Hej!

Har funderat på att skaffa en sån där kamin som man eldar med gele och där man slipper ha skorsten. Alla jag hittat är dock ganska fula enligt mig och jag funderar därför på om man kunde sätta dit en vanlig begagnad gjutjärnskamin och inte ansluta den till skorsten för att enbart elda med gele...

Borde väl funka, eller avråder någon? Syftet med eldandet är enbart för mysfaktorn!

Kaminer är typgodkända för en viss användning, en viss typ av bränsle (ved) och mängd av detsamma. Annan användning är "på egen risk".

Så för att resonera vad som kan hända:

(x) Risk för rinnande bränsle - kaminer är inte gjorda för vätskor som bränsle och kan vara otäta, så att bränslet skulle kunna rinna ut. Kan kanske hanteras genom någon form av metallskål som bränslekärl i kaminen.

(x) Risk för explosion vid påfyllning av bränsle - etanol är ett flyktigt bränsle som kan skapa explosion om man fyller på när värme finns kvar i kaminen. Man måste låta kaminen svalna innan man fyller på mer (jämför det klassiska misstaget att fylla på T-röd i spritkökets brännare när denna var varm).

(x) Risk för för stor mängd bränsle - den stora ytan som vissa kaminer har som botten kanske är alldeles för stor för att bränna etanol i. Det är ytan av pölen som avgör den avgivna effekten och utan begränsning, kanske för stor brasa. Lösning kärl som ovan?

Så länge du skapar en "inredningsdetalj" och inte ett uppvärmningssystem så torde detta kunna gå att göra säkert. Men tänk igenom vad du gör.

Annars kan man ju bara ställa dit kaminen som prydnad och nöja sig med att elda några block, eller värmeljus i den. Notera att även denna användning kommer generera en ström av varm luft upp genom "skorstenen", så tänk efter på placeringen.

Mitt tips är att köpa en insats avsedd för bioetanol att ställa i kaminen (kanske slakta en billig eldstad). Hos eldabutiken har jag annars sett lite snyggare etanolbrasor.

Hej!

Tack för era svar! Min tanke var att man eldar "gele" i ett specifikt kärl avsett för detsamma, men de flesta lösningar för detta är ju helt öppna på sidorna och upptill. Jag var mest orolig över vad som kunde hända om man "stängde in" detta i en kamin. Egentligen blir det ju inte instängt utan det kommer att vara öppet i kanalen där skorstenen ska sitta och dessutom så tänker jag mig en kamin utan lucka.

Kollade på nätet i Eldabutiken men de har inga skorstenslösa listade där vad jag kunde se. Har ni tips på tillverkare?

Maveric77 skrev:
Kollade på nätet i Eldabutiken men de har inga skorstenslösa listade där vad jag kunde se. Har ni tips på tillverkare?
Begagnad gjutjärnskamin Blocket! Täthet och sönderrostade raster är ju inga problem för dig, då kan du hitta en fin gammal en billigt.

Tack norrbottenstorpet!

Ingen som har erfarenhet av att göra så här? Antar att en gjutjärnskamin på detta sättet kommer att bli lite varm utvändigt, men frågan är hur varm?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.