Hyr ett hus som värms upp genom en wamsler k158 som är kopplad till en 500l acktank. När man eldar så ger den bara ut ca 62 grader till tanken, är inte förens det har typ blivit 70 grader nere i tanken som det kommer varmare vatten från pannan, då får jag ut ca 75-84 grader till tanken. Ska den inte ge ut så varmt redan från början? Nu får jag elda ca 3-4 timmar för att ladda tanken till 82-82
Jag har haft en sådan panna och 500 literstank och det låter som väldigt lång tid det ska inte vara några problem att få upp tanken i 95C
Hur mycket värme tar du ut medan du eldar?
Har cirkulationspump eller är det självcirkulation mellan panna och tank?
Hur mycket värme tar du ut medan du eldar?
Har cirkulationspump eller är det självcirkulation mellan panna och tank?
Jag har en likadan installation, K148+500 liter,som krävt lite pyssel och funderande för att få att passa in i mitt liv. Jag är borta över dan och vill snabbt få ut varmvatten i elementen när jag börjar elda. Från början hade jag laddtermostat med fullt öppet vid 70 grader. Spisen är gjord för en arbetstemp på just 70 med en termostatstyrd tilluftsreglering. Det blev inte bra och man fick köra cirkpumpen på max för att få ut värme och slippa småbubblor. Sedan gick tillluftsregleringen sönder och jag bytte insatstermostat i blandventilen till 60 grader. Cirkpumpen går nu på läge 1 och en vanlig dator-UPS fixar strömmen vid avbrott. Anläggningen funkar nu väldigt bra för mig och ger väl kanske uppåt 70 grader i tanken om det inte är jättekallt. Och visst tar det tid att "fylla" acktanken men det är ju små pannor vi pratar om. Sedan har jag vidtagit fler åtgärder för att få en bra funktion. Jag har återinfört den slutna planlösningen (satt tillbaka väggar och dörrar) och har dragit ned på radiatortermostaterna i flera rum på nedervåningen. Skottat snö mot väggarna då jag har en grund som funkar med det. Byggt igen dåliga fönster i det kalla rummen nere med isolering och plywood. Nu är jag väldigt nöjd. Vedförbrukningen sjönk dramatiskt mot min Norrahammar kökspanna. Aldrig svartrök, bara osynlig rök eller ibland vattenånga. Jag får snabbt 20-25 grader i hela huset (uppe, badrum, kök, hall) när jag kommer hem efter jobbet. Tänkbara felorsaker enligt min erfarenhet: -Kolla så att pannan används rätt. (min har sommarläge för matlagning) -Dålig laddtermostat, typ fastnat i öppet läge -Fel öppningstemp i förhållande till pannans tänkta arbetstemp. -Dålig cirkulationspump -Luftfickor pga klantig rörmokarare (råkat ut för det) Ungefär så.
Har laddomat och så har jag cirkulationspump så ger ut vattnet till golvet. Går på 1 timme att få upp vattnet till ca 72 grader uppe, sen nere i tanken tar det ca 2 timmar o få det till 72 grader från typ 25 grader. Laddomatpumpen går på läge 3 likaså cirkulations pumpen. Har bytt mellan lägena på laddomaten men tyckte inte det gav sån skillnad i tempraturen från pannan. När acktanken börjar närma sig 80 grader så får jag typ 82-85 grader från pannan men inte innan det
Kom på en sak till. I såna forum blir det lätt ett fokus på laddning av acktankar. Skiktning, temperaturer och annat. och visst har man en rätt dimensionerad drömanläggning som bara kräver eldning en gång per dygn även vid -25 så är det relevanta frågor. Men vi kökspanneägare får nog tänka lite annorlunda. En kökspanna är en kompromiss som förvisso har sina fördelar och i många Per-Albintorp redan finns i form av en Norrahammar som förhålladevis enkelt och billigt kan bytas ut mot något modernare. Jag tror man först ska fokusera på att kökspannan ska värma huset och att en ev. acktank finns där att ta hand om eventuell överskottsvärme så man kan fortsätta elda för fullt även när hela huset blivit varmt. Och det inträffar nog inte en vanlig vardagskväll om man lever en modernt familjeliv.
Jag tycker det låter ganska ok. Vad är det du jämför med som gör dig missnöjd? Ta fram minräknaren och räkna på hur mycket energi som krävs för att höja tempen 50 grader på 500kg vatten. 4,18*500*50=104500kJ=29kWh Vilket betyder att pannan behöver kanske 2 timmar exklusive tändning (15kW) för att värma det och då får du inte ta ut något alls.
Man måste skilja olika system åt även om båda drivs av en kökspanna:vedit skrev:Kom på en sak till. I såna forum blir det lätt ett fokus på laddning av acktankar. Skiktning, temperaturer och annat. och visst har man en rätt dimensionerad drömanläggning som bara kräver eldning en gång per dygn även vid -25 så är det relevanta frågor. Men vi kökspanneägare får nog tänka lite annorlunda. En kökspanna är en kompromiss som förvisso har sina fördelar och i många Per-Albintorp redan finns i form av en Norrahammar som förhålladevis enkelt och billigt kan bytas ut mot något modernare. Jag tror man först ska fokusera på att kökspannan ska värma huset och att en ev. acktank finns där att ta hand om eventuell överskottsvärme så man kan fortsätta elda för fullt även när hela huset blivit varmt. Och det inträffar nog inte en vanlig vardagskväll om man lever en modernt familjeliv.
#Gammalt sortens system där elementen går direkt mot pannan och tanken/VVB finns med parallelt.
#Nyare modell där pannan laddar tanken och värmeledningsvattnet tas ur tanken.
I den senare modellen ska det gå att få bra skiktning ,vilket också är viktigt för att ha tappvarmvatten under en stor del av dygnet.
Jag har också en K158, problemet med dessa pannor är att de egentligen är gjorda för koks.
De har en eldstad som är idealisk för värmestrålning (vilket man får med en sjysst koks glöd) , men en väldigt dålig/liten konvektionsdel. Jag har värmemätare på min panna så jag ser hur mycket den ger och jag skulle säga att man får ut c:a 50% till vattnet, 25% till rummet och resten i skorstenen!
De har en eldstad som är idealisk för värmestrålning (vilket man får med en sjysst koks glöd) , men en väldigt dålig/liten konvektionsdel. Jag har värmemätare på min panna så jag ser hur mycket den ger och jag skulle säga att man får ut c:a 50% till vattnet, 25% till rummet och resten i skorstenen!
Hallå,
vi har en antik bolinder #22 kopplad till en tank på 500l (100l förrådsberedare) med en 6kw elpanna. Vi flyttade in hösten 2011 och genomled den första vintern med elpannan avstängd. Tycker man om is,frost och kyla så visst det fungerar. När det var som kallast ute hade vi 9-13 grader inne på morgonen och efter åtskilliga timmars eldande kom vi upp i kanske 18 grader och därtill knappast någon skiktad ackumulator. Denna vintern kör vi elpannan hela tiden, ganska varmt ca 65-70 grader, och eldar i kökspannan när vi är hemma, under december 2012 har vi gjort av med 1800 kwh och då har vi använt en hel del el då vi har renoverat och eftersom vi har renoverat har vi inte eldat så flitigt. Men nu har vi å andra sidan 19 grader när man kommer hem från jobbet. Som jämförelse gick det i december 2011 åt 275 kwh... men nu går det åt mindre filtar. Att vi har elpannan så högt ställd gör att kökspannan snabbt skiktar tanken (pannan känns alldeles för klen för att eldas mot tank, vet ej hur många kw dock) och efter det kan man "fis elda" så elpannan inte slår till. För oss blir detta inte alls mkt dyrare eftersom vi inte behöver köpa till ved utöver den vi själva kan ta ut per år och mycket av veden går rätt ut genom skorstenen. Just ja, vi värmer 105 kvadratmeter tilläggsisolerat torp från -37.
vi har en antik bolinder #22 kopplad till en tank på 500l (100l förrådsberedare) med en 6kw elpanna. Vi flyttade in hösten 2011 och genomled den första vintern med elpannan avstängd. Tycker man om is,frost och kyla så visst det fungerar. När det var som kallast ute hade vi 9-13 grader inne på morgonen och efter åtskilliga timmars eldande kom vi upp i kanske 18 grader och därtill knappast någon skiktad ackumulator. Denna vintern kör vi elpannan hela tiden, ganska varmt ca 65-70 grader, och eldar i kökspannan när vi är hemma, under december 2012 har vi gjort av med 1800 kwh och då har vi använt en hel del el då vi har renoverat och eftersom vi har renoverat har vi inte eldat så flitigt. Men nu har vi å andra sidan 19 grader när man kommer hem från jobbet. Som jämförelse gick det i december 2011 åt 275 kwh... men nu går det åt mindre filtar. Att vi har elpannan så högt ställd gör att kökspannan snabbt skiktar tanken (pannan känns alldeles för klen för att eldas mot tank, vet ej hur många kw dock) och efter det kan man "fis elda" så elpannan inte slår till. För oss blir detta inte alls mkt dyrare eftersom vi inte behöver köpa till ved utöver den vi själva kan ta ut per år och mycket av veden går rätt ut genom skorstenen. Just ja, vi värmer 105 kvadratmeter tilläggsisolerat torp från -37.