Tjenare!
Håller på att lära mig allt jag kan om fjärrvärmecentralen, är dock en grej jag inte har den blekaste om vad det är för något?
Det är den mörkgrå saken till höger i bild, markerat med rött runt den!
I Skötselinstruktionen står det "Motor för värmen", annars hittar jag ingen info om den. Vad är det, vad är det den reglerar?
Håller på att lära mig allt jag kan om fjärrvärmecentralen, är dock en grej jag inte har den blekaste om vad det är för något?
Det är den mörkgrå saken till höger i bild, markerat med rött runt den!
I Skötselinstruktionen står det "Motor för värmen", annars hittar jag ingen info om den. Vad är det, vad är det den reglerar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte säker men jag gissar på att den styr primära fjärrvärmeflödet till dina växlare.
Öppnar den fullt så rusar fjärrvärmevattnet igenom värmemängdsmätaren och växlarna ser det ut som om jag tolkar rören på bilden rätt.
Öppnar den fullt så rusar fjärrvärmevattnet igenom värmemängdsmätaren och växlarna ser det ut som om jag tolkar rören på bilden rätt.
När jag testade försiktigt att vrida på ratten (som går från markerat 0 till höger, sen blir ett vitt fält bredare upp till 1 till vänster), kändes det som att det var en motor som vreds i den som man inte ska vrida manuellt på!
Ska jag ta bättre bild på saker i närheten eller?
Ska jag ta bättre bild på saker i närheten eller?
Det är precis som roke skriver. Det är shuntmotorn, den reglerar hur mycke fjärrvärmevatten det ska gå till värmeväxlaren för värmebiten. Om du ändrar inställningarna på den svarta burken uppe till höger kommer shunten att ändras.
Klicka här för att svara