Hej!

Jag är i färd med att bygga mig ett fritidshus på cirka 50kvm mitt i lövskogen. Stugan är tät och jag funderar nu på uppvärmning. Först tänkte jag mig bara en kamin och en luft/luft-pump eller liknande till underhållsvärme. Men så började jag kika runt på alla möjligheter som finns...

Min idé just nu är att köpa en vattenmantlad kamin, installera ett vattenburet radiatorsystem och komplettera med något mer, kanske en luft/vatten-pump. Givetvis behöver jag en ackumulatortank också. Jag har en fin tanke på att installera solfångare och därigenom trygga sommarhalvårets varmvattenbehov men det innebär ju en kostnad som jag kanske inte prioriterar just nu...

Så, vad säger forumet? Någon som stått inför en liknande situation någon gång och gjort samma eller annorlunda val som jag?

Hej och välkommen till forumet!

Min spontana reaktion är att ett vattenburet system, vattenmantlad kamin, FLVP etc blir en väldigt stor investering för ett så litet hus. Uppvärmningssystemet kommer att utgöra kanske 25% av hela byggnadens värde. Du gör en investering på kanske 100000 för att spara ett par tusen om året.

Jag har en LVP och en vedkamin i mitt 65m² stora hus (+ en friggebod med el-element). Nu har jag inte bott där så länge, men det drar nånstans runt 5000 kWh och ett par kubik ved om året.

• Gilla
johankr
  • Laddar…
Ska du inte bo permanet i huset så är nog en LLVP och en liten braskamin det som ger mest för pengarna.......

Tack för svar. Jag sprang på en billig vattenmantlad kamin (utställningsex) och fick idén att ett vattenburet system kanske inte var så tokdyrt att sätta in. Men rörmokeri kan jag till skillnad från snickeri absolut ingenting om och därmed hade väl kostnaden stuckit iväg.

Jag letade nu lite info om LLVP och ser att det finns modeller som kan köra på underhållsvärme, vilket jag ju behöver när jag inte är där. Solvärmen får jag lägga på is så länge...

Jag satsar mina pengar på täljsten till kaminen istället!

Om du har en luft/luftvärmepump så tycker jag att det räcker som värmesystem. Möjligen kan du komplettera med en elradiator eller två för de riktigt kalla dagarna. Det kommer att vara väldigt marginella pengar du sparar på att elda ved när du är där. Ska du ha en kamin tror jag att det är bättre att du inriktar dig på myseldning och möjligen backup ifall strömmen går. Då kanske en kamin med kokplatta är ett bra val.

2021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LLVP och en kamin hade jag kört.

Hej,

En tät bra byggd stuga på 50kvm hade jag inte haft mer än LLVP. Om det nu inte är myskänslan du är ute efter. Många tycker det är mysigt att tända brasa när man kommer till stugan på vinterhalvåret MEN ett litet elelement med fläkt värmer upp det riktigt fort från 13 grader underhållsvärme.

Mvh
Bambi

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.