22 205 läst ·
22 svar
22k läst
22 svar
laddproblem laddomat 21
Har följt ditt tips och lyckats höja tempen på pannan till ca 90°, och vet du vad? Det känns som grejerna fungerar nu! Vill inte hoppa i ån för tidigt, men det känns hoppfullt.Åskar skrev:Jag har inte satt mig i din rördragning eller inkoppling men oavsett så bör du se över pannans regulatorstyrning för den är inte anpassad för drift mot acktank utan direkt ut på radiatorkretsen, vilket tidigare var vedertaget i öststatsländerna. Är du elektriker kan du säkert fixa så du höjer pannans drifttemp till ca 95 grader. Börja dock med att lyfta givaren en aning under drift så ser du om du får värme i acktankarna utan att pannan stannar.
Oftas följer en 72 graders och 78 graders temostat med laddomat 21. Då hamnar du som förstått väldigt nära pannans maxtemp på 80 grader..
Spaken på sidan är en manuell sotning av rökgastuberna. Den ska du dra i fram och tillbaka varje gång du gör upp eld i pannan. På en -05:a är det typ fjädrar i rökgastuberna. Öppna på locket bak på pannan så ser du hur det fungerar.
Det verkar som att tempen har legat precis på gränsen till att termostaten i laddomaten ska öppna förrut. (78°?) Nu kan vi shunta ut fullt på elementen, och ändå laddas tankarna rätt.
Har lossat lite på tempgivaren som kommer från pannan, och därmed lurat pannan att den är svalare än den är.
Se bifogad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den övre är temperaturen på det du skickar till tankarna (och shunten).
Den mittersta är temperaturen på det som kommer från tankarna.
Den undre är temperaturen på blandvattnet som skickas tillbaka in i pannan.
Den mittersta är temperaturen på det som kommer från tankarna.
Den undre är temperaturen på blandvattnet som skickas tillbaka in i pannan.
Ok... hoppas det är vettiga värden då, för nu verkar det fungera.
Det verkar vara så här....
När man börjar elda, går vattnet ut till radiatorerna...
När pannan kommer upp i 65° startar cirkulationspumpen i laddomaten. (styrs från pannan) Och då verkar värmen gå in på undersidan på tankarna???
Men sen när pannan blir drygt 80°, då öppnar termostaten i laddomaten, och tankarna börjar ladda uppifrån som det ska vara...
Problemet jag haft innan jag justerat tempgivaren till pannan, är ju att det där sista som händer efter drygt 80° inte inträffar när tempgivaren har stoppat fläkten i pannan vid 80°!!
Nackdelen med att "justera" tempgivaren, är ju att cirkulationspumpen i laddomaten startar senare oxå, men det kanske kan lösa sig om jag installerar en rökgastermometer istället som styr den. Hmm.. Kanske därför tidigare anläggningsägaren hade en sån installerad....
Det verkar vara så här....
När man börjar elda, går vattnet ut till radiatorerna...
När pannan kommer upp i 65° startar cirkulationspumpen i laddomaten. (styrs från pannan) Och då verkar värmen gå in på undersidan på tankarna???
Men sen när pannan blir drygt 80°, då öppnar termostaten i laddomaten, och tankarna börjar ladda uppifrån som det ska vara...
Problemet jag haft innan jag justerat tempgivaren till pannan, är ju att det där sista som händer efter drygt 80° inte inträffar när tempgivaren har stoppat fläkten i pannan vid 80°!!
Nackdelen med att "justera" tempgivaren, är ju att cirkulationspumpen i laddomaten startar senare oxå, men det kanske kan lösa sig om jag installerar en rökgastermometer istället som styr den. Hmm.. Kanske därför tidigare anläggningsägaren hade en sån installerad....
En termostat med lägre gradtal gör att pannan inte går så varm + verkningsgraden ökar
skillnaden mellan rökgas/ panntemperatur ökar
vill man ha högre temp i tank kör man två varv.
Problemet med en "begränsning" av panntemperatur och högre gradtal på ladd termostat gör att
man har liten marginal till när panna stänger av.
skillnaden mellan rökgas/ panntemperatur ökar
vill man ha högre temp i tank kör man två varv.
Problemet med en "begränsning" av panntemperatur och högre gradtal på ladd termostat gör att
man har liten marginal till när panna stänger av.
Det problemet du fortfarande har tror jag beror på att laddomaten inte startar förrens pannan är uppe i 65gr,
innan laddomaten startat så går det på självcirkulation och värmer hela systemet.
Detta gör att det tar längre tid för pannan att komma upp i 65gr samt att tillslut så blir det elementreturen som kommer att värma tankarna bakvägen, precis som du beskriver.
Laddomaten skall starta direkt när man börjar elda, då stängs backventilen i laddomaten av flödet och bara interncirkulation i pannan sker tills denna kommit upp i arbetstemp.
Komplettera med en manuell brytare eller rökgastermostat som du är inne på.
Lycka till!
innan laddomaten startat så går det på självcirkulation och värmer hela systemet.
Detta gör att det tar längre tid för pannan att komma upp i 65gr samt att tillslut så blir det elementreturen som kommer att värma tankarna bakvägen, precis som du beskriver.
Laddomaten skall starta direkt när man börjar elda, då stängs backventilen i laddomaten av flödet och bara interncirkulation i pannan sker tills denna kommit upp i arbetstemp.
Komplettera med en manuell brytare eller rökgastermostat som du är inne på.
Lycka till!
Ta bort den fullkomligt odugliga regulatorn på din panna om du som elektriker inte kan fixa till styrningen? Annars erätt den med en vanlig panntermostat (danfoss finns på rinkabyrör) och rökgastermostat. Fläkten kan du styra med en vanlig spänningregulator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gå på den skiss som Bax ritat http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/205446-laddproblem-laddomat-21-a.html#post1646655
Då laddar pannan ALLTID mot ack, däremot skulle jag nog koppla ackarna i serie istället för parallellt (som det ser ut på skissen).
Om man då kompletterar med en elpatron i den ack som värme tas ut ur så finns även värmen när man av nån anledning inte kan elda.
Då laddar pannan ALLTID mot ack, däremot skulle jag nog koppla ackarna i serie istället för parallellt (som det ser ut på skissen).
Om man då kompletterar med en elpatron i den ack som värme tas ut ur så finns även värmen när man av nån anledning inte kan elda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden