Nån som känner till en sådan lösning? Jag vill alltså slippa en surrande fläkt i vardagsrummet men samtidigt suga ut den varma luften ovan murspisen till den angränsande hallen som alltid känns lite för sval. Jag har funderat på en 100 mm kanalfläkt från Pax eller Fresh för montering i väggen (massiv plankvägg) men de är rätt högljudda.

/Henrik

Ska väl inte spela någon roll, det blir en sugande fläkt i vilket fall som helst, oavsett vilken sida av kanalen den sitter. Flödet begränsas alltid av kanalen och det är samma flöde och samma kanallängd.

En tryckande fläkt har mycket högre kapacitet om de kan använda sig av ejektorvärkan, men det hindras av kanalsystemet och går ju inte i det här fallet.

Man kan väl knappast säga att tex Pax Passad är högljudda 17-21 dB (A)

@Norrbottenstorpet: Jag fattar inte? Om fläkten sitter på den varma sidan är det ju ingen sugande fläkt. Då ska den trycka igenom luften genom kanalen som bara är väggens tjocklek. Jag vill ha fläkten på hall-sidan.
@Elmont: Passad (den är tyst!) är ingen kanalfläkt. Jag tänker på Pax Viaduct och liknande, ca 36 db.

Varför måste det vara kanalfläkt? Jag har monterat några pax värmeflyttarpaket och de fläktarna hör man knappt om man inte behöver köra dem på fullvarv. Du behöver ju en termostatstyrning i vilket fall som helst, om du inte vill starta och stoppa manuellt

Jag har en rektangulär murspis som är 180 cm hög, med ett galler runt plåtskorstenen. Där pyser den varma luften upp. Man skulle kunna, med plåtisens hjälp, sätta en låg och diskret huv över gallret som leder in värmen mot väggen där det sitter en kanalfläkt. Då får man bättre effekt på värmeflyttandet. Men jag vet inte...en utanpåliggande pax eller Fresh intellivent på den varma sidan kanske ger likvärdig effekt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.