Om den där vita prylen på bilden endast styr start och stopp på laddomaten, så kolla vart dom satt givaren. den ska sitta på rökröret och inget annat, har dom satt den på tanken är det galet. kollar du i manualen i länken jag skickade står det både hur den ska kopplas för rätt funktion samt hur man kollar byter termostat. verkar bara vara att skruva bort locket mitt i mot pumpen för att byta termostat.

Så här har jag till min 158:
Avklippt rör till dragregulatorn.
Hemmagjord laddomat med 60 graders känselkropp. Termostat ställd på 50 grader som sitter direkt vid utgången.
Cirkpump på läge 1
Kör med ugnsluckan öppen. Det känns som en viktig grej.
Numera är jag jättenöjd.

Från början med dragregulatorn som reglerade mot 70 och laddomat på 70 och cirkpump på 3 blev det inte mycket varmvatten inte.

Rökgastermostat funkade inte då jag inte kom åt att borra in den i rökröret. Utanpå blir det inte ens 100 innan det börjar koka i pannan.

I mitt liv är det viktigaste att få snabbt mkt varmvatten i tanken men temperaturen är mindre viktig. Och så shuntar jag ut bara 40% oavsett utetemp.

Jag monterade känselkroppen till en vanlig lös rökgastermostat på utgående rökrör http://www.rinkabyror.se/artikel/laddomat-rokgastermostat/ men efter någon månad fick jag telefon att det inte fungerade, visade att rökröret blir lite för varmt så med tiden knäcker man känselkroppen, blev att jag bankade en bit tunt kopparrör platt i ena änden och borrade ett hål genom rökröret och den tillpattade delen och gjorde på så vis ett dykrör som jag kunde böja bort en bit från rökröret. sedan var det bara att göra upp eld och justera in start och stopp på termostaten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.