Hej,

Luftade mina element för någon vecka sedan och nu får jag ingen värme i ett av elementen på översta våningen, samt att det i det andra elementet i samma rum "skvalar" när man ökar värmen på termostaten.

Har lyckats hitta hur man höjer trycket i expansionskärlet, det är alltså ett vattenburet system i tre våningar (1 1/2 plan med källare). När jag höjer trycket till 1 bar så går det fint, men det kommer fortfarande ingen värme i elementet längst upp, och trycket sjunker varje gång tillbaka till under 0,5 bar. Mätren har en svart och en röd visare, där den röda står still på 0,5 bar. Är denna visare "satt" möjligtvis, dvs. att den är ställd på 0,5 för att trycket inte ska bli högre än så?

Någon som kan hjälpa mig här?

Stort tack på förhand.

Mvh,

Christian

0,5 bar motsvarar 5 m tryckhöjd. Om trycket sjunker från 1 till 0,5 hela tiden så kan du ha en läcka eller kanske en dålig säkerhetsventil. Har du expansionskärl på vinden? Såkallat öppet kärl?

Redigerat:
Expansionskärlet står bredvid pannan i källaren, det är alltså ca. 7,5 - 8 meter mellan kärl och element. Jag "tror" att jag har ett slutet kärl, där säkerhetsventilen börjar släppa ut vatten när trycket går över den röda stillastående visaren på tryckmätaren.

Vad har du för värmesystem?
Men det låter som säkerhetsventil öppnar för tidigt och att rekommenderat tryck endast är 0,5 låter för lågt.

• Gilla
conini
  • Laddar…
Det är en gaspanna. Nu vet jag iofs inte vad trycket var innan jag luftade radiatorerna, men problemet med kallt element och skvalande fanns ju inte innan jag luftade.

Vad har den röda visaren på mätaren för funktion annars, någon som vet?

Den ska visa ditt maxtryck, andra mätare har en skala som är svart för normalområdet och rödmärkt där trycket är för högt.
Du kan testa med att motionera säkerhetsventilen. Snurra på ratten så den öppnar och fortsätt ytterligare tills du hör och känner att den slår igen av sin egen fjäderkraft, gör det 1-2ggr. Men är tveksam till att det är ditt problem.

Är det nåt liknande som de här du har?
http://systemhandbok.ivt.se/Drift&Skötsel/Beulco Exp kärl.pdf
Jag bytte mitt förra året och då släppte jag trycket genom att öppna säk.ventilen och sen kollade jag förtrycket att det var 0,5kg.Sen eldade jag på och fyllde vatten så att jag har ca 1kg vid full värme i pannan.Säk.ventilen skall lösa ut vid 1,5kg.Sjunker mätaren för lågt när pannan kallnar,så kan det vara punka på blåsan

Taxen: Ja den längst upp till vänster känns som ungefär den jag har.

Anders: Tror inte heller att ventilen är problemet, den slår igen av sin egen kraft. Borde det inte vara så att maxtrycket är satt för lågt med den röda visaren? Det är ju när jag drar upp trycket och det kommer över den röda visaren som säkerhetsventilen börjar släppa ut vatten ner i golvbrunnen. Jag kan inte ställa detta på något sätt? Säkerhetsventilen är ju på 1,5 bar så att sätta det till 1 bar borde väl vara görbart?!

Så här ser min mätare ut och den röda visaren är väl justerbar,men visar bara att mätaren är gjord för att lösa ut vid 1,5kg.Undre bild gamla mätaren (gick ej att redigera bort)
1003490f.jpg

krl.jpg

Redigerat:
Ja ungefär så där ser min mätare ut också. Så att min röda visare visar 0,5 bar, betyder det att jag har ett underdimenionerat expansionskärl för mina tre våningar? Om man inte kan ställa detta så betyder det att säkerhetsventilen ska lösa ut vid 0,5 bar eller hur ska jag tolka detta?

Har du som det verkar en säkerhetsventil på 0.5bar blir resultatet precis som du beskriver. Det är inget man kan justera utan man får byta ventil till en med högre tryck. Problemen med elementet som inte blir varmt har nog inte med detta att göra, däremot att det porlar i andra som ligger högt i huset.

GK100: Men på själva ventilen står ju 1,5 Bar?! O det har ju inte skvalat innan jag luftade elementen, det började ju göra det efter att jag luftade, och dessutom var det ju då som elementet bredvid "la av" och ingen värme kommer (det kommer inget vatten ur elementet när man luftar det, jag kan öppna så mycket som går utan att det kommer vatten ur det).

peternicklas
Har du öppnat kranen och fyllt på mer vatten efter luftningen? Låter som att du saknar vatten i systemet.

Ja står det 1.5bar på den så är det ju ok om den fungerar. När du fyller vatten ser du ju om den öppnar när mätaren visar ungefär det trycket. Prova att direkt efter påfyllning vrida på den så att du släpper ut lite vatten, om trycket faller snabbt då kan du ha problem med söndrig bälg eller förtrycket som nämndes tidigare. Som nödlösning kan du kanske ställa påfyllningen lite öppen under tiden du luftar högst upp, du får då lågt tryck efteråt med tempvariationerna men är systemet tätt funkar det tillfälligt. Så läs på om hur man kollar tryck i kärl och blåsan i det, ofta lätt att se om man får ut vatten i luftfyllningsventilen osv.

Ibland kan säkerhetsventilen stå och smådroppa även om den inte är uppe i sitt öppningstryck. Om den inte gör det och trycket sjunker hela tiden ändå så har du troligtvis en läcka någonstans.
Men jag skulle då börja med att kontrollera expansionskärlet. Peta med en liten mejsel på luftnippeln och se om det pyser luft eller vatten, eller ingenting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.