råd är kör varannan det är det enda som fungerar tyvärr.. avståndet är viktigt i detta fallet... själv är jag inte alls någon förespråkare till bergvärme då jag vet att det inte fungerar när det blir riktigt kallt .. blir det över - 25 grader kallt så fungerar det inte...
Är själv en vedfantast och kan inte tänka mig något annat och så länge jag orkar så blir det ved för min del ..
eldar i förugn" den stora modellen" och har som regel en temperatur i huset mellan 23 och 26 grader och det enbart med pallvirke.
Eti
Jo då ... man måste bara lära sig hur dom fungerar och hur man skall elda i dom , sen är det inga som helst problem
konstigt bara att inte fler har upptäckt detta med förugn ... ett ilägg på morgonen innan jobbet, glöder kvar när man kommer hem på kvällen..
Nej jag vill inte vara utan förugn..
Eti
konstigt bara att inte fler har upptäckt detta med förugn ... ett ilägg på morgonen innan jobbet, glöder kvar när man kommer hem på kvällen..
Nej jag vill inte vara utan förugn..
Eti
Ja, strålkärringar, vedvänner och allmänna rättshaverister ellerEnk Projektet skrev:
SGU som tillsammans med Socialstyrelsen, Geotec, Avanti, Svep, Sp sveriges tekniska forskningsinstitut som tillsammans tagit fram riktlinjerna normbrunn07.
Det är sannerligen kontroversiellt.
Klicka här för att svara