Hej alla!
Funderar lite kring en fråga som jag inte direkt hittar något svar på. Jag är på jakt efter något som kan brinna i kaminen så länge som möjligt. Skulle vara perfekt att det brinner 5-6 timmar så när jag är på jobbet och frun min sover (då hon jobbar natt) så brinner det i kaminen för att få så lite värmekostnad som möjligt. Min fråga är då finns det någon sådan lösning? Briketter hittade jag men brinntiden var inte så jätte imponerande. iallafall inte just dom jag hittade.
Funderar lite kring en fråga som jag inte direkt hittar något svar på. Jag är på jakt efter något som kan brinna i kaminen så länge som möjligt. Skulle vara perfekt att det brinner 5-6 timmar så när jag är på jobbet och frun min sover (då hon jobbar natt) så brinner det i kaminen för att få så lite värmekostnad som möjligt. Min fråga är då finns det någon sådan lösning? Briketter hittade jag men brinntiden var inte så jätte imponerande. iallafall inte just dom jag hittade.
Är ni så totalt utfattiga att ni inte kan skaffa en normal uppvärmning utan ska hålla på med miljö- och hälsoskadlig pyreldning vore kanske en lägenhet med ordnad uppvärmning bästa alternativet.
Åker ni ut med soporna i skogen också?
Åker ni ut med soporna i skogen också?
Investera i en kamin från Vermont castings. Jag har en defiant encore med underförbränning och katalysator. Brinner 8 timmar på ett fullt ilägg förutsatt att den körs i underförbränningsläget.
Johanpelle, kanske vore trevligare om du försökte att tillföra något i tråden istället för att anklga folk för att vara fattiga. Inte direkt första tråden där du spyr skit som inte har ett dugg med tråskaparens fråga att göra.
Johanpelle, kanske vore trevligare om du försökte att tillföra något i tråden istället för att anklga folk för att vara fattiga. Inte direkt första tråden där du spyr skit som inte har ett dugg med tråskaparens fråga att göra.
Världsklass att ni föreslår kol. Alltid rolig diskussion. Man förstår ju varför de använde det förr i tiden verkar ju helt överlägset. Polackerna kör ju fortfarande sådana pannor - rätt intressant att de får göra det för EU egentligen.
Pelletskorg är väl inte pyreldning? Är väl rätt bra egentligen.
Pelletskorg är väl inte pyreldning? Är väl rätt bra egentligen.
Tack alla för bra svar samtidigt måste jag speciellt tacka johanpelle's inlägg som är till väldigt bra hjälp gällande min fråga. Jag tänker inte ens gå in på detta omogna inlägg då det inte ens finns skäl till det. Allt vi vill göra är att få ner värmekostnaden. Är det och vara fattig så kan jag nog säga att 90% av alla svenskar sitter väl i ett sådant läge att man vill ha det så billigt som möjligt?
P.S jag kommer från småland dessutom
P.S jag kommer från småland dessutom
Det nämns ofta att "energi" är dyrt. 1967 kostade 1 liter bensin en krona. En verkstadsarbetare tjänade då 7;-/tim Han kunde alltså köpa 7 liter bensin varje arbetad timme(om han inte behövt betala skatt) Idag kostar 1 liter bensin ca 15:- och verkstadsarbetaren tjänar 100- 120:-/tim Han kan då köpa .......!? just det. Istället för att låta xrever lägga in blöta telefonstolpsbitar i kaminen så finns möjligheten (om det är en bra kamin) att lagra upp överskottsvärme under tiden kaminen brinner , i ett stenmagasin bakom och på sidorna av kaminen som sen kan avges under flera timmar efteråt. Är det en äldre kamin ,som har sämre förbränning och hög rökgastemperatur, kan man förlänga rökvägarna tex med..
likt en kakelugn
likt en kakelugnSkulle vara perfekt att det brinner 5-6 timmar så när jag är på jobbet och frun min sover (då hon jobbar natt) så brinner det i kaminen för att få så lite
För att tydliggöra att värmekostnaderna inte ökat för hushållen så kan även nämnas att eldningsolja -67 kostade 90 öre/l Detta eldades med på den tiden. Har Heliac kanske nåt exempel på annat än en blöt telestolpe som kan "brinna" i 5-6 tim i en vanlig kamin?
För att tydliggöra att värmekostnaderna inte ökat för hushållen så kan även nämnas att eldningsolja -67 kostade 90 öre/l Detta eldades med på den tiden. Har Heliac kanske nåt exempel på annat än en blöt telestolpe som kan "brinna" i 5-6 tim i en vanlig kamin?
Enligt scb kostade en kubik eldningsolja 4281,10 år 1999. Idag kostar den strax under 14000, har din lön ökat lika mycket procentuellt. Det har iaf inte min. Om du bemödar dig att läsa mitt tidigare inlägg, som är ett informativt inlägg till trådstartaren så ser du att det finns kaminer med under förbränning som har mycket lång brinntid.
Visst finns det kaminer som har/eller åtminstone hade ett vedförråd som laddades vid sidan av eldstaden och som succesivt potionerade in veden i eldstaden tex "Hugo miljö"men med en vanlig kamin och med bibehållen förbränningseffektivitet är det omöjligt om den inte är försedd med katalysator (såsom tex tidigare nämnd Vermont Encore) Men det har väl inte framkommit att den befintliga kaminen skall bytas? De flesta brännbara gaser, som innehåller största delen av vedens energiinnehåll, behöver komma över 800 grader för att kunna förbrännas vilket förutsätter att veden brinner med viss intensitet , Förbränns inte dessa gaser så omvandlas de till i huvudsak sot o tjära som inte kommer huset tillgodo i form av värme.Detta gäller även pellets o briketter. Pelletkaminer däremot håller jämn temperatur dygnet runt men det är väl inte vad det gällde? Bara för att det skall finnas nåt mer för nån att hacka på: En Encore kostar idag 26000:- En bra pelletskamin 20-23000:-
Köper man ved från en vedhandlare så kostar den 500-600:-/ kbm i kastad form. När man staplat denna så finner man att vedhögen bara innehåller 0,6 kbm vilket innebär att veden är betydligt dyrare än pellets eldad i pelletkamin. (detta sagt pga om det ändå är aktuellt med byte av kamin) Har man "gratis" ved är naturligtvis "Encore" eller Altech Firewiev med katalysator mycket ok
Köper man ved från en vedhandlare så kostar den 500-600:-/ kbm i kastad form. När man staplat denna så finner man att vedhögen bara innehåller 0,6 kbm vilket innebär att veden är betydligt dyrare än pellets eldad i pelletkamin. (detta sagt pga om det ändå är aktuellt med byte av kamin) Har man "gratis" ved är naturligtvis "Encore" eller Altech Firewiev med katalysator mycket ok
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
