Jag och min sambo har nyligen köpt ett hus som är utrustad med en gammal kombi panna (autoterm ev-100) och har nu fått ett antal problem med denna.

Pannan har tidigare i huvudsak använts för varmvatten då en luftvärmepump finns installerad. Men efter att vi låtit glidgjuta vår skorsten kan vi nu använde pannan för vedeldning.

1. Det första och mest akuta problemet är det att elpatronerna (eftektsteget) inte lyckas värma vattnet till mer än 20 grader. Det har fungerat utmärkt tidigare, men efter att vi eldat med ved en längre tid och nu övergått till el så blir inte vattnet så varmt som vi ställer termostaten. Ett spänningsljud som jag inte tidigare hört hörs från pannan och man hör klickljud från termostaten så det borde inte vara den som spökar. Jag skulle tro att pannan har tre olika effekt steg då tre olika watt lampor finns som indikatorer. Alla är nu släckta.

2. trycket varierar kraftigt i pannan och först gången jag eldade läckte det ur vatten ur övertrycks röret vid pannan. När jag fyller systemet till 1 bar försvinner det någon stans och trycket stannar på ca 0,5 bar efter eldning.

3. jag upplever en ganska graftig sotbildning i skorstenen. Misstänker att det kommer sig av att jag ofta använde "tillluftsluckan" med regulator så att det brinner hela natten. Är det dumt?

Jag är uppvuxen i lägenhet i stan och försöker nu bli villa farmare och vore oerhört tacksam för hjälp.

Ett sådant här gammalt skrälle ska du absolut inte försöka elda med ved. Det är inte ens tillåtet att elda ved utan ackumulatortank.
Däremot är den riktigt bra för pelletseldning om man kan bortse från att verkningsgraden inte ligger på topp.
Köper du ved är det troligt att värmen blir dyrare med ved än med pellets då verkningsgraden med ved är urusel.
Begagnad brännare kan du få för 6000-7000.

Vad har du för sorts expansionskärl. Slutet system med en röd expansionsburk?
Då kan det vara förtrycket i burken som är fel. Ska vara omkring 0,4 kp övertryck i burken som förtryck, kanske lite mindre för envåningshus.
För litet eller inget förtryck är den full med vatten, för stort förtryck är den full med luft.

1. Kanske nått överhettningsskydd som löst. Har inget tips var det kan sitta dock.

2. Övertrycksrör? Kommer det från taket, eller en ventil som sitter på pannan? Dvs har du öppet eller slutet system?

3. Sluta med den där pyreldningen omedelbart, bara väntar på att få skorstenseld med den metoden. En panna ska brinna ordenligt hela brinntiden.

Tyvärr så funkar den pannan inte bra med vedeldning, höga rökgastemperaturer så man eldar för kråkorna.
Funkar visst bra med pelletsbrännare.

Hehe, ibland är man bara för långsam på att skriva...

Hej

Jätte tack för era svar, det betyder oerhört mycket för mig då jag inte sitter på den här typen av kompetens. Det är ju inte riktigt samma rön som jag fick av skorstensmakarna som glidgjöt kanalerna. Men det är ju föga märkligt då han inte tjänar något på att säga det....

Ang överhättningsskydd så hade du alldeles rätt Fastmoving. Det är nu identifierat och återställt. Skönt att det inte var så dyrt.

Jag måste säga att jag är osäker på huruvida det är ett slutet system eller öppet. Det jag kan meddela är att övertrycksventilen sitter på pannan. Så det jag menar är att det droppade ur ett rör vid pannan. Dock sitter det något expantionskärl på taket. Det är inklätt i någon isolering så man ser inte mycket, Men det är en rostfri behållare. Om jag förstår saken rätt så går det två ledningar till den, en i koppar och en i pvc. Går det att utesluta något av öppet eller slutet?

Ang verkningsgrad är jag faktiskt inte riktigt lika övertygad. Pannan står i källaren, hela skorstenen blir varm, och om jag har chuntventilen på max blir alla element snabbt varma med relativt lite ved enl mina mått.

Dock ska jag sluta med pyreldning, och kanske skaffa mig en akumulatortank. Gissar att det inte är så dyrt då det finns anslutning för en sådan. Till saken hör att jag sitter på ca 15 m3 prima ved som jag dessutom måste bli av med.

det är ingen fara och elda upp veden i den pannan finns folk som eldat i gamla ctc total 265,171,161 och dom har inte frysigt, och huset har inte brunnit för dom jag vet morbror eldade med ved i 25 år i ctc 265 en av dom sämsta kombi... de som blir däremot värre med acktank är rökgas tempen då pannan får arbeta förfullt...

jag rekomenderar ingen att pyr elda men jag sj eldar upp pannan och tankar i 90 sen trycker ja den smock full på natten håller sig varmare inne då och jag var uppe och sota pipan idag och det såg fint ut.. bara man har lita koll på hur det ser ut i tuber + skorsten så går det och elda lugnt..

elda inte sönder den nyglidna skorstenen bara;)

Tre funderingar.

1. Vad menar du med Tuber, Pyerdarn?
2. Hur tar jag reda på om jag har ett slutet eller öppetsystem? Jag vill gärna komma till rätta med trycket.
3. Hur ska jag gå vidare, se mig om efter en ny panna eller köpa acc tank? Ved känns mer stabilt än pellets på något vis.

tuber , rökgasvägar i pannan

Sälj veden och envisas inte med att elda ved i något som aldrig avsetts för vedeldning. Kosta på acktank är väl ovanligt dumt när pannan är värdelös för vedeldning.
Vad får du betala för veden. Finns många som eldar köpt ved i gamla pannor och betalar mer för veden än vad de behövde betala för pellets i samma panna. Finns alltid en marknad för ved även om du fått den gratis själv.
Skorstenen kommer som sagt att ta stryk.

Jag ska elda lugnare och förståndigare i fortsättningen. Enl företaget som glidgjöt skorstenen skall den stå pall för det mesta. Jag ska bara försöka utreda huruvida jag har ett öppet eller slutet system för att därefter försöka ordna trycket i systemet.

Du ska sätta in en rökgastermometer på roret mellan pannan och skorstenen så kan du lätt se vilken temp rökgaserna har ska ligga på ca 250grader men går vid uppstarten av eldningen upp till ca500 detta är normalt,sätt ochså in en dragbegräsare i rensluckan längst ner på skorstenen.
Med dessa små åtgärder så har du bra koll på eldningen.
Att elda i en gammal kombipanna är kanonbra bara man lär sig.
Förlusterna man får i verkningsgrad får man mycket tillbaka av en varm skorsten,och varm vind,många med nya pannor får mögel på vindar bla.
Lycka till med pannan.

Varför ska du absolut göra samma misstag som andra som köpt en villa som enligt fastighetsmäklaren "går att elda med ved". Du kan inte elda lugnare och förståndigare för då får du inte varmt i huset. Har du inget jobb att sköta? Vem ska elda när du är borta på jobbet? Sla det vara kallt i huset när du kommer hem?

En acktank är ingen lösning för en sådan här panna utan bara en dyr utgift som du kommer att ångra. Hur stor vattenvolym har pannan? En panna byggd för att eldas mot acktank har 40-50 liter och då blir det ekonomi i vedeldning mot acktank och förlusterna blir små.

Sansa dig lite och tänk efter. Med den pannan kan du få ett relativt lättskött och bekvämt system som med dagens priser på pellets och ved ger dig lägre driftskostnad än vad det kostar att köpa ved.
Finns det redan utrustning för kapning och klyvning av ved (duger inte med grejor från Rusta här). Finns det plats att hålla på med veden och finns det vedbod för att torka den ved du köper i vår och ska elda med nästa vinter?

Tänker du installera ett nytt ekonomiskt vedsystem till sommaren är det en annan sak. Då får du vara beredd att lägga ut ca. 80000 för inköp och installation.

Eftersom du har luftvärmepump och ved så är pannan perfekt att elda med morron och kväll,bättre komplement får du leta efter,många med bergvärme har ångrat att dom släng ut gammla pannor,
dom kompleterar nu med enkla kaminer,för att få ner kostnaderna och ha varmt när den riktiga kylan sätter inn.
Veden ska torka minst 2 år,mycket viktigt.
Naturligtvis finns det bättre lösningar men då får du betala också.

ja skulle eldat med ved .som sagt finns många som eldar med ved i gamla kombipannor och jag gör det själv fungerar bra 18 kw på vedeldning och laddar 1000l.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.