2 016 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Ettrörs system
Jag har ettrörs system i mitt hus. Garaget är sammanbyggt med huset och där finns ett extra sovrum som inte blir riktigt varmt. Fungerar det att dra som två rörssytem till denna radiator för att öka effekten i detta svala rum som har något sämre isolering (jordvärmepumpen är nära rummet det gäller).
Hur påverkas övriga radiatorslingor? De kortsluts inte på ngt vis?
kobenet skrev:Jag har ettrörs system i mitt hus. Garaget är sammanbyggt med huset och där finns ett extra sovrum som inte blir riktigt varmt. Fungerar det att dra som två rörssytem till denna radiator för att öka effekten i detta svala rum som har något sämre isolering (jordvärmepumpen är nära rummet det gäller).
Det går endast att tillkoppla som enrörsradiator, mao, effekten blir lika dålig som en enrörsradiator.
Jo, den lösningen är klockren. Dessutom är det bra för värmepumpen. Ettrörssystem är inte optimalt med VP om man säger så.
Vi gjorde så här hos en kund, kopplade in 2 extra radiatorer på en befintlig ett-rörsinstallation. Det som hände var att den nya slingan tog all värme som skickades ut då denna slinga var kortare än den befintliga så vi kopplade in den som ett ettrörs till slut så en styrningbehövs om det skall blandas mellan tvårörs och ettrörs, eller skall... jag tror det behövs.
Vi förstår ännu inte varför det inte funkade men vi tror att den nya slingan var så mycket kortare att vattnet tog den enklaste vägen.
Vi förstår ännu inte varför det inte funkade men vi tror att den nya slingan var så mycket kortare att vattnet tog den enklaste vägen.
Hade ni någon ventil på den nya slingan?sj6 skrev:Vi gjorde så här hos en kund, kopplade in 2 extra radiatorer på en befintlig ett-rörsinstallation. Det som hände var att den nya slingan tog all värme som skickades ut då denna slinga var kortare än den befintliga så vi kopplade in den som ett ettrörs till slut så en styrningbehövs om det skall blandas mellan tvårörs och ettrörs, eller skall... jag tror det behövs.
Nej, Min handledare provade utan då det har funkat förr och istället för att sätta dit styrventiler så kopplade vi om det till rent ett-rörs.
Men det var min första tanke att sätta dit styrventiler, nu behöver inte jag göra det misstaget när jag blir fullbetald
Men det var min första tanke att sätta dit styrventiler, nu behöver inte jag göra det misstaget när jag blir fullbetald
Det här tycker jag är en vanlig missuppfattning. Ettrörssystem fungerar klockrent med värmepumpar då de försäkrar att det alltid finns ett flöde. Det värmepumpar har problem med är högs framledningstemperaturer, men det problemet finns både med ett och tvårörssystem. Ett väldimensionerat ettrörssystem fungerar perfekt med värmepump.Hefatrooper skrev:
Klicka här för att svara