3 400 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Golvvärme under inbyggt badkar?
Kan inte se någon nackdel iaf. Det är ju inte så att värmen försvinner bara för att den alstras under badkaret. Den kommer att bidra till uppvärmningen av badrummet.
Fördelarna (som jag kan se) är:
* Golvvärmen under badkaret hjälper till att torka upp eventuellt vatten som hamnat där.
* Om du någon gång i framtiden bestämmer dig för att kasta ut badkaret slipper du att ha en kall fläck just där.
Fördelarna (som jag kan se) är:
* Golvvärmen under badkaret hjälper till att torka upp eventuellt vatten som hamnat där.
* Om du någon gång i framtiden bestämmer dig för att kasta ut badkaret slipper du att ha en kall fläck just där.
I mitt sökande efter rätt elgolvvärme till min friggebod så har jag stött på inställningen att man INTE ska ha golvvärme där saker och ting sluter tätt mot golvet. Det skulle då vara exempelvis garderober med sockel, sängar med sluten sockel, över huvud taget saker som står tätt mot golvet. Ett inbyggt badkar torde falla under den kategorin. Jag antar att anledningen är att det kan bli för varmt eftersom värmen inte har någonstans att ta vägen. Det kan ju förvisso vara så att man helt enkelt ser värmen som bortkastad men jag skulle nog prata med en (minst) person som kan det här.
Vill förtydliga att jag inte VET något utan bara HÖRT vad jag vidareförmedlar ovan.....
Vill förtydliga att jag inte VET något utan bara HÖRT vad jag vidareförmedlar ovan.....
Jag missade helt att det var ett inbyggt badkar.
Är det inbyggt håller jag absolut med föregående om att det inte skall läggas golvvärme.
Ett "vanligt" badkar som man placerar i badrummet kan dock ha golvvärme under utan problem.
Är det inbyggt håller jag absolut med föregående om att det inte skall läggas golvvärme.
Ett "vanligt" badkar som man placerar i badrummet kan dock ha golvvärme under utan problem.
Klicka här för att svara