Jag har luftat mitt golvvärme system idag genom att spola igenom systemet med slang från kranen i köket och ta ut returvattnet genom en slang till golvbrunn. Fick ut en hel del luft men sen när jag öppnade upp flödet till och från pannan hörde jag att det slipprade i rören och antar att det har kommit in tjuvluft i samband med att jag stoppade flödet på genomspolningen. Har dock en idé.

Vad tror ni om följande metod.

Stoppa flöde på in/ut på fördelarna.
Enbart tillsätta vatten med svagt tryck utan att tappa ur något vatten.
Luften som är kvar borde då åka ut genom automatluftarna kan jag tycka genom tillsatt vatten.
tror ni det funkar? Gör en slinga i taget.

Sen vet jag inte om det smyger upp luft nerifrån pannan. Dock funkar värmen bra nere på nedre plan.

Ju mer färskvatten du tillsätter desto svårare blir det att få ur luften!

Nvh

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hur gör man bäst då

Hade luftat med fullt flöde genom alla slingor ja, sen lär man låta det ta lite tid!har du möjlighet att lufta manuellt?

Kolla om du har värme innan fördelaren också!

Ja det är det, ev luft finns i fördelare eller slingor

Testa ta bort ställdonen, kör circpump på högsta hastighet,lufta!

Jag brukar göra som trådskaparen men stänger alla slingor samt mot pannan så man inte bakfyller den.Sen öppnar jag en slinga i taget när den är luftad stänger jag den, sen går jag vidare till nästa osv...Funkar hur bra som helst, färskvatten måste ju in i systemet nån gång har gjort det många gånger utan problem sedan kan det förekomma luft i systemet efter ngn timme eller dag .Man får lufta av plinten/fördelare eller på ngn hög punkt på pannan te.x säkerhetsventilen om den sitter rätt på pannan etc.Oavsett om man har golvvärme eller radiatorer vid igångkörning så samlas det luft vid högpunkter som man måste lufta av eftersom. Vid luftning skall ingen cirk. pump vara igång är min personliga åsikt.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.