Hej grabbar/tjejer.
Har de senaste dagarna blivit sugen på att i framtiden göra om värmesystemet hemma. Har idag en bergvärmepump inkopplat på ett luftburet system, ventiler i golv uppe och i taket nere. Men skulle vilja göra om till golvvärme om det är möjligt. Det jag blir lite fundersam är om jag kan "döda" det gamla systemet, som jag antar ger bra rundgång på luften i huset, utan att man ställer till med något gällande ventilation och liknande? På övervåningen ska det väl inte vara några problem då det inte behöver bli speciellt mycket bygghöjd på den. Men på nedervåningen kanske bygghöjden på golvet kan ställa till det då jag uppfattat det som att det behövs 2-300mm isolering neråt för att inte dra upp fukt från grunden? Gäller det även vid luftburen golvvärme? Har idag undertrycksventilerade golv på nedervåningen, kan luftburen golvvärme ersätta detta system? Sen vet jag inte hur dyrt och komplicerad konverteringen från luftburen till golvvärme blir? Systemet idag ser ut som så att varmvattnet från bergvärmesystemet går in i en VVX monterad i ett fläktsystem som värmer luften som passerar genom den och ut i alla ventiler i huset. Nästa fråga får ni ursäkta då jag inte kollat runt speciellt mycket innan jag postade denna tråd. Men är ett golvvärmesystem ett eget slutet system, eller är det (i mitt fall) värmebärarsidan på bergvärmepumpen som går rätt ner i golvslingorna? Om det är så, behövs det någon form av boosterpump då? Hoppas jag fått med den info som behövs för att kunna besvara frågorna, annars är det bara fråga på i tråden så får vi se om jag kan ge några mer upplysningar.

MVH Hans

http://www.legalett.com/index.asp har ett system för luftburen golvvärme men vi fick rekommendationen att inte använda det utan vattenburen. Vi lade in ventilerade golv (Nivell) i nedre våningein p.g.a. fukt/mögel och funderade då på luftburen värme men fick rådet från samtliga vi pratade med att välja vattenburet...

Tydligen är det svårt att få någon verkningsgrad och så är det vårt att justera och stor tröghet i uppvärmningen (om det snabbt blir kallare).
Eftersom du redan har luftburen värme tror jag i så fall att det bästa är att lämna den kvar och bara lägga "komfortvärme" som luftburen golvvärme istället.
Alternativet då att lägga vattenburen golvvärme.

Du måste skaffa en schunt-ventil om du väljer vattenburet för att få ut rätt temperatur till golvet. Alternativt om du har dubbla värmeväxlare så kan de jobba på olika temperaturer.

Ok. Jo läste också lite mer om luftburen och det verkade trögreglerat. Så har jag det lite idag och det skulle jag vilja komma bort från. Såg att LK Systems har LK Spårskiva EPS 30/50. Skulle jag med detta alternativ kunna lägga 50 eller rent av 30mm spårskiva ovanpå spånskivorna för ventliationen i golvet och sen är det bra? Skulle isf komma undan med max 50-55mm bygghöjd + övergolvets tjocklek. Eller måste man isolera mer neråt mot ventilationen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.