Som rubriken lyder.
Har en gammal CTC med pelletsbrännare, inga acktankar. Ska ta bort det läckande exp.kärlet på vinden och ersätta med tryckkärl. VAR kopplar jag bäst in tryckkärlet?
1. På den gamla exp utgången?
2. På returledningen för radiatorslingan (cirk.pumpen sitter på stigaren)?
Svar, skisser och bilder mottages varmt!
Har en gammal CTC med pelletsbrännare, inga acktankar. Ska ta bort det läckande exp.kärlet på vinden och ersätta med tryckkärl. VAR kopplar jag bäst in tryckkärlet?
1. På den gamla exp utgången?
2. På returledningen för radiatorslingan (cirk.pumpen sitter på stigaren)?
Svar, skisser och bilder mottages varmt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Tack för svaret. Då pluggar jag bara igen den gamla exp. Utgången?
Själv hade jag också satt den på expansionsanslutningen. Ingen risk att det kommer hett vatten i kärlet. Vattnet ska ju inte flöda igenom. Monterar man kärl och säkerhetsventil på värmeledningen (tillopp eller retur) måste man vara helt klar med vad man gör. Säkerhetsventilen får aldrig kunna frånskiljas från värmekällan med stängda ventiler eller shunt. Har man cirkulationspumpen på det rör man kopplar in kärlet så bör man ha anslutningen så att den hamnar på trycksidan av pumpen inte på sugsidan
@ Lasse 245: ajfan, ja som trodde att en uppdatering skulle förlänga systemets liv... 
@ Lordi: känns som vi tänker rätt lika. Säg att pottan håller 5år eller mer så har detta betalt sig på alla sätt o vis o de har varit väl värt mödan.. Vet inte om detta varit en lyckträff, men systemet går perfekt efter uppdateringen. Inget kluckande lr stora tryckvariationer. Allt går mjukt o fint!
@ Lordi: känns som vi tänker rätt lika. Säg att pottan håller 5år eller mer så har detta betalt sig på alla sätt o vis o de har varit väl värt mödan.. Vet inte om detta varit en lyckträff, men systemet går perfekt efter uppdateringen. Inget kluckande lr stora tryckvariationer. Allt går mjukt o fint!
johanpelle skrev:Monterar man säkerhetsventilen på värmeledningens tillopp eller retur har man absolut ingen aning om vad man gör.
Snyggt jobb
Vet inte vilka gaspannor du har råkat ut för, men de fabrikat som jag har sett och jobbat med i har alla varit tillverkade i Tyskland, där de inte har lägre krav på säkerhet än oss.
Du har rätt i att säkerhetsventilen ska släppa ut övertryck vid kokning, men det gör den oavsett vilket media som trycker på den. Stora värmeanläggningar över en viss effekt har krav på ångsamlingsrör, med säkerhetsventiler som släpper ut ångan på ett ofarligt ställe, men inte på en vanlig villapanna.
För övrigt så har du ju bara vatten i en panna även i expansionsledningen, som ju ska vara fylld och urluftad, så jag ser inte riktigt skillnaden. Kokar den så övergår ju vattnet till ånga och den vill ju lägga sig i en höjdpunkt
Ta t ex en titt inne i en Nibe EVC13 nästa gång, så får du se att säkerhetsventilen är fabriksmonterad på tilloppet.
Vet inte vilka gaspannor du har råkat ut för, men de fabrikat som jag har sett och jobbat med i har alla varit tillverkade i Tyskland, där de inte har lägre krav på säkerhet än oss.
Du har rätt i att säkerhetsventilen ska släppa ut övertryck vid kokning, men det gör den oavsett vilket media som trycker på den. Stora värmeanläggningar över en viss effekt har krav på ångsamlingsrör, med säkerhetsventiler som släpper ut ångan på ett ofarligt ställe, men inte på en vanlig villapanna.
För övrigt så har du ju bara vatten i en panna även i expansionsledningen, som ju ska vara fylld och urluftad, så jag ser inte riktigt skillnaden. Kokar den så övergår ju vattnet till ånga och den vill ju lägga sig i en höjdpunkt
Ta t ex en titt inne i en Nibe EVC13 nästa gång, så får du se att säkerhetsventilen är fabriksmonterad på tilloppet.
Såhär tänkte/prioriterade jag:
OM pannan kokar så vill jag frigöra så mycket energi som möjligt så fort som möjligt.
Eftersom pannan har mycket högre temp än returen så får jag ur mer energi/snabbare via exp utgången.
På så vis får jag ner systemets temp/energi till rätt nivå snabbare och släpper ut färre liter vatten. Ja ni fattar. Sen kan man ju väga in livslängd osv. Men de känns som lägre prio för mig... Pottan e stämplad max. 120grader. Om ja sen fyller med 80 eller 40gradigt vatten påverkar såklart livslängden men inte så att det får styra systemets uppbyggnad...
OM pannan kokar så vill jag frigöra så mycket energi som möjligt så fort som möjligt.
Eftersom pannan har mycket högre temp än returen så får jag ur mer energi/snabbare via exp utgången.
På så vis får jag ner systemets temp/energi till rätt nivå snabbare och släpper ut färre liter vatten. Ja ni fattar. Sen kan man ju väga in livslängd osv. Men de känns som lägre prio för mig... Pottan e stämplad max. 120grader. Om ja sen fyller med 80 eller 40gradigt vatten påverkar såklart livslängden men inte så att det får styra systemets uppbyggnad...
Du har helt rätt. Både jag och Johanpelle tycker du har monterat kärlet på rätt ställe. Vi har råkat hamna en en liten diskussion i all vänlighet bara, där jag vill framföra att inte alla pannor har en expansionsanslutning.
Finns inte detta så får man montera säkerhetsventilen på den av ledningarna som har närmast kontakt med toppen på pannan. I princip alltid tilloppet.
Finns inte detta så får man montera säkerhetsventilen på den av ledningarna som har närmast kontakt med toppen på pannan. I princip alltid tilloppet.
