2 381 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Elpatron vs vedpanna?
Har två separata system, ett med vedpanna med en ack tank på 1800 l och ett med värmepump som inte har tillgång på vatten in för att vattenpumpen är trasig med en ack tank på 750 l med en elpatron i. Huset är på ca 250 kvm, om jag på pannan har ett vedmagasin på 190 l som jag lägger in fullt med ved på ett dygn säger vi, någon som vet hur mycket el som kommer förbrukas med elpatronen då? Har sett räkneexempel där det knappt inte skiljer något till att det är fem ggr så dyrt med el. Någon som är insatt?
Hej!
denna sida som jag själv fick tipps om här på forumet kan säkert vara till hjälp http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls Beroende på vilken returtemp du har samt framledningstemp du behöver räcker ju dina 1800 liter lite olika långt. men knappar du in att du laddar tanken upp till 90 grader och har ca 40 på returen kommer tanken att inehålla ca 105kwh och det borde motsvara ungefär lika många kronor på elpatronen om totalpriset för elen är 1 kr kwh men det får du justera utifrån ditt aktuella el-pris. Nu var det ju ingen liten stuga du har
men har du en modern vedpanna som rymmer 190 liter ved kommer gissningsvis din tank på 1800 liter i vissa lägen vara för trång för ett helt inlägg, men som sagt med så stort hus drar kanske huset så pass mycket att det inte är några problem, till dom 105kwh som ryms i tanken kan du lägga till det som huset vill ha medans pannan brinner, men lågt gissat och räknat borde du minst spara 100kwh på el-mätaren på ett inlägg.
denna sida som jag själv fick tipps om här på forumet kan säkert vara till hjälp http://www.termoventiler.se/media/upload/effektberakningsmall.xls Beroende på vilken returtemp du har samt framledningstemp du behöver räcker ju dina 1800 liter lite olika långt. men knappar du in att du laddar tanken upp till 90 grader och har ca 40 på returen kommer tanken att inehålla ca 105kwh och det borde motsvara ungefär lika många kronor på elpatronen om totalpriset för elen är 1 kr kwh men det får du justera utifrån ditt aktuella el-pris. Nu var det ju ingen liten stuga du har
Redigerat:
Ja tanken är i egentligen på gränsen till för liten. Vad menar du med att utöver dom 105 kwh som ryms i tanken ska man lägga till det huset vill ha medans pannan brinner?
Annars ska du ha stort tack för ett mycket bra svar.
Annars ska du ha stort tack för ett mycket bra svar.
Det jag menar är att utöver dom 105kwh som tanken inehåller så kommer du att hålla huset med värme medans pannan brinner. dvs medans du laddar tanken behövs ingen elpatron så där har du ett antal kwh som du kan lägga till dom 105 du får i tanken. och 105kwh är som sagt lågt räknat. min panna rymmer också 190 liter ved och då jag eldade ett ilägg igår var det -7 ute och det resulterade i ca 156 acumulerade kwh i tanken samt att huset + varmvattnet även värmdes under dom 4.5-5 timmarna som pannan brann. jag gissar att du är ute efter hur långt du kommer med ett inlägg utan att fylla på? har du möjlighet att lägga in lite till om det fattas och maxa tanken är det ju naturligtvis ännu bättre. ved kvalité och verkningsgrad på pannan är ju faktorer som är av stor betydelse hur lång du kommer på ett inlägg, så du får helt enkelt ladda pannan och se vad resultatet blir i tanken. men om du inte eldar soppåsar i ett urkapat oljefat som panna borde du i sämsta fall få ut minst 105kwh av ett 190 liters inlägg(troligtvis får du ut mer) och gör du den manövern varje dag borde du som lägst kunna se resultatet i form av ca 3000kwh mindre på elmätaren per vintermånad
Klicka här för att svara