smurfen72 skrev:
Du har nog inte en timme spets vid legionella körning gissar på max 10 min.
Är du säker? Min IVT lägger till en timme i räkneverket för elspetstid när den kört legionellakörningen. Den kanske avrundar till hela timmar.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Nog tar det väl längre tid än tio minuter att göra körningen. Men det går ju att räkna på förstås.

Behöver inte räkna min vp har loggning:) och det tar ca 10 minuter men då körs botten tempen upp till 55 grader och den har en 180 liters beredare. Även om vp avrundar kan det inte öka en timme varje gång om den inte kör hela legionella körningen med elpatron min börjar med kompressorn så länge det går och sen tar elpatron över.

Ja, det beror väl på vad man har för börvärdestemp och om det förbrukas vv under tiden..

Visst är det så men jag har lagt min legionella körning på natten just för att det inte sker nån förbrukning då.

Vår har 300 liter VVB och jag har inte lagt om tiden för legionella. Vet inte om det går på den.

etiol skrev:
Huset var på ca 200 kvm när installationen gjordes , sen utökades boendet med 150 kvm till , så nu har dom 350 kvm och då blev dom tvungna att komplettera , NEJ det är ingen skräpinstallation. det lovar jag.. men elpatronen fick jobba hårt..
Eti
Bygger man en anläggning för att klara 200 kvm och sedan utökar till 350 kvm så måste anläggningen dimensioneras om med större värmepump och troligtvis ytterligare borrhål.
Gör man inte det så blir det garanterat flera driftstimmar med elpatron eller komplettering med annan värmekälla när det är kallt. Förutsättningarna har förändrats och kan inte vara referens för att bergvärme fungerar dåligt.
Man skulle kunna jämföra med att du behöver 25m3 ved till 200 kvm och bygger du ut till 350 kvm behöver du 40m3, samt även här se över om värmesystemet räcker till med acktankar, etc. Och kompletterar du inte här med mera ved så blir det kallare inne eller så får även denna anläggning köras med elpatroner.

etiol skrev:
Hej ..... där jag bor har så många borrat efter värme så nu tar dom ut varandra och ger inte längre avsedd effekt.. och vissa av dom har nu fått komplettera med annan värmekälla för att det skall fungera med värmen i deras hus och så var det inte tänkt från början..så mitt råd är kör varannan det är det enda som fungerar tyvärr.. avståndet är viktigt i detta fallet... själv är jag inte alls någon förespråkare till bergvärme då jag vet att det inte fungerar när det blir riktigt kallt .. blir det över - 25 grader kallt så fungerar det inte...

Är själv en vedfantast och kan inte tänka mig något annat och så länge jag orkar så blir det ved för min del ..
eldar i förugn" den stora modellen" och har som regel en temperatur i huset mellan 23 och 26 grader och det enbart med pallvirke.

Eti
Skrev du fel där?????

Hej .... Nej det är så , jag tycker om värme och vill inte frysa inomhus..tack vare förugnen så fungerar det hur bra som helst med pallvirke. Värme dygnet runt, tänder ugnen 1 gång i veckan.
Eti

Trodde inte det fanns förugnar fortfarande i drift men det finns det visst.

Jo då ... man måste bara lära sig hur dom fungerar och hur man skall elda i dom , sen är det inga som helst problem
konstigt bara att inte fler har upptäckt detta med förugn ... ett ilägg på morgonen innan jobbet, glöder kvar när man kommer hem på kvällen..
Nej jag vill inte vara utan förugn..
Eti

Enk Projektet skrev:
Verkar vara väldigt delade meningar/kunskaps nivå här.... ;) ....tur att man inte funderar på att skaffa BV.....vem ska man tro på..... ;)
Ja, strålkärringar, vedvänner och allmänna rättshaverister eller
SGU som tillsammans med Socialstyrelsen, Geotec, Avanti, Svep, Sp sveriges tekniska forskningsinstitut som tillsammans tagit fram riktlinjerna normbrunn07.
Det är sannerligen kontroversiellt.

I princip alla borrarna anger att dom följer normbrunn 07 men vad jag vet säger den inget om hur man dimensionerar en energibrunn men kan säkert ha missat nått.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.