Om man fyra mil ifrån kusten strax norr om Örnsköldsvik, växtzon 5.... vill ha underhållsvärme på ett större fritidishus om 170 kvm, vad tror ni att det kan dra? Elpatron installerad nu. Bedömt kommer vi att vara där varannan månad under vintern men längre perioder under sommaren, så vedeldning kommer bara att utföras sporadiskt.

Det är vattenburen värme så att kallställa känns dumt, inget alternativ. Räcker 5 grader? Vad kan man förvänta sig att elförbrukningen kan ligga på? I min värld är det viktiga att rören till elementen inte spricker, dvs att det inte ska frysa.

Vad är skillnaden i förbrukning på att ha 10 grader eller 5 grader i elemeten? Det dubbla eller ännu mer?

Om man vill investera en slant för att göra elräkningarna mer drägliga, finns det luft/vattenvärmepumpar som rekommenderas?

Jag har sökt information om soltimmar vintertid (solfångare? Jag är ifrån Stokholm så jag antar att det är becksvart däruppe 6 månader om året så de kanske inte funkar? :) ) Jag har även sökt information om medeltemperaturer där uppe för att se om det skulle fungera med en luftvärmepump men gått bet om det också.

Många frågor, kontentan är att jag vill värma upp ett rätt stort hus på ett ställe i landet där det har en tendens att bli rätt kallt. Hur gör man? Då

Kan inte svara på hur mycket du kommer ligga på i förbrukning men kan ju upplysa lite om vinter mm. Bor själv 4 mil nordväst från ö-vik o en normal vinter ligger ju på 10-15 minus i medel men kan ju vara 30-35 minus i veckor åt gången så värmepumpar funkar ju sådär men med elpatron som kan ta över när pumpen ger upp så funkar det men billigt blir det inte! o solfångare e inte ens o tänka på vintertid! Kan det inte va läge att fylla systemet med glykol så du kan kallställa.

Intressant, tack för svar!

Har du själv värmepump? Jag funderar på om man kan räkna hem tillräcklig vinst i att ha en ordentlig pump på de månader det är kallt men inte riktigt 35-?

Ser gärna fler svar :)

Har en luft-luft pump men den har jag bara för när vi inte är hemma så den gå nog bara nån vecka per år men den funkar bra ner till -20 men då är ju huset välisolerat o det gör ju en stor del i hur hårt den får jobba. Hur ser det ut med fönster o isolering? Nu går ju pumparna ner till -30 så de kan ju funka för att slippa få för mycket tid med elpatronen, för jag gissar o det är en vild gissning när ja inte vet förutsättningarna för huset men tror att kör du elpatron hela vintern så lär de iaf landa på 20000kr o då håller du nog bara nätt o jämt frostfritt..

Tror det kommer att bli väldigt dyrt för dig om du inte uppgraderar. Tänk på att pumpen inte har samma framledningstemperatur som gamla pannor så att du dimensionerar element rätt där uppe.
Hade jag varit dig hade jag satsat på jordvärme. Det kostar väl inte så mycket att plöja upp marken där uppe. Jag håller 15-17 grader i mitt sommarhus på västkusten. Annars slits det väldigt fort och med en bra anläggning blir det inte jättedyrt.

Nu har ju halva vintern gått o de ha ju varit väldigt milt så hur har det gått har du kört elpatron eller gjorde du nån annan insatts för att få billigare värme?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.