Varmvatten tilverkas av vedpannan och solfångare på ca 10m2. Inte något onormalt mycket hemelektronik heller.

Jag skulle ju inte påstå att vi är några lågförbrukare idag heller, två datorer som går i princip dygnet runt, 60" plasma som står på säkert 16 timmar/dygn, motorvärmare som körs lite för länge, mycket belysning mm mm.

AndersS skrev:
Är nog inte alls onormallt med 4 personer varav två tonåringar. Vår elförbrukning sjönk med 2-3000kwh när vi nu endast är två i hushållet.
Hur tillverkas varmvatten och görs det på samma sätt hela året, t.ex. via varmvattenberedare del av året?
Hur mycket hemelektronik finns i familjen?
Det finns så mycket som skiljer att det är svårt att avgöra, när det gäller att köra diskmaksin, tvättmaskin, torktumlare, etc.
Och hushållselen är ju det som ni själva har störst möjlighet att påverka eller hur? Så är ni idag lågförbrukare så lär ert beteende inte ändras om ni byter hus.

P
Några förslag på energitjuvar..

Finns pool, badtunna, bastu? Drar vattenpumpen mycket? Grannens hönshus eller liknande (klassiker här på forumet)? Visst kan det vara vitvarorna, men jag har svårt att tro att de stjäl så mycket om det inte är fel på dem. Elelement i något förråd eller garage kan ju dra iväg. Avfuktare i krypgrunden som löper amok?

låter normalt tycker jag, vi gör av med 11000-12000kwh, pelletsvärme, egen pump, mycket belysning, luftvärmepump i källarn.
när jag bodde själv i förra huset gick det åt runt 7000kwh, vedeldat.
tror det är all elektronik som suger i sig strömmen för mig.
kanske har de gamla 60w lampor överallt och 500w strålkastare ute som katterna tänder, som det var när vi köpte detta huset.

Redigerat:
Tottomannen skrev:
Varmvatten tilverkas av vedpannan och solfångare på ca 10m2. Inte något onormalt mycket hemelektronik heller.

Jag skulle ju inte påstå att vi är några lågförbrukare idag heller, två datorer som går i princip dygnet runt, 60" plasma som står på säkert 16 timmar/dygn, motorvärmare som körs lite för länge, mycket belysning mm mm.
Jo, men nu tänkte jag på den familj som bor i huset idag och deras användning för det är ju den som du ser.
Om ni får samma förbrukning blir ju bara en gissning. Men som sagt det är ingen konstig förbrukning för en familj gällande hushållsel.

Eftersom de flesta verkar tycka att förbrukningen inte verkar orimlig får vi väl helt enkelt se vad den hamnar på när vi flyttat in. Jag vet ju inte i detalj hur de nuvarande ägarna har använt sin el, det kanske kokas brännvin dygnet runt eller liknande, vad vet jag. ;)

Tottomannen skrev:
Eftersom de flesta verkar tycka att förbrukningen inte verkar orimlig får vi väl helt enkelt se vad den hamnar på när vi flyttat in. Jag vet ju inte i detalj hur de nuvarande ägarna har använt sin el, det kanske kokas brännvin dygnet runt eller liknande, vad vet jag. ;)
När vi flyttade in i vårt hus reagerade jag på att huset drog ca 1kW när vi bara hade några lampor på..

Den gamla kombinerade kyl/frysen tror jag drog 800W när kompressorn var igång. Lysrörsarmatuerna i köket och källaren drar över 100W styck.. Så det går snabbt iväg..

Tottomannen skrev:
Då borde man kunna spara in lite extra på värmen och veden om man får lite varmt under västen:D

Jag tycker alla har liten förbrukning, vi är 3 i hushållet och gör åt ca 12000kvh i bara hushållsel per år. Visst jag snålar ju inte precis med elen men jag driver ju inte en cannabisodling eller nått heller. :D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.