Vi har i denna tråd kommit fram till att mitt expansionskärl är för litet: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/209766-problem-med-luft-i-trycksatt-system.html

Jag funderar nu på om det går att koppla in ett extra kärl till det befintliga jag har idag. Om ja, hur går inkopplingen till rent tekniskt? Måste båda kärlen vara av samma volym? Måste det vara exakt samma förtryck i båda?

Jag har inga problem att få ihop delarna, bara någon talar om för mig hur det ska kopplas ihop. :D

Krilleman
Ska du ställa kärlet bredvid så är det väl bara att koppla på det på den anslutande 22mm ledningen. (det ser iaf ut att vara 22mm) Manometer och säkerhetsventil sitter ju redan, så det är bara "rakt på" burken.

kärl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har 84L i pannan 750L i tanken + lite i radiatorsystemet = Räknar grovt med 900L x 10% = Minst 90L kärl.

Tänkvärt är också att om du tänkt bygga ut ditt system med mer ackumulatorvolym? Då kan det vara bra att förbereda med ett stort kärl på en gång!

50L 995:-
80L 1520:-
150L 2670:-
200L 3080:-

Nej, det måste inte vara samma volym på kärlen, men samma förtryck kunde vara bra!

Redigerat:
  • Gilla
JonasVbg
  • Laddar…
Jaha, det är så enkelt, fick för mig att jag behövde en till säkerhetsventil... Då räcker det alltså att gå på med en t-koppling. Behöver jag tänka på något mer speciellt? Förutom att koppla när systemet är kallt, med cirkpump avstängd.

Krilleman
Dubbla säkerhetsventiler vid slutet system och vedeldning är ju vanligt i "gamla" skolan. Men det skadar ju aldrig!

• Gilla
kent svensson2
  • Laddar…
Ja, om man köper kärlet hos Rinkaby så ingår ju ventilen, då kan den ju lika gärna få sitta kvar då.

Som sagt, något mer jag behöver tänka på innan jag shoppar loss? Räcker det att koppla med kallt system, och sedan bara justera förtrycket och därefter fylla vatten i systemet till rätt tryck? Något annat som kan gå fel?

Krilleman
Mycket kan självklart gå fel, kallt eller varmt spelar ingen roll, men risken att bränna sig är ju självklart mindre vid kallt... :wow:

Det är bara "pang på rödbetan" :thumbup:

Jag har hittat ett 50l kärl nu, som jag får ta rätt på gratis, det är i princip nytt. Det skulle alltså vara OK att koppla in detta UTAN att det sitter någon säkerhetsventil på kärlet, och den som sitter på mitt befintliga kärl får betjäna båda?
Snål är jag, men jag vill inte äventyra säkerheten, men skulle detta funka så skulle det ju vara den allra billigaste lösningen...

• Gilla
Jan Ullström
  • Laddar…
Inga problem ,:thumbup:

Perfekt! Då "köper" jag kärlet.
:thumbup:
Angående installationen i övrigt, måste jag tömma hela systemet på vatten, eller räcker det att släppa ut övertrycket via säkerhetsventilen?

Redigerat:
Det räcker med att göra systemet trycklöst -släpp inte bort mer vatten än nödvändigt.

Bra är att ha en ventil och en avluftningsventil monterad före kärlet.
Då kan man stänga tillförseln, lufta ur, tömma expansionskärlet och ställa in förtrycket utan att tappa ur hela systemet.

Tolkar jag dig rätt så måste jag ändå tömma ur hela systemet om jag ska stoppa dit ett till kärl?

Tips på vilka ventiler jag skall montera dit isåfall? Idag sitter det bara ett rör från pannan. Om jag ändå måste tömma ur allt kan jag ju lika gärna montera ventiler så blir det enklare nästa gång...

johanpelle skrev:
Då kan man stänga tillförseln, lufta ur, tömma expansionskärlet och ställa in förtrycket utan att tappa ur hela systemet.

Krilleman
johanpelle skrev:
Detta förfarande får ENDAST ske om säkerhetsventilen sitter monterad mellan avstägningsventilen och pannan. Man ska alltså aldrig kunna stänga bort säkerhetsventilen i ett slutet system, bara expensionskärlet!

Idag sitter ventilen på kärlet, då måste jag även flytta på den isåfall. Jag hade gärna undvikit detta om det går, och satt dit det extra kärlet på enklaste möjliga vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.